Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Online supermarkten maken opmars in lijst met grootste webwinkels van Nederland

Online boodschappen bestellen staat aan de vooravond van een grote doorbraak, blijkt uit de nieuwe Twinkle100, een lijst met de grootste webwinkels van Nederland. Albert Heijn nestelt zich in de top 3, Picnic klopt aan de poort van de top 10. 

Albert Heijn deed het al een tijdje, maar vooral onder invloed van Picnic lijkt online boodschappen bestellen gemeengoed te gaan worden. Die ontwikkeling is terug te zien in de jaarlijkse Twinkle100 met grootste online verkopers van Nederland. 

In die lijst maakt Albert Heijn dit jaar een sprong van plek vijf naar plek drie. Twinkle, een magazine over e-commerce, schat dat Albert Heijn zijn omzet uit online-activiteiten oppompte van 480 miljoen euro in 2017 naar 565 miljoen euro het afgelopen jaar. Jumbo klimt met een geschatte online omzet van 265 miljoen euro van de vijftiende naar de achtste plek.

Daarachter maakt websuper Picnic dankzij een geschatte omzet van 200 miljoen euro in 2018 – tegenover 75 miljoen in 2017 – een reuzensprong van plek 25 naar plek elf. De online super van Michiel Muller voegt in sneltempo nieuwe steden (waaronder ook Duitse) toe aan zijn bezorggebied. 

Koplopers

Met AH staat voor het eerst een supermarktketen op het podium van de Twinkle100, maar het verschil met de nummers één en twee is groot. Koplopers Bol.com en Coolblue hebben beiden de 1 miljard-omzetgrens al doorbroken.

Dat koploper Bol.com uitloopt op de concurrentie is voor een belangrijk deel te danken aan de verkopen van zakelijke partners, ziet Twinkle-hoofdredacteur Arjan van Oosterhout. “Tienduizenden handelaren gebruiken Bol.com als verkoopplatform, waaronder steeds meer bedrijven uit de Twinkle100. Zonder hun omzetbijdrage was de lijstaanvoerder Coolblue maar amper voorgebleven. Als je de partneromzet los zou trekken en apart zou vermelden in de Twinkle100, zou dat een hele hoge notering in de top 10 opleveren.”

Totale omzet

Voor de nieuwe Twinkle100 werden in totaal 250 online productverkopers gerangschikt. Die boekten een totale omzet van 11,8 miljard euro euro, ofwel 900 euro per (volwassen) Nederlander. De top 10 is goed voor bijna de helft (47,3 procent) van de
totale omzet. Van de 250 bedrijven komen er 29 niet uit Nederland. Duitsland is met twaalf bedrijven het beste vertegenwoordigd, en heeft namen als Bonprix, Esprit, Marley Spoon en Home24.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hekkensluiter Pinkorblue.nl (eveneens een Duits bedrijf) realiseerde een online omzet van 6,1 miljoen euro, waar de ondergrens vorig jaar nog op 5,0 miljoen euro lag. “Er wordt goed geboerd in de top van e-commerce Nederland”, concludeert Oosterhout. “Met name de online food-verkopers groeien hard, ook de bouwmarkten laten een indrukwekkende groei zien.”

De complete top-10 (omzet in miljoen euro):

1. Bol.com 1.640 miljoen euro
2. Coolblue 1.000 miljoen euro
3. Albert Heijn 565 miljoen euro
4. Zalando 550 miljoen euro
5. Wehkamp 530 miljoen euro
6. Amazon 350 miljoen euro
7. The Learning Network 268 miljoen euro
8. Jumbo 265 miljoen euro
9. MediaMarkt 220 miljoen euro
10. H&M 215 miljoen euro