Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Space is the place: zij willen verdienen aan de ruimte

PayPal introduceert Galactic om commercie naar de ruimte te brengen. 5 partijen die een galaxy far far away dichterbij willen halen.

#1. PayPal onderzoekt ruimtebetalingen

Het online betalingsbedrijf PayPal introduceerde op 27 juni tijdens een event in Mountain View het initiatief Galactic, waarmee het de mogelijkheden wil inventariseren voor betalingen in de ruimte. PayPal werkt hiervoor samen met wetenschappelijke organisaties als SETI Institute en Space Tourisme Society. De aankondiging werd gedaan door ceo David Marcus, die onder andere Buzz Aldrin, de tweede mens die ooit een voet op de maan zette, aan zijn zijde had. PayPal wil met Galactic de discussie op gang brengen over het commercialiseren van de ruimte.

Tijdens de presentatie zei Marcus dat PayPal verschillende partijen bij elkaar wil brengen om in te spelen op het ruimtetoerisme dat er op korte termijn aan zit te komen. 'De ontwikkeling roept vragen op, zoals: welke munteenheid gebruiken we in de ruimte, welk banksysteem, hoe richten we risico- en fraudemanagement in en wat voor regelgeving komt er bij kijken?' Samen met anderen hoopt PayPal dé oplossingen te bedenken. Op de Britse website The Register zegt iemand het een prima idee te vinden: 'Stuur alle bankiers maar de ruimte in, bij voorkeur zonder ruimtepak aan.' Hoe serieus het plan van PayPal, dat deze maand 15 jaar bestaat, moet worden genomen, is niet helemaal duidelijk. Volgens Marcus moet het gezien worden als een zoektocht naar antwoorden. 

#2. Mars One: een enkeltje richting Mars

Iets verder lijkt Mars One. Twee jaar geleden werd deze organisatie opgericht door de twee Nederlanders Bas Lansdorp en Arno Wielders. Het doel? In 2023 moeten de eerste vier mensen op de rode planeet Mars gaan wonen. Lansdorp vertelde daarover tijdens een event van Bright: 'Alle technieken bestaan om mensen naar Mars te laten emigreren en om ze daar in leven te laten houden.' Mars One zegt dat het nog niet mogelijk is om mensen van Mars terug naar aarde te brengen, en heeft daarom besloten om mensen op een enkele reis te sturen. Er hadden zich na anderhalve week al 80.000 mensen aangemeld voor het enkeltje richting de planeet. Mars One is trouwens een non-profit organisatie, dus echt keihard geld verdienen is niet het doel. Wel zijn er bedrijven bij betrokken als leveranciers en sponsors en kán dit project ervoor zorgen dat PayPal een doelgroep heeft in de ruimte (of draven we nu door?). Bekijk de volledige presentatie van Lansdorp hieronder. Ondernemer Elon Musk heeft trouwens grotere ambities: de man achter Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX wil uiteindelijk 80.000 mensen naar Mars brengen. Ooit. Het prijskaartje? 500.000 dollar per persoon, waarschijnlijk.

#3. Maar: genoeg aanbod voor wie een retourtje zoekt

Er wordt ook gewerkt aan ruimtereizen waarbij je wél weer terug op aarde komt. Zo is er het Nederlandse SXC, dat recentelijk voormalig SBS-topvrouw Georgette Schlick aantrok als ceo. Het bedrijf, waar onder andere ondernemer Michiel Mol één van de oprichters van is, wil vanaf 2014 commerciele ruimtevluchten aanbieden waarbij de aarde van een hoogte van 100 kilometer kan worden aanschouwd. Kosten zijn 100.000 dollar per ticket. In de voorverkoop zijn er reeds 200 tickets verkocht. SXC is niet de enige partij die korte ruimtereizen in de markt wil gaan zetten of daar al mee bezig is. Space Adventures heeft al zeven mensen de lucht in geschoten en Richard Branson timmert ook hard aan de weg met zijn Virgin Galactic. Branson heeft al 600 mensen op de wachtlijst staan (die ieder zo'n 200.000 dollar hebben betaald), waaronder acteurs Ashton Kutcher, Angelina Jolie en Brad Pitt, maar heeft aangekondigd dat hij zelf als eerste een vlucht zal maken. Zijn lancering staat op de agenda voor Eerste Kerstdag 2013.

#4. Planetary Resources wil ruimtelijke grondstoffen delven

Sommige grondstoffen zijn schaars maar gewild, dus proberen slimme ondernemers er alles aan te doen om ze ergens vandaan te halen. Neem bijvoorbeeld Eric Anderson en Peter Diamandis, die in 2009 het bedrijf Planetary Resources hebben opgericht om (op termijn) grondstoffen te gaan delven op asteroïden. Bekende internetmiljardairs als Larry Page en Eric Schmidt investeren al in het bedrijf. Planetary Resources werkt aan relatief goedkope robots die de ruimte ingestuurd zullen worden, waar ze planeten en asteroïden zullen zoeken die waardevolle grondstoffen herbergen. Het bedrijf verwacht in april 2014 een een eerste ruimteschip op reis te sturen, voor verkennende vluchten. Planetary Resources hoopt uiteindelijk thuis te komen met elementen die gebruikt kunnen worden in raketbrandstof en met zeldzame metalen. Op Kickstarter heeft het bedrijf meer dan een miljoen dollar opgehaald voor een ander project, waarbij een telescoop de ruimte ingaat die onder andere foto's kan maken voor gebruikers.

#5. Google stuurt balonnen de ruimte in, voor internet op aarde

Google kijkt iets minder ver weg, maar de plannen van het bedrijf zijn niet minder gek. Het bedrijf is van plan om draadloos internet en wifi te brengen naar afgelegen locaties, via ballonnen die hoog in de atmosfeer zweven. Het project, genaamd ‘Project Loon’, is half juni begonnen met een pilot in Nieuw Zeeland, waar 30 ballonnen werden gelanceerd. Vijftig testers zullen vanaf de grond gebruik maken van de dienst via speciale antennes. Volgens Google heeft twee op de drie mensen op aarde geen toegang tot een snelle betaalbare internetverbinding. Via ‘Project Loon’ wil het bedrijf hier verandering in brengen. De onderzoekers geven toe dat er nogal wat haken en ogen zitten aan het plan en dat het project nog in een ‘zeer experimentele’ fase zit. De ballonnen zullen uiteindelijk twee keer zo hoog komen te hangen als een gemiddeld vliegtuig. What's in it voor Google? Heel simpel: hoe meer mensen met een internetverbinding, hoe meer publiek waar advertenties aan kunnen worden voorgeschoteld. Bekijk het introductiefilmpje:

Bovenste beeld door Pat Rawlings.

Meer wilde innovaties?