Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Winnaar Green Challenge scoort met schimmels

Eban Bayer (23) won met zijn bedrijf Ecovative Design 500.000 euro in de Picnic Green Challenge. Sprout strikte hem voor een interview vlak voor hij weer naar de States vloog. "Onze vinding ontstond onder het bed van mijn compagnon."

Wat is Greensulate?

“‘s Werelds eerste duurzame hardboard isolatiemateriaal. Het kan het veelgebruikte polystyreen vervangen, en is goedkoop, biologisch afbreekbaar en lokaal te produceren. Er zijn al meer groene isolatiematerialen op de markt, maar Greensulate is de eerste die sterk is en structureel in panelen kan worden verwerkt.”

 

Wat zit er in Greensulate?

“Het is een mix van onder andere gerecycled papier, landbouwafval en vezels uit paddestoelen. Als je dat in het donker laat groeien – wij hebben dat getest onder het bed van mijn compagnon Gavin – ontstaat een sterk, goed isolerend materiaal.”

 

Hoe ben je daar opgekomen?

“Ik dacht: als bepaalde stoffen in de natuur de bodem van een bos bij elkaar kunnen houden, dan moeten die stoffen ook andere dingen bij elkaar kunnen houden. Daarmee hebben we geëxperimenteerd, en het bleek inderdaad te werken.”

 

Beseften jullie meteen dat dit uniek is?

“Eigenlijk niet. Onze professor Burt Swersey – een visionair – was de eerste die zei: dit is groots, jullie kunnen nieuwe, sterke materialen laten groeien. Pas zes maanden later kwam bij ons het besef.”

 

Jullie hebben veel media-aandacht gekregen: CNN, Discovery, Scientific American. Dat zorgde zeker voor een vliegende start?

“Nee, dat valt tegen. We zijn – net als de meeste bedrijven – gestart zonder geld. We hadden alleen een toelage waarvan we drie maanden konden leven.”

 

Wat gaan jullie met het prijsgeld doen?

Dat half miljoen kunnen we goed gebruiken. We zijn nog aan het opstarten, dus hebben geld nodig voor de productieruimte, materieel, personeel en expertise.”

 

Wat is jullie plan met Greensulate?

“We zijn agressief patenten aan het aanvragen op onze producten – Greensulate en duurzame verpakkingsmaterialen – zodat we ze wereldwijd kunnen gaan aanbieden. We willen dat zo doen dat mensen in derdewereldlanden er over een tijdje gratis gebruik van kunnen maken, als ze de producten zelf produceren. Op die manier hopen we uiteindelijk alle synthetische stoffen te vervangen en de global warming terug te dringen.”