Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rob van Hattum: Breng techniek naar jeugd

Het bedrijfsleven promoot techniek te weinig bij de jeugd, zegt museumdirecteur Rob van Hattum. Waarom wel een Philipszaal in het Rijksmuseum, maar niet in Nemo? ‘Steun niet alleen chique, maar steun ook techniek’

 

>> probleem

“Het Nederlandse bedrijfsleven heeft de mond vol van de kenniseconomie, maar stimuleert de basis te weinig.”

>> analyse

“Nederland heeft de ambitie om in de top-5 van kenniseconomieën te staan, maar we zijn in werkelijkheid afgezakt naar plaats 10. Het bedrijfsleven klaagt over het gebrek aan technische kennis en interesse bij de jeugd, maar niemand promoot wetenschap en techniek. Technische bedrijven als Philips, Fugro en IBM steunen het Russische museum Hermitage in Amsterdam en ook het Rijksmuseum en Concertgebouw worden rijkelijk ondersteund. Maar als wij als science-museum aankloppen, krijgen we nauwelijks iets gedaan. Philips leent ons bijvoorbeeld een 3D-scherm, maar sponsort niet. De Nachtwacht hangt in het Rijksmuseum in de Philipszaal, maar wij hebben in Nemo geen Philipszaal.

Ik begrijp dat ook wel: wij zijn natuurlijk niet zo chique als het Concertgebouw. Een ceo neemt klanten en collega-ceo’s liever mee naar het Concertgebouw dan naar een techniekmuseum, waar allemaal kinderen rondrennen. Maar dat zijn wel degenen die ze straks nodig hebben! Wij krijgen 400 duizend bezoekers per jaar voor onze wetenschaps- en techniekvoorlichting onder de jeugd.”

>> oplossing

“We hebben hier een zaal leegstaan, waarin we de meest innovatieve en duurzame technologie willen laten zien, een belangrijke motor van de economie. Mijn oproep aan ceo’s is daarom: steun niet alleen chique, steun ook techniek. Het bedrijfsleven moet zich realiseren dat science centers steun nodig hebben en deze steun ook verdienen. Als we een kennissamenleving willen, dan moet het bedrijfsleven dat ook aan de basis ondersteunen. We hebben in Nederland een geweldige infrastructuur om kinderen met ambities op sport-, muziek- of toneelgebied te stimuleren. Op dit gebied is er een prima humuslaag, ondersteund door overheid en bedrijfsleven. We hebben ook een humuslaag nodig voor wetenschap en techniek.

Jetnet, een programma om techniek op de middelbare school te promoten, begint bij tieners, terwijl je eigenlijk op de lagere school zou moeten beginnen. Een kind dat topsporter wil worden, kan naar een sportclub, een kind dat muzikant wil worden, kan naar een muziekschool, maar er zijn geen chemie- of wetenschapsclubs. Wie topviolist wil worden, moet op zijn zesde beginnen. Begint hij, of zij, als hij 16 is, dan is het te laat. Zo is het ook met techniek.”

Rob van Hattum

De 54-jarige Van Hattum leidt een dubbelleven. Enerzijds is hij inhoudelijk directeur van NCTW, het Nationaal Centrum voor Wetenschap en Techniek, waaronder ook wetenschapsmuseum Nemo valt, de groene kolos nabij Centraal Station Amsterdam.

Daarnaast is hij eindredacteur wetenschap bij de VPRO, waar hij televisiedocumentaires maakt over innovatie, zoals ‘Here comes the sun’, over de industrie rondom zonne-energie en ‘Afval=voedsel’, die het begrip ‘cradle to cradle’ in Nederland introduceerde.
 

Meer probleemoplossers: mt.nl/bigimprover

Het laatste management nieuws op de deurmat? Neem MT magazine