De zelfrijdende auto komt er snel aan en zal zorgen voor productiviteitsstijging en minder boetes, maar ook minder banen.
De zelfrijdende auto, waarmee Google nu volop experimenteert, zal de komende 5 tot 10 jaar de manier waarop we werken veranderen op een manier die we tot voor kort niet voor mogelijk hielden. Ook in Engeland en Duitsland zijn enkele universiteiten bezig met het ontwikkelen van zulke automatische piloten. Google verwacht dat autonoom vervoer in 2020 mogelijk is, BMW verwacht in 2020 sterk geautomatiseerd rijden en volledig autonoom rijden in 2025. Technologisch verwacht ik dat Google gelijk zal krijgen, de vraag is of de wetgeving op tijd aangepast is om rijden zonder rijbewijs bijvoorbeeld tegen die tijd mogelijk te maken. Immers: waarom zou je een rijbewijs nodig hebben als je niet meer rijdt?
Dag chauffeur!
De impact op werk van deze ontwikkeling lijkt misschien niet groot, maar is dat wel. The Economist schreef er een tijdje terug al over. Laten we eens kijken naar de banen die gaan verdwijnen en de manier waarop werk gaat veranderen. In de eerste plaats verdwijnt natuurlijk elke functie waar het woord 'chauffeur' in voorkomt. Taxi-, truck- noch en buschauffeur zijn nog nodig. Mocht u hier twijfels over hebben: er rijden in Rotterdam al bussen zonder chauffeur rond, zonder ongevallen. Op meerdere vliegvelden is dit ook al een normaal gezicht.
Garages, ziekenhuizen en politie
Jaarlijks sterven er wereldwijd 12.000.000 mensen aan auto-ongevallen. Dat is dus bijna de hele Nederlandse populatie. In Amerika alleen zijn er jaarlijks meer dan 6.000.000 auto-ongevallen met meer dan 3.000.000 gewonden tot gevolg. De zelfrijdende auto's maken (in principe) geen ongevallen, wat enorme besparingen oplevert aan bezoeken aan garages en de eerste hulp. Ook houden deze auto's zich natuurlijk aan de verkeersregels, dus ook verkeerspolitie is nauwelijks meer nodig.
Werken tijdens het rijden
Als we kijken naar de economische impact zal vooral het feit dat we geen tijd meer kwijt zijn aan transport van groot belang zijn. Of beter gezegd: we zijn nog wel onderweg, maar het is geen verloren tijd meer. Je kunt rustig vergaderen of videovergaderen in de auto, een boek lezen of wat je ook wilt doen. Allemaal veilig, want niemand rijdt – niemand, behalve de auto dan. De potentiële productiviteitsstijging is enorm. In het begin zullen auto's er nog uitzien zoals auto's nu, maar een of twee jaar verder zullen we inzien dat we de nieuwe 'horseless carriage' hebben, een auto die ooit uitging van het bestaande (een bestuurder voorin, achter het stuur), maar die nu feitelijk heel andere vormen kan krijgen, die beter zijn toegesneden op de nieuwe ervaring.
Minder auto's
Google stelt dat elke auto nu 96% van de tijd stilstaat. Dus zelfs in piektijden kunnen we waarschijnlijk makkelijk toe met 1 auto per 10 personen. De huidige 1 auto per 2 personen in het westen zal dus dalen. Het is opvallend hoe slecht de auto-industrie hierop is voorbereid. De ceo's van de autofabrikanten blijven roepen dat India en China (met nu 1 op de 12 mensen met een auto) naar de West-Europese en Amerikaanse niveaus zullen komen. Ze roepen dat de auto een statussymbool is, maar vergeten dat het daarbij gaat om de auto waarin je komt aanrijden. Of die daadwerkelijk van jou is, is helemaal niet relevant. De kans dat we over 15 jaar nog zelf een auto in eigendom hebben acht ik minimaal.
Geen boetes meer
Denk ook aan de inkomsten die de overheid zal mislopen aan boetes. De begroting van het Ministerie van Veiligheid zal flink herzien moeten worden. Of wat te denken van parkeergelden? De gemeenten zijn hiervan de nieuwe melkkoe aan het maken, maar zelfrijdende auto's zullen niet meer parkeren, zeker niet in het centrum. Ze zullen hun reiziger afzetten en zelf een parkeerplek zoeken, verder weg. Gemeentelijke begrotingen zullen dus ook op de schop moeten.
Profijt of last?
De impact van de zelfrijdende auto en het chauffeurloze tijdperk zal enorm zijn op hoe we werken. Nog slechts weinigen zijn zich daarvan tot nu toe bewust. Deze ontwikkeling staat echter al 'vlak' voor de deur: binnen 10 jaar is het zo ver. De vraag is dus of je organisatie hier profijt van gaat hebben, of last.
Meer over de revolutie van werk?
-
3D-printen maakt patenten vrijwel waardeloos
-
Waarom kenniswerk uit Nederland zal verdwijnen
- Alle bijdragen van Bas van de Haterd