Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hank Sweep verkoopt Freaky Ice

Hank Sweep, bedenker van Freaky Ice, heeft zijn onderneming verkocht. Vandaag start zijn nieuwe bedrijf - sms-dienst FreakySMS. "IBG belde mij vier maanden terug of ik de boel wilde verkopen. Het was een aanbod dat ik niet kon weigeren"

FreakySMS stuurt anonieme sms-jes naar vrienden of stille liefdes. 365 dagen Valentijnsdag, maar ook foute bar-grollen en kleine pesterijen. Voor escalaties als bij online chatdienst MSN is Sweep (33) niet bang. “Pesten kan natuurlijk, maar als het te grof wordt grijpen wij in. Het enige dat de gepeste hoeft te doen, is ons mailen en we zoeken uit wie zich misdraagt. Wij gaan serieus om met klachten. Pesters worden op de zwarte lijst gezet en geblokkeerd van verder gebruik van FreakySMS. Soms valt het mee, dan melden we de klager (lachend) dat hij zich niet zo aan moet stellen.”

 

Sms-en als een biertje
Het verschil tussen anonieme internet sms-diensten en de onderneming van Sweep is dat de ontvanger terug kan sms-en naar de verzender zonder dat deze bekend is. Sweep ziet de sms-dienst als een gezellig biertje in de kroeg. “Wij gaan uit van maximaal drie sms-jes per keer. 3 keer 90 cent per bericht is 2,70 euro – gelijk een biertje. Of je nou je vrienden trakteert op een biertje of een goede grap, ik zie geen verschil.” En Sweep ziet andere, snode, mogelijkheden. Bijvoorbeeld het controleren van je vriendin. Is die ex wel echt uit beeld?

 

Samenwerking IBG
De kerndoelgroep van het product is de leeftijdsgroep 16 tot 35 jaar. Een doelgroep die Sweep goed kent uit zijn tijd bij Freaky Ice. Het bedrijf dat hij acht jaar geleden startte en lange tijd runde vanuit zijn huiskantoor in Hilvarenbeek. De ijsjes met alcohol bleken een succes. Zo groot dat een partnerschap voor de distributie onoverkomelijk werd. Vier jaar geleden ging hij een samenwerkingsverband aan met het Amerikaanse drankenconcern IBG. Ze verdeelden de wereld in twee delen. Sweep kreeg Europa en Australië, IBG de rest.

Einde van de samenwerking
IBG heeft de afgelopen jaren een intensief traject doorlopen. Starten in de VS bleek een zaak van de lange adem. Na twee jaar van lobbyen en het omzeilen van bureaucratische stroop heeft IBG pas in zes van de 52 staten toestemming om Freaky Ice te verkopen.
Desondanks is IBG blij met haar licentie. In de zes staten waar de vergunningen rond zijn, ontstond een spontane mediahype. Reden genoeg voor IBG om de opbrengsten niet meer te willen delen.

 

Overname Freaky Ice
Vier maanden terug benaderde IBG Sweep met een overnamevoorstel. Het idee van verkopen sprak hem niet direct aan. “Het is toch een beetje je kindje, bovendien was het bod te laag.” Er volgden langdurige onderhandelingen met de advocaat van IBG. En toen er eindelijk een deal leek te zijn, bleken de contracten niet volgens afspraak opgesteld te zijn. De deal ketste af. Sweep: “Op een gegeven moment had ik er geen zin meer in, het duurde te lang.” Onverwacht rolde vorige maand de fax binnen met het gewenste contract. “Het was een aanbod dat ik niet meer kon weigeren.”

Voor het leven klaar met werken? “Nee dat niet, maar de komende jaren maak ik me geen zorgen.”

Lees hier het interview dat we begin 2005 met Hank Sweep hadden.