Of een Opel cool kan zijn. Daar is wel wat voor nodig, of het moet gaan om een campy klassieker als de Manta (in groen, graag) of Commodore (oranje, met vinyl dak!). En vooruit, een half elektrische Ampera die door de stad sluipt, wil ook weleens wat nekken laten draaien. Maar een huis-tuin-en-keuken Astra? Ziet er prima uit, rijdt redelijk en kost niet de hoofdprijs, maar het is geen materiaal voor boven jongensbedjes.
Dak eraf
Dat wordt anders als het dak eraf gaat. Een cabrio is natuurlijk een frivool uitstapje voor elk automodel. Een daad van verzet is het, tegen de sleur van de dagelijkse files en de anonimiteit van blik op wielen: met de wind in je haren voor iedereen te kijk zitten. Dat staat allemaal haaks op de nuchterheid waarmee Opel zo lang zijn brood verdiende: waarom zou je in ‘s hemelsnaam een duurdere, zwaardere open wagen aanschaffen in een land dat zo’n beetje terugkeert naar de IJstijd?
Astra Cascada
Omdat het kan. En omdat het best een cool karretje is, die Cascada. Opel vindt zijn open uitspatting zelfs zó geslaagd, dat hij de naam Astra is ontstegen. De tekenafdeling heeft inderdaad een plaatje gemaakt van de koets en is niet vergeten dat een stoffen kap wel zo stijlvol is. Of het een goed idee was het doek te laten klappen als een klapcabrio, betwijfelen we: zonde van de toch best dikke kont en het verlies van bagageruimte die daar onvermijdelijk het gevolg van zijn. Maar eerlijk is eerlijk: het stof heeft minder plek nodig dan die klappende deksels. En het klappen gaat sneller en al rijdend, waar ook niet alle concurrerende cabrio’s zich voor laten lenen.
Statusangst
In de Cascada weet je overigens wel dat je open rijdt: op buitenwegen worden hoofd en haar bepaald niet gespaard door de rijwind. Dat hebben andere – meestal wel duurdere – open modellen beter voor elkaar. Maar nadat we hebben geklaagd over de hakerige versnellingsbak en de zwaarlijvigheid van de oben ohne Opel zijn we ook wel uitgezeverd. Voorzien van formidabel zittende leren zetels, fraai doorgestikte koeienhuid op het dashboard en het juiste setje blingvelgen is de Cascada een lekker ding dat korte metten maakt met iedere statusangst.
Ruim
En, sorry voor de praktische voetnoot, Opel wist de Cascada een stuk ruimer te maken dan zijn klassegenoten. De Cascada schurkt zelfs aan tegen de Audi A5. Wat afmetingen betreft dan, hè? Het blijft natuurlijk wel gewoon een Opel.
Gereden: Opel Cascada 1.4 Turbo Cosmo, vanaf 34.395 euro