Een verrassing was het niet helemaal.
Wie donderdag of vrijdag vanaf Amsterdam Centraal de partyboot richting Taets Art and Event Park in Zaandam pakt, belandt bij TNW Conference. En daar draait het jaarlijkse tech- en mediafestijn van The Next Web om netwerken tussen startups, scaleups en investeerders, om pitchen voor potentiële klanten. En inderdaad: om AI.
Generatieve AI
En dan vooral generatieve AI, de kunstmatige intelligentie die teksten, afbeeldingen, video, geluid en andere data voortbrengt. De technologie wordt geleverd door de startups en grownups op TNW Conference, van Google tot Lalaland, de Nederlandse AI-startup die de wereld verovert met mode-avatars.
Ook gebruikers van die AI komen massaal af op het event: veel marketeers en mediabedrijven, maar in feite is dat iedereen die verantwoordelijk is voor een proces dat sneller, beter en efficiënter kan dankzij AI. Dat is althans de grote belofte.
Reclamegod Martin Sorrell
En geloof reclamegod Sir Martin Sorrell maar als hij zegt dat die belofte nu al voor een flink deel wordt ingelost. De oprichter van reclamegigant WPP vertrok bij zijn conglomeraat om te gaan investeren in mediabureaus en kocht onder meer in 2018 het Nederlandse MediaMonks, een koploper in digitale innovatie. Hij heeft dus tientallen jaren ervaring in de reclame, maar zit ook boven op de nieuwste ontwikkelingen.
‘Wij zien nu al enorme mogelijkheden van generatieve AI in copywriting en beeld, maar ook in het personaliseren van websites: AI tilt het naar een heel nieuw niveau’, aldus Sorrell.
Sir Martin ziet ook dat AI de inkoop en planning van media op zijn kop zet. ‘Daar zijn nu wereldwijd 400.000 mensen werkzaam. Die branche wordt een stuk kleiner, want aan wie laat je je mediaplanning liever over: een willekeurig persoon van 25 of een steengoed algoritme?’
Lees ook: Typetone geeft een unieke tone of voice aan je AI-gegenereerde teksten
Maar de grootste kans, stelt de reclametycoon, zit in kennisdeling. ‘Als al mijn 9.000 mensen over dezelfde kennis zouden beschikken, heb je een onverslaanbare kracht. Vergelijk het met dat robotleger waar AI-experts tegenwoordig voor waarschuwen: als één robot over informatie beschikt, weten alle andere het ook. Als je de kennis over je klanten en marktdata overal in een organisatie ter beschikking hebt, kun je enorm snel opereren.’
AI-assistents via Yoda
Sorrell heeft het onder meer over interne chatbots à la ChatGPT, waar medewerkers vragen en prompts op kun afvuren om hun werk beter te doen. Als contrast met die door de wol geverfde global entrepreneur treffen we in het startuppaviljoen Joost van Berkel van Yoda. De Groningse startup is ook actief in AI-chatbots, maar hoeft zelf niet OpenAI, Google of Microsoft te verslaan.
Hij en zijn medeoprichters kiezen met Yoda een plek tussen opensourcedevelopers die hun eigen AI-assistenten trainen en die willen aanbieden aan het publiek of andere bedrijven. ‘Niet iedereen die een app ontwikkelt kan of wil de chatfunctie uitbesteden aan tech van OpenAI of Google. Terwijl je toch specifieke wensen en data hebt waarmee je chatfunctie moet werken.’
‘Wij bouwen een brug tussen die tienduizenden ontwikkelaars aan de ene kant en de gebruikers aan de kant van de apps. Inclusief marktplaats, apps en slimme speakers.’
Amsterdamse startups
Een steenworp verderop pitcht Simon Brouwer met Syntho in een stand met Amsterdamse startups. Terwijl AI-tools als ChatGPT berucht zijn om het hallucineren, het ‘verzinnen’ van feiten omdat de woorden zo goed bij elkaar passen, zet Brouwer die generatieve kracht juist in om data betrouwbaarder te krijgen. Medische data zelfs.
Gevoelige en persoonlijke data zul je moeten anonimiseren vanwege de privacy, maar vaak vernietig je daarbij gegevens die je voor onderzoek goed kunt gebruiken.
Daarom zet Syntho in op ‘synthetische data’: het maakt een kopie van bestaande gegevens die absoluut niet herleidbaar zijn tot personen, maar statistisch vrijwel exact overeenkomen. ‘Geen privacyrisico’s dus, maar wel data van hoge kwaliteit die je ook makkelijk kunt schalen.’
Dergelijke ‘verzonnen’ gegevens worden nu al gebruikt door grote klanten als Philips, een groot Amerikaans ziekenhuis en P&G. ‘Die krijgen onze software en houden alle data in eigen huis.’
Robotschepen van Roboat
Na Brouwer is het de beurt aan Ynse Deinema, die een al bijna vertrouwde toepassing van AI ontwikkelt: autonome besturing van in dit geval boten. Roboat laat veerponten varen zonder schipper, en daarna zijn vrachtschepen aan de beurt.
Voor het zover is, levert het eerst een systeem dat de kapitein assisteert door te wijzen op obstakels in de vaarweg. Via camera’s sensoren, lasergeleiding: de hele santenkraam die we kennen van Tesla en andere would-be robotauto’s. ‘We willen de Tesla van het water worden.’
Het zou goed kunnen dat een Amsterdamse pont binnenkort gaat varen met de assistentie van Roboat. En tijdens de Olympische Spelen in Parijs wil Deinema daar volgend jaar een eerste autonome veerverbinding in de vaart hebben.
Daar zit een interessante visie achter: zoals in veel andere beroepen is er een schreeuwend tekort aan mensen die de Europese veren bedienen. Een robotboot lost dat probleem op, maar opent ook de mogelijkheid om op veel meer plaatsen een pontje in te zetten.
‘Wereldwijd woont 50 procent van alle mensen binnen 3 kilometer afstand van water, terwijl bestaande infrastructuur dichtslibt. Via het water zijn eindeloos veel meer verbindingen mogelijk’, aldus Deinema.
Kwebbelkop en de AI-influencer
Oké, AI kan steeds meer, maar kan ook veel niet. Aan het begin van TNW Conference dacht de bezoeker dan bijvoorbeeld aan de menselijke creativiteit die de bits en bytes nooit zullen verslaan.
Jordi van den Bussche heeft dat er al voor de lunch uitgeranseld. Als YouTuber en gamer Kwebbelkop bereikt hij een massapubliek met de video’s die hij maakt. Maar de afgelopen periode heeft hij stevig geïnvesteerd in AI, wat onder meer de ‘AI-influencer’ Bloo opleverde.
Lees ook: YouTube-ster Jordi van den Bussche (27) zet als ondernemer vol in op AI
Pardon? Jazeker: Van den Bussche laat scripts, videobeelden en gesproken tekst helemaal over aan AI. DubDash, dat stemmen kan klonen om in andere talen te laten klinken, is al op de markt: sneller en goedkoper dan nasynchroniseren.
‘Creativiteit kun je toch niet automatiseren, zeggen mensen dan. Als ik naar de resultaten kijk, zijn die nu al veel creatiever dan wat ik van sommige mensen zie. Ik neem experts aan met ervaring en leg ze vragen voor die ik ook aan GPT-4 stel. Daar komt net zoveel, zo niet meer creativiteit uit.’
‘Stel je dromen bij’
En ja, de AI-influencers trekken steeds meer kijkers in de jacht op views. ‘Een video maken is een ding, zorgen dat ie viraal gaat is iets anders. Maar ook daar worden we met elke tweak beter in: in kijkerstevredenheid, in het aantal reacties en nieuwe kijkers. En bedenk dat we nu net zo goed 100 als 1.000 video’s per dag kunnen genereren dankzij AI.’
Het advies van Kwebbelkop a.k.a. Van den Bussche: elke dag die je eerder begint met de mogelijkheden van AI te verkennen, levert je straks een voorsprong op op je concurrenten. ‘Al die rare ideeën die je als ondernemer in je notitieboekje noteerde en onmogelijk leken? Blader maar terug, leg ze voor aan AI en stel je dromen bij.’