Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Winkeliers zijn iDeal-storingen zat

Betalingsdienst iDeal ligt veel te vaak plat, klagen brancheorganisaties Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland woensdag.

Banken moeten volgens hun maatregelen nemen om de betrouwbaarheid te vergroten zodat storingen binnen twee jaar zijn uitgebannen. iDeal is met 190 miljoen aankopen per jaar het belangrijkste online betaalmiddel.

‘iDeal moet goed functioneren en het online winkelen non-stop faciliteren’, zegt Paul Alfing van Thuiswinkel.org. ‘Het marktaandeel van iDeal in Nederland en de invloed op online winkelen is te groot om storingen te accepteren.’

Er vinden regelmatig storingen met iDEAL plaats. Als je al deze storingen bij elkaar optelt ondervinden Nederlanders daar gemiddeld anderhalve dag per jaar hinder van.

Daarmee ligt de beschikbaarheid van iDeal veel lager dan andere nutsvoorzieningen, stellen de brancheorganisaties. ‘Neem bijvoorbeeld de Nederlandse elektriciteitsvoorziening, daar ligt de beschikbaarheid veel hoger. Een gemiddeld huishouden zit per jaar in het totaal 27 minuten zonder stroom.’

Aanscherpen

De Tweede Kamer praat deze week over de betrouwbaarheid van het betalingsverkeer. Als het aan de brancheverenigingen ligt wordt de norm flink aangescherpt en gaat De Nederlandsche Bank (DNB) erop toezien dat de financiële sector daar ook werk van maakt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Wij worden steeds afhankelijker van een goed functionerend elektronisch betalingsverkeer’, aldus Tom Ponjee van Detailhandel Nederland. ‘Dit werd vorig jaar weer pijnlijk duidelijk toen vlak voor Sinterklaas iDeal plat lag. Consumenten werden gehinderd in hun winkelplezier en winkeliers liepen omzet mis. Wij zijn de storingen dan ook beu.’

ANP/Sprout