De beste ict-bestuurders van 2012 reageren op 7 stellingen. Vandaag: de ict-dienstverlener bepaalt wat er gebeurt.
Rob Pols, CEO Atos Benelux: "Niet mee eens. Bij de start delen leverancier en klant een visie en doelstellingen waarin ze beide moeten geloven. Maar als een project eenmaal loopt, krijg je altijd te maken met externe factoren waardoor nieuwe inzichten kunnen ontstaan. Het is een uitdaging van tevoren goed na te denken over de opdracht die je gaat uitvoeren en te proberen de kans op wijzigingen te minimaliseren. Dit kan alleen op basis van kennis en ervaring. Als wijzigingen toch noodzakelijk zijn, is een goede communicatie een cruciale voorwaarde."
Atos eindigde bovenaan in de categorieën Maatwerksoftware, Outsourcing en Consultancy, werd nummer 2 in Detachering en Beheer & Onderhoud, en eindigde ook in het totaalklassement op de tweede plaats.
Jeroen Versteeg, CEO Application Services Benelux Capgemini: "Vanzelfsprekend moet je als ict-dienstverlener in overleg met de klant kunnen bepalen wat er gebeurt en wanneer. Dat hoort bij de volwassenheid van de branche en bij je eigen professionele verantwoordelijkheid voor een goed eindresultaat. De tijd van ‘u vraagt, wij draaien’ is voorbij. Je wordt ingehuurd op basis van je expertise en professionaliteit. Daar hoort overigens ook bij dat je, in het belang van de klant, soms nee moet zeggen tegen een opdracht. Bij Capgemini werken we volgens bepaalde methoden en technieken die we in dienst stellen van onze klanten. Wij worden afgerekend op onze prestaties. Dan moet je ook de best passende aanpak kunnen volgen."
Capgemini eindigde dit jaar, net als in 2011, op de eerste plaats in de categorie Detachering. Het finishte als tweede in Outsourcing en Maatwerksoftware en haalde een top-10-notering in twee andere categorieën.
Coen Olde Olthof, vice-president KPN Corporate Market: "Oneens. Als het goed is bepaal je dat samen in de opdracht. Uiteraard is er een afhankelijkheid, maar de gezamenlijke afstemming is van groot belang. Uiteindelijk is de vraag niet zo zeer hoe een en ander gebeurt, daar gaat nog onevenredig veel tijd en aandacht naar uit. Veel meer zou het moeten gaan om wat ict-dienstverlening doet (voor de klant) en minder om wat het is of hoe en wanneer het gebeurt. De ict-industrie heeft nogal de neiging om over de bits en bytes te praten. Daardoor is er onvoldoende aandacht voor de echte impact op de business."
KPN Corporate Market, tot vorig jaar bekend als Getronics, is de grote winnaar van het MT ICT-onderzoek 2012. Het werd nummer 1 in de categorieën Communicatie en Beheer & Onderhoud, en staat in de top-10 van alle categorieën, behalve security.