In een galmende fabriekshal op een kil bedrijventerrein in het Noord-Hollandse Zwaag maakt Back met zijn elfkoppig team professionele geluidssystemen – dat wil zeggen versterkers, luidsprekers en luidsprekerkasten. Dat een bedrijf alledrie die onderdelen ontwerpt en produceert is uniek. De reden: Back en zijn collega’s wilden graag componenten die nergens anders werden gemaakt. “En dan ga je het dus zelf maken.”
Muziek is altijd een grote liefde van Back geweest. Op zijn tiende organiseerde hij al zijn eigen disco’s voor klassefeestjes. Hij vindt het fantastisch om in deze sex-, drugs- en rock-and-roll-industrie een eigen bedrijf te runnen. Behalve aan de genoemde aansprekende klanten levert Alcons ook aan verhuurbedrijven, kroegen, discotheken, en kerken. Een klant betaalt tussen de ‘paar duizend euro en de vier ton’ voor een systeem. In Nederland verkocht Alcons duizenden systemen, waarvan zo’n honderd duurdere concertsystemen.
De Nederlandse markt is voor Alcons’ specifieke producten heel klein. “Daarom zijn we meteen gaan exporteren.” Nog geen 5 procent van de omzet van Alcons Audio komt uit Nederland. “Amerika heeft de grootste potentie, maar daar is de concurrentie ook het hevigst.” Alcons exporteert het meest naar Duitsland, waar het ook twee kantoren heeft. Verder zitten er distributeurs in Japan, Maleisië, Singapore en Brazilië.
Alcons is nog jong, maar ervaring heeft Back’s team wel. De elf medewerkers werkten vroeger al samen bij een elektronicabedrijf in Hoorn. Back stapte daar naar collega en technicus Philip de Haan en zei: “Laten we voor ons zelf beginnen. Jij verzint het, ik verkoop het.” Dr. Phil, zoals De Haan wordt genoemd, was snel overtuigd en eind 2002 kon Alcons Audio starten. De Haan is nu hoofd van de R&D-afdeling. “De reden om zelf te beginnen? We dachten dat we het beter konden. We hadden veel ideeën die we wilden ontwikkelen”, vertelt Back. “En voor mij is het teamverband heel belangrijk. Om samen met de mensen die de kennis hebben, iets op te bouwen.”
Dat is gelukt. Inmiddels ontwikkelt Alcons een drietal unieke geluidsproducten. Die producten zijn gebaseerd op de ribbontechnologie: voor een heel accuraat geluid moet een luidspreker zo snel mogelijk reageren op wat er binnenkomt. Met de gebruikelijke techniek, de compressiedriver, is dat moeilijk. Alcons ontwikkelde een nieuwe techniek. Het resultaat: een luidspreker die muziek op een concert met hifi-kwaliteit kan weergeven. Back vergelijkt het verschil tussen de oude en nieuwe techniek wel eens met het verschil tussen een vracht- en een sportauto. “Een compressiedriver heeft het gewicht van een vrachtauto. Daar ga je dan van verlangen dat hij gaat versnellen als een sportauto. Dat werkt dus niet.”
Momenteel heeft Alcons eigenlijk teveel werk voor het aantal mensen, vertelt Back. De fanatieke hockeyer kreeg een half jaar geleden ook nog eens zijn eerste kind. Maar ondanks de lange dagen, geeft hij niet graag werk uit handen. Dat sommige directeuren de verkoop uitbesteden, kan hij zich niet goed voorstellen. “Niemand kan een product zo goed aan de man brengen als degene die het met liefde heeft opgebouwd. Mijn rol als baasje van deze toko is heel belangrijk om kopers over de streep te trekken.”
Scan
Tom Back (40)
Bedrijf: Alcons Audio
Opleiding: Commerciële economie
Ambitie: Technisch marktleider worden
Grootste zorg: Reactiesnelheid verliezen