Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Succesgeheimen van ondernemers in (high)tech

Hoe maak je van een goed idee een goed lopend bedrijf? Sprout vraagt Nederlandse ondernemers naar het geheim achter hun succes. Dit keer het thema ’(high)tech’ met Bart Lubbers, Arie Bertram, Cees Links en Mathijs Kossen.

Bart Lubbers Fastned

Ondernemer: Bart Lubbers    
Bedrijf: Fastned
Wat: snelladers voor elektrische auto’s
Opgericht: 2011

Bart Lubbers is met Fastned hard op weg om een landelijk dekkend netwerk van oplaadstations langs snelwegen neer te zetten. Wat is zijn geheim?

“Als startup moet je creatief en brutaal zijn en dingen gewoon doen. Verzin iets origineels en verbeter dat continu. Als je meegaat met de norm, verandert er niets. En dan doorzetten. Doorzettingsvermogen is heel belangrijk.”

Arie Bertram IQ-Pass

Ondernemer: Arie Bertram (rechts op de foto)
Bedrijf: IQ-Pass
Wat: tijdelijke en permanente toegangscontrole
Opgericht: 2011

Hij verdiende zijn geld met de broodketen Bakker Bart. In 2011 kocht hij de aandeelhouders van IQ-pass uit en gooide het bedrijf helemaal om. Hoe deed hij dat?

“Focus is ontzettend belangrijk. Toen ik de aandeelhouders uitkocht, hadden ze wel twintig doelgroepen voor het bedrijf benoemd. Zij dachten veel te breed. Wij hebben dat teruggebracht naar drie of vier doelgroepen. Ik ben van iets heel breeds naar iets heel smals gegaan.”

Cees Links Greenpeak

Ondernemer: Cees Links
Bedrijf: Greenpeak
Wat: draadloze ’connected home’ applicaties
Opgericht: 2005

Zonder Cees Links zouden we nu niet normaal kunnen functioneren. Hij is namelijk een van de bedenkers van WiFi. Zijn bedrijf Greenpeak is echter al lang bezig met de opvolger: Zigbee.

Voor Links was het al snel duidelijk waar hij heen wou: om WiFi tot een succes te maken moest hij er een wereldwijde standaard van maken. Hij heeft er alles aan gedaan: van het inhuren van lobbyisten wereldwijd tot heel, heel veel geduld hebben. Totdat WiFi de standaard werd heeft het hele proces zo’n tien jaar geduurd. 

Maak af en toe een bocht, zonder dat je het einddoel uit het oog verliest

Wat Links tot een succes maakt? “Het is een combinatie van flexibel en vasthoudend zijn. Hou zicht op wat je wil bereiken in de toekomst en laat je niet afleiden. Maar maak af en toe een bocht, zonder dat je het einddoel uit het oog verliest.”

Mathijs Kossen Leapfrog

Ondernemer: Mathijs Kossen (midden op de foto, staand)
Bedrijf: Leapfrog
Wat: 3d-printers
Opgericht: 2012

Mathijs Kossen verovert de markt met zijn betaalbare 3d-printers van Leapfrog. Hij pakt het iets anders aan dan Links, en zit niet helemaal in een tunnel. Zijn ondernemersstijl:

“Als startup moet je in staat zijn een auto te besturen. Je moet de hele tijd om je heen kijken en aanpassen – afvragen of je moet bijsturen dus. De 3d-markt verandert snel en je bent van veel externe factoren afhankelijk. Dus moet je altijd goede keuzes maken en de juiste partners vinden.”