Zwilling is groot voorstander van een onopvallend begin als startup, zegt hij tegenover Entrepreneur.com. Geen grote show neerzetten dus, maar onder de radar beginnen.
Succesvolle bedrijven zoals Facebook en Google lanceerden hun product nooit met een big-bang. Zij trapten rustig af, bijvoorbeeld op maar 1 universiteit (Facebook). Zelfs megamerken als McDonald’s en Walmart groeiden maar met 1 winkel per keer.
Neiging
“En toch vinden veel ondernemers het lastig om de neiging te onderdrukken om hun product of dienst zo snel mogelijk bij een zo groot mogelijke groep mensen te krijgen. Ze zijn er zo zeker van dat klanten reikhalzend afwachten dat ze de kosten van een ‘harde’ lancering vergeten, inclusief het risico van een grote en zichtbare mislukking. Dit is een van die zeldzame momenten waarop het voor een startup loont om minder agressief te zijn.”
Voordat je product gelanceerd is kun – en moet – je al beginnen met feedback bij elkaar sprokkelen. Door bijvoorbeeld op Twitter te berichten over wat jij gaat doen. wat in feite een goedkope variant is van het aloude marktonderzoek. Na zo’n eerste onderzoek is het tijd voor de volgende stap: zo snel mogelijk je product op de markt zetten (lean startup-goeroe Eric Ries zou trots op je zijn).
5 redenen waarom je lancering beter vandaag dan morgen plaatsvindt:
1. Beter vandaag een beetje geld dan de hoop op veel morgen
Alle investeerders willen zeker weten dat je product ook klanten heeft. Daarom is het belangrijk te kunnen laten zien dat er ook écht vraag naar is. Als die kleine opening eenmaal achter de rug is en je hebt meer geld nodig, dan zit je op een andere manier aan tafel. Je hebt niet langer een startup, maar een scale-up! Dat praat een stuk makkelijker.
2. Je kunt niet vroeg genoeg draaien
Op een of ander moment dient zich ongetwijfeld een pivot aan in je bedrijfsvoering. Je kunt er beter vandaag dan morgen achter komen wat je kunt – of eigenlijk moet – verbeteren. De stap van kleine, wendbare startup naar een amper bij te sturen oceaantanker is sneller gezet dan de meeste starters denken.
3. Je bouwt geloofwaardigheid op
Met de uitrol van je eigen producten krijg je – behalve omzet – ook geloofwaardigheid terug. Door te laten zien dat je werkt met een gevalideerd business model krijgen toekomstige partners het gevoel dat jouw onderneming ook écht een onderneming is. Niet een uit de hand gelopen hobby.
4. Momentum opbouwen
Maak die eerste gebruikers gek van enthousiasme over je bedrijf. Misschien is je product nog niet tot achter de komma goed, maar rol een goedkope variant uit en vraag zo hard mogelijk om feedback. Die eerste gebruikers vinden je bedrijf leuk, willen je helpen en, ta-da, je hebt een fanbase.
Met die eerste groep ga je uitproberen en doorgroeien. Door via social media gebruikers om reacties te vragen vergroot je bereik zonder dat het je – veel – geld kost.
5. Geen angst voor klanten
De eerste keer dat je iets doet is het spannend, dus dat geldt ook voor je medewerkers. Zenuwen gegarandeerd, wanneer zij e eerste keer de markt opgaan om jouw wereldverbeteraar te promoten.
Dus start klein, met een soft launch. Bereid je medewerkers voor met de benodigde trainingen en geef ze de ruimte.
Testen
Een beperkt bereik is geen excuus voor een slechte planning of een slecht getest product, waarschuwt Zilling. Slechte reclame van gebruikers kan dramatische gevolgen hebben. Vooral bij een Minimum Viable Product moet elke feature koppen. “Het is veel slimmer om een paar mensen heel gelukkig te maken, dan dat een hoop, of zelfs maar een paar mensen hun schouders ophalen.”