Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Autotest – Mercedes-Benz E 220 CDI Estate

Mercedes heeft zijn E-klasse opgestrakt en bijgepunt. De verwenauto voor ondernemers die graag de ruimte hebben ziet er ineens een stuk beter uit. 

Vouw te veel

Fotogeniek, nooit gedacht dat we dat van een Mercedes E-klasse zouden zeggen. Zo zie je maar wat een update kan doen voor een automodel: het uiterlijk van de E ging namelijk nogal gebukt onder een front met merkwaardige dubbele wiebertjeskoplampen en een vouw te veel in de flanken. Die vouw moest volgens de designmeesters in Stuttgart verwijzen naar de legendarische ‘Ponton’-carrosserie uit het verleden, maar dergelijke luidruchtige knipogen kunnen we missen als kiespijn. Enfin, nu is de grote broer van de C-klasse uiterlijk helemaal het ventje.

Ster op de kap

Pardon, de Mercedes-Benz E 220 CDI Estate is een heer. Daarvoor staat de ster – naar wens traditioneel op de kap of ‘sportief’ opgenomen in de grille – garant. De beste technologie die Duitse ingenieurs kunnen bedenken, verpakt in een ruime koets die zijn inzittenden veilig en degelijk vervoert, maar ook bijzonder vlot als dat moet. Er is echt geen knik in het koetswerk voor nodig om de Mercedeswaarden in herinnering te brengen.

Concurrenten Audi en BMW

Maar oei, die sterke karaktertrekken van deze Merc zouden net zo goed op een Audi A6 Avant of BMW 5-serie Touring kunnen slaan. Soms hebben we het echt met Mercedes-Benz te doen: vroeger overstraalde de ster met gemak alle concurrenten in techniek, kwaliteit en uitstraling. Inmiddels is het wikken en wegen voor verwende premiumrijders.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ruimer, solide

De E-klasse is met zijn bagagehal van 695 liter wel stukken ruimer dan de andere twee combi’s, die toch vooral voor de mooi hun vijfde deur dragen. Zijn interieur bevat te veel glimmers, waaronder een analoog kermisklokje, om aan onze smaak te voldoen. Knus, maar oubollig, al is daar met een juiste combinatie van aluminium en leer wel wat aan te doen.
Wat de E wel weer heel goed lukt is op zijn chauffeur een solide en veilige indruk maken. Het onderstel is lekker stevig, maar comfortabel. Sturen gaat niet met overdreven veel contact met de kiezels, en toch laat de achterwielaandrijver zich geen moment kennen in snelle bochten. De diesel laat dan wel goed horen wat hij aan het doen is. Samen met de af en toe aarzelende automaat is dat het enige strafpuntje dat de E pakt in vergelijking met zijn tegenstanders.
Want als bezadigde oudelullenbak laat hij zich niet meer in de hoek zetten, dat zie je in één ogenblik.

Mercedes-Benz E 220 CDI Estate, vanaf 54.500 euro