Vraag je aan mensen of ze roddelen op het werk, dan is de kans groot dat je een verontwaardigd ‘nee’ te horen krijgt. Maar zinnen als:‘Ik zat net in een meeting met Pieter, en hij had weer niets voorbereid.’ Of ‘Heb jij dat ook, als je met Angelique ergens naar toe moet, dat ze jou al het voorwerk laat doen en dan bij de klant doet alsof het haar ideeën zijn?’ komen op veel kantoren voor.
Voor veel mensen is dit een manier om hun ervarigen te checken of om stoom af te blazen, maar technisch gezien valt het onder roddelen.
Achter iemands rug
Onderzoekers Nancy Kurland en Lisa Hope Pelled omschrijven roddelen als: ‘informele en evaluerende gesprekken in een organisatie over een ander lid van die organisatie die op dat moment niet aanwezig is.
Roddelen heeft een functie. Zo vormt roddelen een band tussen de mensen die eraan deelnemen. Iedereen die wel eens met Angelique naar een bespreking buiten de deur is geweest, kan nu eindelijk zijn frustraties bespreken. En als je weer eens met Pieter in een vergadering zit en hij heeft weer geen idee waar het over gaat, heb je met aan een blik van degene tegenover je genoeg om te weten dat je niet alleen staat in je ergernis.
Uit de weg gaan
Het is ook een manier om een lastig gesprek uit de weg te gaan. Want door medestanders te zoeken en op die manier uiting te geven aan je frustratie, voorkom je dat je Angelique aan hoeft te spreken over haar gedrag of Bob terecht moet wijzen over zijn gebrekkige voorbereiding. Maar door met iedereen te praten over je problemen behalve met degene waar het over gaat, verpest je de open sfeer op een kantoor.
Ten slotte gebruiken we roddelen als een manier om bewijs te verzamelen voor onze opvattingen. We zoeken bij collega’s naar bevestiging dat wij het bij het juiste eind hebben, en de ander zich gedraagt op een manier die niet klopt. Door bij een collega te checken of zij Angelique ook achterbaks vindt, krijgen we bevestiging dat wij goed zitten en Angelique fout bezig is.
In ogenschouw nemend hoeveel voldoening we krijgen van gelijk hebben, hoe makkelijk het is om het geven van directe feedback te vermijden en hoe vaak we bevestiging zoeken van wat we vinden, kan het moeilijk zijn om te stoppen. In de Harvard Business Review beschrijft Deborah Riegel een aantal strategieën om het roddelen een halt toe te roepen.
-
Benoem het, en draai het gesprek om
Door roddelen te noemen wat het is, zullen mensen geneigd zijn om ermee te stoppen. Niemand wil namelijk roddelen. Dus op het moment dat je met een klein clubje collega’s het gedrag van een andere collega bespreekt kun je zeggen: ‘Dit lijkt op roddelen, is dat de bedoeling?’, vervolgens kun je het gesprek een wending geven door te vragen of er iets is wat je kunt doen om de situatie te veranderen. Neem alleen deel aan gesprekken die gericht zijn op een verbetering van de situatie, niet op het bevestigen van het probleem.
-
Vraag jezelf af waarom je iemand anders mening nodig hebt om gedrag dat je bij anderen ziet te bevestigen.
Als je graag je gevoelens wil rechtvaardigen, om te bevestigen dat jij het correct hebt of om steun te krijgen voor je standpunten, doe dat dan zelf en betrek er geen anderen bij. Als je het doet om te kijken hoe je kunt bijdragen aan de oplossing, om te brainstormen over oplossingen of als je een officiele klacht in wil dienen, dan kan het.
-
Laat anderen weten dat als ze een probleem met je hebben, ze dat als eerste aan jou moeten melden.
Door dit gedrag op jezelf te betrekken, kun je vervolgens ook anderen vragen dit te doen. Als iemand met een roddel bij je komt vraag dan: ‘Heb je dit al met diegene besproken?’ om ze eraan te herinneren.
-
Creeer een feedbackgerichte cultuur.
Hoe normaler je feedback maakt, zowel negatief als positief en zowel in het geven als ontvangen, hoe meer mensen geneigd zullen zijn om hun frustraties op een andere manier te uiten dan door te roddelen. In plaats van feedback te bewaren tot het jaarlijkse functioneringsgesprek . Maak gesprekken over wat iemand goed deed, wat beter zou kunnen en wat er anders moet onderdeel van elke bespreking die je met iemand hebt.
Roddelen, ook al lijkt het goed bedoeld is een manier van communiceren die slecht is voor individuen, teams en de organisatie als geheel. Door het een halt toe te roepen en andere manieren van communicatie te kiezen, wordt de sfeer op kantoor een stuk beter.