Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoom: Warmhouder Bart Koene

Het begon met een zomerpetje in Saint-Tropez, een geinig dingetje was het. Bart Koene verkocht ze op het strand, tussen de Afrikaanse venters, als een ‘blanke Jimmie,’ zoals hij zegt.

Wat later nam hij ook shorts mee, badpakken, en een aardig accessoire voor in het haar. Wat mensen in Saint-Tropez in hun haar doen, wordt hip. Koene verdiende in zes weken op het strand genoeg voor een heel jaar.
Wat in de zomer een succes bleek met zomerpetjes en ’s winters in de skigebieden met wintermutsjes, lukte in Nederland met een ander petje, iets met een klepje en een zakdoekje dat Koene had gezien in Zuid-Afrika. Hij liet hem in Litouwen maken en liep bij sportzaken binnen: hallo, ik ben Bart, ik heb een leuk petje voor jullie. Niemand zei ‘nee’. Drie maanden na de eerste sportwinkel lagen de petjes bij de Bijenkorf, van het eerste model verkocht hij er 40.000. Koene was toen 27. Inmiddels is Koene 40 en head, oprichter en partner van Barts, dat in winteraccessoires doet. Vierhonderd producten heeft hij in het assortiment, van thermisch ondergoed en andere gear voor de gevorderde buitenmens, via een vrolijke hanenkammuts voor de kleine tot een storm mask voor als het verstandiger is dat de kleine binnen blijft. Ze worden gemaakt in breifabrieken in het Verre Oosten en in grote aantallen verscheept naar 3.000 winkels in heel Europa, sinds kort ook naar Harrods en Galeries Lafayette.
‘Bart’ klonk goed, ‘Barts’ klonk internationaler. Koene begon vanaf de slaapkamer van zijn vriendin, nu zijn vrouw. Een muts is geen ingewikkeld product. Hij deed maar wat, zegt hij. Eigenlijk doet hij nog steeds maar wat. Gelukkig kwam hij zakenpartner Edwin Junge tegen, die de ideeën van ‘creatieve chaoot’ Koene in zakelijke banen leidt. En ontmoette hij creatief talent Maarten Uttien, en nog tien anderen die nu werken in een eigentijds verbouwde loods in Amsterdam-Noord, waar veel trappen, hout en ramen zijn, waar het licht is en gezellig, met een keukentje met potten pindakaas, verse espresso en flessen wijn. Een nieuw, nog veel eigentijdser, pand aan het IJ is in aanbouw.
Barts is niet goedkoop maar ook weer niet te duur, het is lekker warm en fijn om je mee te associëren: Barts begon de campagne ‘Respect the mountains’, met aandacht in de catalogus en een website. De Alpentoerist moet weten: zijn achteloos weggegooide drinkflesje blijft wel duizend jaar de sneeuw ontsieren, zijn sigarettenpeuk ook nog honderd jaar. Doe hem daarom in het Respect the mountains-meeneem-asbakje, dat Barts in enorme oplages in het magazijn heeft staan. Of rook niet, dat past nog beter bij Barts.
Als Koene nu zegt: “Het doel is om nummer één in winteraccessoires in Europa te worden”, klinkt dat niet eens zo onwaarschijnlijk. Hij zegt ook: “Ik weet zeker dat als we morgen in Amerika beginnen, ik me helemaal gek verkoop.” Maar Barts doet het niet. Europa heeft nog veel potentie, en Koene maakt zo zijn keuzes. “We houden heel erg van werken, maar we houden ook heel erg van niet werken. Of je nou goed verdient of dubbel zoveel, het maakt je niet gelukkiger.”
Bij de eerste sportwinkel, in Alkmaar, durfde hij nauwelijks naar binnen. Nu gaan medewerkers bij de zaken langs voor de inrichting van complete Barts-wanden. Bart Koene is een eind gekomen sinds zijn eerste petje.

Scan

Bart Koene (40)
Bedrijf:
Barts
Opleiding: HTS Confectie
Doel: Europa’s nummer één in winteraccessoires worden

Motto: ‘we houden ook heel erg van niet niet-werken’