Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Youmedical: ‘Grote partijen proberen ons uit de markt te procederen’

Jan Herweijer Bedrijf Youmedical Opgericht 2006 Personeel 3 Omzet 2006 3 miljoen (schatting) Doet medicijnen zonder recept maken Daagt uit medische bedrijven Wil nog meer producten maken

Hoeveel man heb je nodig om een farmaceutische reus uit de grond te stampen? Drie man is meer dan genoeg, vindt Jan Herweijer (32). Een biochemicus, een financiële man en een salesexpert, daarmee is zijn onderneming Youmedical voorlopig compleet. Vanaf een zolderkamer aan de Amsterdamse Van Baerlestraat maakt het drietal middelen tegen ongemakken als aambeien, snurken, huidirritatie en waterpokken. Gewoon zonder recept bij de drogist verkrijgbaar. En dat allemaal zonder extern kapitaal.

‘Iedereen kent Sperti’
“Een geregistreerd medicijn op de markt brengen, is lastig. Als je dat wilt, ben je zomaar vijf jaar verder”, weet de Nederlands-Zwitserse Herweijer, die in 2000 ook al de medische onderneming Wartner startte. Tijdens zijn studies in Berkeley en New York dacht hij nog investmentbanker te worden, maar het liep anders. “Gelukkig is dat niet gebeurd”, lacht Herweijer. “Maar vanwege die registraties richten we ons op dit soort middelen, die zonder recept verkrijgbaar zijn. We willen naar markten die al jaren hetzelfde zijn; iedereen kent het aambeienmiddel Sperti, maar ik zie genoeg ruimte voor een goede concurrent. Ik zie ook nieuw publiek. Veel mensen die er last van hebben, denken nu: laat maar jeuken.”

Die concurrent heet Hemoclin. Herweijer en de zijnen ontwikkelden het middel razendsnel en inmiddels wordt het verkocht in Duitsland, Engeland, Zwitserland, Oostenrijk, Spanje en Australië. Het middel wordt toegediend vanuit een gepatenteerd apparaatje, waaraan de ontwerper van de beertender werkte. Daarvoor was wel goedkeuring van de Kema nodig. “Zo’n goedkeuring gaat normaal niet zo snel, maar we hebben het snel voor elkaar gekregen. In januari vorig jaar zaten we nog aan de tekentafel, maar in september hadden we het certificaat aan de muur hangen. Daarbij hebben we wel veel risico genomen: we hadden al 100.000 stuks laten maken voordat de goedkeuring er was.”

Dreigbrieven
De introductie van Hemoclin gaat niet stilletjes voorbij. Youmedical wordt hard aangepakt, zegt Herweijer. In een markt die al jaren gedomineerd wordt door een paar grote jongens, is dat wellicht ook te verwachten. “We krijgen veel dreigbrieven van allerlei advocaten. Niet dat ze een poot hebben om op te staan, maar grote partijen proberen ons uit de markt te procederen. Tot nu toe redden we dat allemaal prima, maar ieder antwoord dat we moeten geven, kost toch al snel 1500 euro. En een boel energie. Maar wij vallen niemand aan, we zijn alleen maar jong en innovatief.”

Youmedical wil groeien. In Europa, in de VS, in het aantal producten. “We hebben zometeen zeven producten. En dat met drie man, dat geeft echt een ontzettende kick. Ik ben wel trots als ik die verpakkingen ergens in het schap zie staan.” Herweijer wil de gehele EU veroveren, ieder product apart uitrollen. “En dan naar de VS. Dat is niet makkelijk, een registratie alleen al voor deze branche kost zo twee tot drie ton. Maar als je daar voet aan de grond krijgt, dat is super.”