Rijden met een grijs kenteken is goedkoop, maar de auto’s die ervoor in aanmerking komen zijn meestal niet de meest aantrekkelijke auto’s om ook privé in te rijden. Dat is verleden tijd met de pick-up truck. Geen lullig busje, maar een enorme terreinwagen met twee rijen stoelen en ook nog eens een flinke laadbak.
De zakelijke rijder heeft de pick-up truck, zoals bijvoorbeeld de Dodge RAM 1500, de Toyota Hi-Lux of de Nissan Tiran ontdekt. Dit zijn luxe wagens die vanwege de enorme laadbak door de fiscus worden gezien als een bestelbusje en waar je dus tegen het zogeheten ‘bestelautotarief’ zakelijk in kunt rijden.
Voorwaarden goedkoop zakelijk rijden voor ondernemers
Volgens de Belastingdienst betaal je een lager tarief voor een bestelauto (of dus een pick-up truck). Dit heet het ‘bestelautotarief’ en je mag er gebruik van maken als je voldoet aan alle volgende voorwaarden:
- Je bent ondernemer voor de omzetbelasting en je hebt een btw-nummer.
- De bestelauto (pick-up truck) staat op jouw naam, en je bent de (rechts)persoon aan wie het btw-nummer is toegekend.
- Je gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor de onderneming. Dit betekent dat je jouw bestelauto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor de onderneming gebruikt.
Voor een pick-up truck betaal je als zakelijke rijder maar 50 euro wegenbelasting per maand, of de auto nou of LPG of gas rijdt. Daarnaast betaal je ook nog eens geen BPM. Logisch dat veel ondernemers een pick-up truck gaan kopen.
Andere opties om goedkoop zakelijk te rijden
Voor wie zo’n enorm bakbeest een beetje te groot vindt, zijn er gelukkig ook nog andere (kleinere) opties om goedkoop zakelijk te rijden, zoals de ‘youngtimer’ en de elektrische auto.
#1 De ‘youngtimer’
Je kunt overwegen om zakelijk een zogenaamde ‘youngtimer’ te kopen. De youngtimer regeling is speciaal voor auto’s van vijftien jaar en ouder. Hier staat het bijtellingspercentage vast op 35% van de dagwaarde.
Zo kan het gunstig zijn om een auto te rijden die al een paar jaar meegaat. Ieder jaar gaan er weer ‘nieuwe’ modellen over de grens van vijftien jaar om als youngtimer te rijden.
#2 De elektrische auto
Elektrische auto’s zijn niet voor niets zo populair, er zijn belangrijke voordelen aan verbonden. Uiteraard zijn er het milieu-aspect en het bijbehorende goede imago. Je stoot met een elektrische auto namelijk 35% tot 55% minder CO2 uit dan met een vergelijkbare auto op benzine.
Maar zakelijk elektrisch rijden heeft vooral ook voordelen voor je portemonnee: zo hoef je minder bijtelling te betalen en kun je gebruik maken van speciale regelingen van de overheid.
Let op! De bijtelling is trouwens niet het enige wat een elektrische auto fiscaal aantrekkelijk maakt. Eigenaren van elektrische auto’s hoeven geen wegenbelasting (mrb) te betalen. Van een aanschafbelasting (bpm) is evenmin sprake.
3 vaak gestelde vragen over bijtelling
Is bijtelling voor jou een belangrijke reden om over te stappen naar een andere manier om goedkoop zakelijk te rijden? Check dan nog even onderstaande drie vragen, zodat het begrip ‘bijtelling’ helemaal helder is.
- Wat is bijtelling?
Bijtelling is een fiscale regeling voor zakelijke rijders waarmee je te maken krijgt wanneer je met jouw zakelijke auto jaarlijks meer dan 500 privé-kilometers maakt. De fiscus ziet die kilometers namelijk als een vorm van inkomen, waarover je belasting moet betalen.Een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig wordt dan bij je belastbare inkomen opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting.
- Is een rittenadministratie verplicht?
Wanneer je jouw zakelijke auto niet of nauwelijks voor privédoeleinden gebruikt, hoeft je geen bijtelling te betalen. Hiervoor moet je wel een sluitende rittenadministratie bijhouden. Daarin registreer je alle ritten die je met jouw zakelijke auto maakt.Hoewel een rittenadministratie wettelijk niet verplicht is, adviseert de Belastingdienst je echter dit wel te doen. Zonder rittenadministratie heb je namelijk geen enkel bewijs en is het erg moeilijk om aan te tonen dat je jouw auto nauwelijks gebruikt voor privédoeleinden. Dat leidt al snel tot gedoe met de fiscus.
- Wat telt mee voor de bijtelling?
De cataloguswaarde van de auto is bepalend voor de bijtelling. Voor een personenauto is de cataloguswaarde de nieuwprijs van de auto inclusief BPM en BTW. Ook voor bestelauto’s die te naam zijn gesteld op of na 1 juli 2005, geldt de nieuwprijs inclusief BPM en BTW.
Nieuwe auto op naam van de zaak kopen?
Rijd je minder dan 500 kilometer privé met je auto? Dan moet je je auto op naam van de zaak zetten. Rijd je meer dan 500 kilometer privé? Dan kun je kiezen. Als je een auto op naam van de zaak koopt, zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden:
- Aftrekposten; je kunt de aanschaf en afschrijving van je auto en andere autokosten (verzekering, reparatie en onderhoud, brandstof, parkeerkosten) aftrekken van de belasting. Vanzelfsprekend moeten bonnen/facturen dan wel voldoen aan de voorwaarden.
- BTW; je kunt de btw over de aanschaf van je auto aftrekken. Ook btw over andere autokosten krijg je deels terug, naar rato van het daadwerkelijk zakelijke gebruik. Tegelijkertijd moet je btw betalen over de kilometers die je privé rijdt.
- Bijtelling; rijd je meer dan 500 kilometer per jaar privé? Dan betaal je bijtelling, deze bedraagt standaard 22%. Voor elektrische auto’s geldt een ander tarief.
- Sluitende rittenregistratie; ja, voor een nieuwe auto op naam van de zaak heb je een sluitende rittenregistratie nodig.
Bestaande auto op naam van de zaak zetten
Wil je juist een bestaande auto op naam van de zaak zetten? Dan zijn er weer andere zaken om rekening mee te houden:
- Aftrekposten; je kunt autokosten aftrekken van de belasting. De aanschaf kun je natuurlijk niet meer aftrekken, maar wel de afschrijving.
- BTW; je kunt de btw over de aanschaf niet meer aftrekken. Wel kun je de btw over de kosten die je maakt aftrekken met een correctie voor het privégebruik. Let op: voor de btw geldt woon-werkverkeer als privégebruik.
- Bijtelling; de bijtelling werkt hier hetzelfde als bij een nieuwe auto.
- Sluitende rittenregistratie; ja.
Dit is wat je wilt weten over goedkoop zakelijk rijden
Welke auto is zakelijk voordelig?
#1 Bestelauto
Volgens de Belastingdienst betaal je een lager tarief voor een bestelauto (of dus een pick-up truck), als je voldoet aan alle volgende voorwaarden:
#2 ‘Youngtimer’
De youngtimer regeling is speciaal voor auto’s van vijftien jaar en ouder. Hier staat het bijtellingspercentage vast op 35% van de dagwaarde.
#2 Elektrische auto
Als je zakelijk elektrisch rijdt, hoef je minder bijtelling te betalen. Eigenaren van elektrische auto’s hoeven geen wegenbelasting (mrb) te betalen. Van een aanschafbelasting (bpm) is evenmin sprake.
Wat is goedkoper, een auto van de zaak of privé?
Rijd je privé meer dan 500 kilometer per jaar? Dan mag je voor de inkomstenbelasting kiezen of je de auto zakelijk of privé houdt. Houd je de auto privé? Dan kun je geen autokosten aftrekken van de winst.
Wel mag je voor iedere zakelijk gereden kilometer 19 cent van de winst aftrekken. Deze zakelijke kilometervergoeding is vooral interessant als je veel zakelijke kilometers rijdt.
Wat is bijtelling?
Het is een fiscale regeling voor zakelijke rijders. Je krijgt ermee te maken als je met jouw zakelijke auto jaarlijks meer dan 500 privé-kilometers maakt. Een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig wordt bij je belastbare inkomen opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting.