Het platform begon in 2013 als experiment, en als antwoord op de vraag: werkt crowdfunding ook voor projecten van burgers? Juist het gemeenschappelijke van een crowdfundingcampagne bleek uitermate geschikt voor dit soort campagnes. Binnen korte tijd kun je veel mensen mobiliseren en achter het project scharen, zegt Van Tilburg.
Projecten draaien bij Voor je Buurt dan ook minder om geld en investeren, en ook om het werven van bijvoorbeeld vrijwilligers. Zo’n 80 procent van de campagnes op Voor je Buurt is succesvol. Tot nu toe werd er voor ruim 600.000 euro gecrowfund.
Partnerships
Het businessmodel van Voor je Buurt is vooral gebaseerd op partnerships met gemeenten, woningcorporaties en goede doelen. Een gemeente betaalt de dienst bijvoorbeeld om burgers op te leiden tot serieuze crowdfunders. Ook wil de startup deals sluiten met grote bedrijven.
Het platform verdient daarnaast geld met een percentage van de crowdfundingplatforms, een success fee van 5 procent van het geld dat wordt opgehaald. Maar aangezien het gemiddelde bedrag per project 4.500 euro bedraagt, is dat niet de grootse inkomstenbron.
Deze aflevering is ook te beluisteren als podcast
Bekijk alle afleveringen van deze reeks