Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe doemdenken Elon Musk helpt om angst te overwinnen

Hoe komt Elon Musk (Tesla, SpaceX) aan zijn ogenschijnlijke durf? Hoe gaat hij om met het nemen van beslissingen die de meeste mensen absurd achten? Sam Altman, baas bij startup-accelerator Y Combinator, vraagt het de ondernemer in zijn autofabriek in het Amerikaanse Fremont.

Het is niet dat Musk nooit bang is. “Ik voel angst zeer sterk”, zegt Musk tegen Altman (bekijk de video bovenaan dit artikel). “Maar soms zijn er dingen die belangrijk genoeg zijn, waar je voldoende in gelooft, dat je het ondanks de angst toch doet. Denk niet, ik voel angst, dus ik doe het maar niet’. Het is normaal om bang te zijn. Je zou mentaal niet in orde zijn als je dat nooit zou voelen.”

Doemdenken helpt ook, zegt Musk. “Als je je neerlegt bij alle mogelijke uitkomsten, dan verkleint dat de angst.”

“Bij SpaceX schatte ik de kans op succes kleiner dan 10 procent. En ik accepteerde dat ik waarschijnlijk alles kwijt zou raken. Maar ook al zouden we een beetje vooruitgang boeken, dan zou misschien een ander bedrijf het stokje over kunnen nemen. Hetzelfde geldt voor Tesla. De kansen dat een nieuw autobedrijf zou slagen waren extreem laag.” In zekere zin waren de ‘angsten’ van Musk – zoals uitputting van de olievoorraden en overbevolking – een drijfveer om überhaupt te kunnen ondernemen.

Vernieuwing

Ook voor Musk is ondernemen dus risico’s nemen vanuit een sterke overtuiging dat dingen veel beter kunnen, maar ook móeten. Het idee voor SpaceX was weliswaar ‘insane’, “maar ik dacht, anders blijven voor altijd vastzitten op aarde. En de grote ruimtevaartbedrijven hadden geen zin in radicale vernieuwing. Die probeerden hun bestaande techniek alleen telkens net iets beter te maken.” 

Vanuit het perspectief van Musk, die ooit Mars hoopt te koloniseren, ging de techniek de afgelopen decennia juist steeds verder achteruit; “In 1969 konden we naar de maan, maar de Space Shuttle kon mensen alleen in een baan om de aarde brengen. En nu is ook de Space Shuttle met pensioen.” Kortom, we moeten er nooit in berusten dat technologie alleen maar beter wordt.

Ook het koloniseren van Mars beschouwt Musk met een gezonde dosis fatalisme: “Een redelijk aantal mensen dat afreist naar Mars, dat moet binnen 10 jaar mogelijk zijn. Ik moet alleen zorgen dat SpaceX, en ik ikzelf, in de tussentijd niet komen te overlijden. En dat, wanneer ik toch dood zou gaan, dat iemand anders het kan overnemen.”

Bekijk de video ook om te horen hoe Musk de toekomst van kunstmatige intelligentie ziet, volgens hem de grootste en meest dringende uitdaging van dit moment. En hoe hij zijn dagen momenteel verdeelt tussen het runnen van Tesla, SpaceX, SolarCity en OpenAI, een organisatie die kunstmatige intelligentie onderzoekt.