Martijn Hoogeveen is een e-commerce pionier. Hij verkocht vorige maand TakeItNow om zich volledig te storten op zijn mondiale open platform voor productinformatie – ICEcat. Dat al 130 grote merken en 3.100 webwinkels aan boord heeft.
Pionier
Hoogeveen is sinds de jaren negentig actief op het gebied van e-commerce. Zijn TakeItnow was in 1998 een van de eerste online computerwinkels. Hoogeveens’ moederbedrijf Imerge verkocht TakeItNow vorige maand. Een flink deel van dat geld stopt Hoogeveen nu in zijn andere bedrijf, ICEcat, een enorme database met informatie over producten uit de sectoren consumentenelektronica, it, wit- en bruingoed en office.
300.000
Meer dan drieduizend webwinkels gebruiken de gegevens van ICEcat. Volgens Hoogeveen maakt ongeveer de helft daarvan gebruik van de betaalde, uitgebreide versie. De andere helft gebruikt de gratis, open source variant. De betaalde versie heeft 300.000 datasheets over producten, de gratis versie ongeveer 150.000. Zo’n 2.500 ondernemingen leveren informatie aan ICEcat, waaronder 130 grote bedrijven, zoals Philips, HP, Sony, Acer, IBM en Toshiba.
Hoogeveen: “We tekenen elke week een nieuw merk bij. En werken van groot naar klein. Recent is KonicaMinolta en Maxdata erbij gekomen. Ook komen er wekelijks tien tot vijftien nieuwe webwinkels bij die ICEcat gebruiken. Het gaat hard.”
Koppelverkoop
ICEcat groeide zo snel doordat Hoogeveens’ bedrijf ICEshop ook e-commerceplatforms installeerde voor grote partijen. Zij namen vaak ook ICEcat af om direct alle productgegevens in de catalogi op orde te hebben. “In Zwitserland installeerden we 100 webwinkels voor één klant, die ook alle honderd direct op ICEcat aansloot.”
Eenderde van zijn afnemers komt uit de Benelux. “Maar ook in Duitsland en Engeland hebben we veel klanten en Amerika groeit hard.” ICEcat is in twintig talen beschikbaar. In China ligt nog een grote markt open, denkt Hoogeveen. “Veel Chinese producenten zijn goed in sales, maar niet in marketing.”
Weinig rivalen
ICEcat heeft weinig concurrenten. Een van hen is CNet, dat vorige week is overgenomen door CBS. Televisiebedrijf CBS is vooral geïnteresseerd in de mediatak van CNet, niet in de productdatabase. Althans niet buiten Amerika, weet Hoogeveen. “Waarschijnlijk betekent dat dat we in Europa een concurrent minder hebben. Ook GfK komen we nog wel eens tegen in het wit- en bruingoedsegment. Maar dat is het.”
Uitbreiding naar andere productgroepen is op dit moment nog niet aan de orde voor Hoogeveen. “De meeste online activiteit zie je op de gebieden waarin we nu al actief zijn.” Hij wil vooral snel groeien in aantallen webwinkels en in aantallen grote merken. Op die manier is het voor een mogelijke nieuwkomer nog moeilijker de markt te betreden.
Hoogeveen wil alleen nog investeren in business modellen die mondiaal en ‘open source’ zijn. Daarmee is hij naar eigen zeggen ‘verlost van Nederland’. “Ik heb genoeg van gesloten business modellen waarbij je in Nederland tot het bekende rondje rond de kerk bent veroordeeld.”
auteur: Tonie van Ringelestijn