Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Professor Grunschnabel zet crowdfunding in

Professor Grunschnabel maakt duurzaam ijs met exotische smaken. Via crowdfunding wil de ijsfabriek de wereld veroveren.

Bij plantaardig ijs denk je misschien eerder aan een verantwoord product uit de natuurvoedingswinkel dan aan een culinair hoogstandje. Maar Jonnie Boer van driesterrenrestaurant De Librije omschrijft het ijs van Professor Grunschnabel als ‘een mooi palet aan smaken, met een perfecte balans’. En dat is precies wat de kleine ijsfabriek uit Alkmaar wil maken: ijs zonder dierlijke ingrediënten, dat net zo geschikt is voor mensen met een lactose-intolerantie of glutenallergie als voor ieder ander, en dat toch de romigheid heeft van ‘gewoon’ ijs.

Plantaardig en exotisch ijs

Professor Grunschnabel maakt in zijn Alkmaarse laboratorium exotische ijssmaken als Fresas del Habanero (aardbeien met hete pepertjes), Siam Horapa Coco (kokosmelk met thai basil, limoen en vers gebrande kokos) en Café el-Khatib (koffie met kardamonzaadjes en vanille). Zijn team gaat regelmatig op pad met een ijscowagen op zonne-energie om het plantaardige ijs te promoten. Dit najaar wil de ijsfabriek via Oneplanetcrowd.nl (crowdfunding voor duurzame ondernemers) nieuwe investeerders aantrekken. IJsliefhebbers kunnen met een kleine of grote bijdrage onder meer de aankoop van een nieuwe ijsmengmachine financieren. Pepijn Ornstein is oprichter van Professor Grunschnabel.

Professor Grunschnabel bestaat nu bijna tien jaar en groeit nog steeds. Dan heb je toch geen crowdfunding meer nodig?

“We groeien pas sinds enkele jaren. Tot 2008 verkochten we ons ijs eigenlijk alleen op theaterfestival de Parade. Inmiddels hebben we meer dan 100 verkooppunten waaronder enkele in België. En er zijn plannen voor uitbreiding naar Duitsland en Engeland. We willen via Oneplanetcrowd 25.000 euro verzamelen voor onder meer een ijsmengmachine en de introductie van éénpersoonsporties. Dat is een bescheiden bedrag vergeleken met wat we bijvoorbeeld afgelopen jaar hebben geïnvesteerd. Natuurlijk kunnen we ook op andere manieren geld aantrekken, maar crowdfunding heeft als voordeel dat je de consument betrekt bij je product. Ik hoop dat de mensen die meebouwen aan Professor Grunschnabel ook promotors van het ijs worden.”

Ben & Jerry’s zijn veel bekender als ‘groene’ ijsmakers, hoe onderscheidt Professor Grunschnabel zich?

“We beschouwen Ben & Jerry’s als een goede buur in het vriesvak. Wij gebruiken alleen geen dierlijke ingrediënten, dus geen room of eieren. Maar door kokosmelk toe te voegen wordt het ijs toch romig. Een ander verschil met Ben & Jerry’s is dat zij de meer reguliere smaken aanbieden, met veel suiker, vanille, caramel en room. Wij kiezen voor aparte smaakcombinaties zoals gemberwortel en Indiase specerijen, of limoen en versgebrande kokos. Toen ik daar in 2003 mee begon werd ik gewaarschuwd dat dat niet zou aanslaan. Maar producenten moeten consumenten niet onderschatten. Nederlanders zijn steeds avontuurlijker gaan eten en juist die bijzondere smaken blijkens een groot succes. Wat betreft het duurzame aspect: doordat we geen dierlijke producten gebruiken, slaan we het meest belastende onderdeel van de landbouw over.”

Profileren jullie je bewust als duurzaam?

“We lopen daar niet heel erg mee te koop. De carbon footprint van kokosmelk is fors kleiner dan die van gewone melk. Maar exacte cijfers zijn daar niet over, dus we kunnen er geen reclame mee maken. Daarnaast is ijs van zichzelf geen duurzaam product: je moet de ingrediënten eerst verwarmen en het ijs later weer afkoelen. Maar mensen willen toch ijs eten en daarom proberen wij het zo duurzaam mogelijk te produceren. Zo willen we fruitschillen die na het bereiden overblijven gebruiken als basis voor biogas en zoeken we naar duurzamere verpakkingsmogelijkheden. Dat laatste lukt eigenlijk alleen als je op grotere schaal kan produceren. We werken zo verantwoord mogelijk. Ons ijs is bedoeld voor iedereen maar ook mensen met een lactose-intolerantie of glutenallergie kunnen ervan genieten. Dat vind ik ook goed voor de wereld.”

Waar staat de naam Professor Grunschnabel voor?

“Het woord Grünschnabel betekent in het Duits ‘groentje met een grote bek’. Het tegenovergestelde van de professor dus eigenlijk. Die combinatie vind ik grappig. Het is een verwijzing naar de eeuwig spelende en lerende mens. En het ‘grun’ in de naam Grunschnabel betekent natuurlijk ‘groen’, dus plantaardig.”

Hoeveel heeft het crowdfunden tot nu toe opgeleverd?

“We zijn nu net over de helft van de looptijd en zitten op 51 procent van ons doel. Ik heb goede hoop dat het gaat lukken. We krijgen momenteel veel media-aandacht en Oneplanetcrowd.nl wil nog meer met social media gaan doen.”

Oneplanetcrowd is het eerste crowdfundingsplatform voor duurzame producten en diensten. Iedere consument is potentiële investeerder op Oneplanetcrowd. Wil jij investeren in Professor Grunschnabel of een ander project? Hier vind je meer informatie.