Na 85 jaar vlees verkent Zwanenberg nu de groenteburger. ‘We heten Zwanenberg Food Group, dan kun je niet alleen in vlees denken.’
Hij komt vaak in supermarkten om ideeën op te doen, en ja, als het nodig is legt Tjeerd van der Laan dan zijn eigen producten even recht. Van der Laan (28) is de vierde generatie bij de Zwanenberg Food Group, producent van onder meer Kips Leverworst, Linera patékuipjes, Huls droge worst en heel veel private labels. Tot voor kort was hij nog verantwoordelijk voor de verkoop van vleesconserven in de hele Benelux, nu stort hij zich vol op dochteronderneming Purple Bee Hive, waarmee Zwanenberg voor het eerst in zijn ruim 85-jarige bestaan niet-vleesproducten in de markt zet.
Groenteburgers dus
Groenteburgers dus. Omdat het kan. En omdat Van der Laan erin gelooft. ‘We zien in Europa de vleesconsumptie dalen’, zegt hij. ‘We heten Zwanenberg Food Group en voor continuering van je bedrijf moet je niet alleen in vlees denken, maar moet je ook meer met food doen.’
Sperziebonenburgers
En dus liggen sinds halverwege dit jaar bietenburgers met honing, sperziebonenburgers met doperwten en zwarte peper, en gele wortelburgers met mais en kerrie in de schappen van Jumbo en Deen-supermarkten. Albron en Sodexo bieden ze ook, en zelfs Ikea heeft – bij wijze van proef – een aantal weken een bietenburger op de kaart staan. ‘Best spannend’, aldus Van der Laan.
Familiebedrijf
Er werken zo’n 1.600 mensen bij Zwanenberg; de jaaromzet is zo’n 370 miljoen euro. Van der Laans overgrootvader, grondlegger van het bedrijf, begon in 1929 met een eerste vleeswarenfabriek in Leidschendam. Zijn zoon zette dat voort, daarna diens zoon en nu zitten Tjeerd, zijn broer en zus erin. Een andere broer is net begonnen aan zijn masteropleiding. ‘Maar het is dus nog steeds een familiebedrijf, 100 procent.’
Wereldmarkt
Door de jaren heen zijn veel overnames gedaan en is ook veel verkocht. Belangrijk was de overname in 1996 van Zwanenberg (en merknaam Zwan) van Unilever. Nu exporteert het bedrijf naar 125 landen, vooral naar het Midden-Oosten en Afrika. In Nederland heeft Zwanenberg zeven productielocaties: twee voor pure conserven, twee voor droge worstproducten, een voor leverproducten en voor tongenworst en een voor vleeswaren. ‘Die noemen we “onze grote Slagerij”. Daar worden nog dingen met de hand gemaakt, echt mooie producten.’ Ten slotte is er nog de slicing fabriek, waar vleeswaren worden gesneden en verpakt. Ook in Groot-Brittannië staan drie fabrieken, en in Amerika twee, vooral voor vleesconserven en chili con carne-achtige producten. Vanuit Amerika vindt ook veel export naar Azië plaats, simpelweg omdat die route vanuit daar korter is.
Kleine bestelbusjes
Voor verdere groei zet Zwanenberg in op nog meer innovatie, zegt Van der Laan. ‘Op allerlei gebieden, ook op verpakkingen en technieken’. En de groenteburger dus. ‘Vlees blijft altijd, maar dit is echt een nieuwe toekomst.’ Met Purple Bee Hive wil hij een platform creëren waarbij partners en deelnemers zich kunnen aansluiten. ‘Wij hebben alle software, de sales, de logistiek. Waarom zouden kleine, leuke initiatieven dat niet kunnen gebruiken? Bij een Albert Heijn zitten ze niet te wachten op kleine bestelbusjes die producten komen leveren. Die kleine initiatieven kunnen op ons meedraaien. Voor ons is het leuk innovatieve partners te binden. Zo brengen we met elkaar sneller nieuwe dingen naar de markt.’
Deze week bericht MT in een korte serie over gamechangers in de wereld van ons voedsel. Dit is de vierde aflevering.
Lees meer over de foodrevolutie in Nederland
- De eiwitrevolutie uit Wageningen
- Iemand nog een verrijkte boterham?
-
De opkomst van het eten uit een doos
Meer Hollands Glorie:
-
'Nee' zeggen tegen Apple, deze ontwerper uit Schagen deed het
-
Hoe een Nederlands bedrijf marktleider in jetlagbestrijding werd
-
Joop Donkervoort, man met een eigen filosofie: no compromise
-
MT Maakindustrie 100
Dit verhaal staat in een recente printeditie van Management Team. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.