Narrowcastingdienst Geotender zat even in een zwart gat toen de programmeur van haar nieuwe app plotsklaps het bedrijf verliet. Toen Foursquare de app onverwacht op zijn site presenteerde, kreeg het bedrijf ineens een enorme boost. "Een geluk bij een ongeluk."
Xen Buijs en Martijn Venrooy werkten vorig jaar vanuit hun huiskamer een interessant businessplan uit. Het duo dacht aan een app die niet alleen tweets, zoals nu al mogelijk is, maar ook Foursquare-checkins bij events op schermen zichtbaar kan maken. Vervolgens kunnen gebruikers ook hun via de app verstuurde berichten op de displays naar voren brengen. Omdat gebruikers zo intensief bezig zijn met de schermen, zo is de gedachte van Buijs en Venrooy, is het een kans voor bedrijven om doelgerichte reclameboodschappen en aanbiedingen aan deze consumenten te tonen.
"Geotender stimuleert mensen om ter plekke in te checken", vertelt Buijs (foto links). "Zo maakt het de badges die je met Foursquare wint, aan een groot publiek bekend. Horecabedrijven kunnen winnaars daarna bijvoorbeeld belonen met een drankje of portie bitterballen. 150.000 man zien dan zo'n bericht", mijmert hij al over Museumpleinachtige taferelen.
Hoe nu verder?
De Rotterdammers weten zelf te weinig van ontwikkelen en hadden grote moeite om een volgens hen capabele fulltime programmeur te vinden. "We waren er maanden mee bezig." Uiteindelijk vonden ze er vorig najaar één. Vol goede moed leek het driemansteam naar de realisatie van de app toe te werken, totdat de developer op driekwart van de ontwikkeling er opeens uitstapte. Buijs: "Het hele project was toch niet zijn ding, vertelde hij ons. De volgende dag was meteen ook zijn laatste dag." De twee ondernemers keken elkaar voor een paar dagen glazig aan. Hoe nu verder? "We twijfelden over een investeerder. Maar wij hadden eigenlijk te weinig om te laten zien. De app was gewoon nog niet af."
De ondernemers wisten het even niet. Maart en april verstreken en de dag voor Koninginnedag leek Foursquare het alleen maar erger te maken. Als partner in spe had de populaire Amerikaanse locatiedienst al veelvuldig mailcontact gehad met Geotender, maar bombardeerde onverwacht de Nederlandse applicatie tot officiële Foursquare app terwijl die nog niet af was. Buijs en Venrooy hadden gemengde gevoelens. Aan de ene kant trots om tot het platform van Dennis Crowley te behoren, aan de andere kant niet heel blij met het feit dat het eventueel geïnteresseerden niets tastbaars kon tonen.
Belangstelling
Maar dankzij de publicatie van Foursquare ging er ook letterlijk een wereld open voor de ondernemers. "We kregen verzoeken binnen uit heel de wereld, van een bloemist in New York, een radiostation in Brazilië, horecazaken in de UK, tot een vliegveld in Abu-Dhabi. Vanaf toen realiseerden we ons dat er sowieso veel vraag was naar onze app en dat we onze business veel groter en internationaler kunnen opzetten dan we eerst dachten." De ondernemers hadden de indruk dat ze sowieso klein moesten beginnen in Nederland, zelf veel acquisitie moesten plegen bij de kleine, lokale retail en horeca en erna hopelijk langzaam zouden kunnen uitbouwen naar het buitenland. "Waar waren we eigenlijk mee bezig?", vraagt Buijs zich af.
Opgebeurd en met nieuwe bezieling vond Geotender in de zomer een nieuwe programmeur. Ditmaal een grote professionele partij, die in ruil voor het aantal ontwikkelingsuren een bepaald aandeel in de startup kan verwerven. Door de grote belangstelling voor de app waren de ondernemers makkelijker in staat om zo'n constructie op te zetten. Ook hadden ze inmiddels beter voor ogen wat voor functionaliteiten de app moest bevatten. Buijs: "We hebben gekozen voor een freemium model met twee premium productversies die maandelijks 50 en 100 euro kosten. De gratis variant maakt alleen Foursquare-checkins en -berichten op het scherm zichtbaar, terwijl de premium versies reclame en aanbiedingen mogelijk maken, de achtergrond van een Foursquare-uiting kunnen branden en conversie meetbaar maakt."
Groeiverwachting
In september willen de ondernemers de markt op. Samenwerking met grote bedrijven zit er mogelijk vanaf de start in. Buijs: "Momenteel testen we de app met een aantal horecabedrijven uit Rotterdam. We zitten dus op 95 procent. Maar ondertussen praten we al met grote partijen over partnerships." Ondanks de door het duo bijgestelde groeiverwachtingen hebben investeerders nog geen hoge prioriteit. "We hebben wel drie gesprekken gehad, kunnen mogelijk een kwart miljoen euro ophalen, maar de kosten (die zich volgens Buijs momenteel ergens tussen de 50.000 en 100.000 euro bevinden, red.) zijn tot nu toe te behappen voor ons. Laten we eerst wat klanten verzamelen."
Geotender wil medio 2012 zo'n 1500 premium klanten en 4000 afnemers van de gratis versie hebben aangetrokken. Mogelijk kan deze groeiverwachting nog omhoog gekrikt worden, als ook Facebook de api van zijn locatietoepassing, Places, beschikbaar maakt.
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.