Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Detachering

Duivels dilemma detacheerders

Detacheerders zagen zich vorig jaar ­geconfronteerd met een duivels dilemma: ze moesten als gevolg van de crisis ­medewerkers ontslaan die ze de komende tijd waarschijnlijk weer hard nodig hebben. Partijen met een iets diepere schatkist ­hebben hun bankzitters daarom zo lang ­mogelijk de hand boven het hoofd gehouden, andere moesten wel tot ontslagrondes ­overgaan. In sommige gevallen leidde dat tot een slechte pers, zoals bij ­Capgemini, dat ervan werd beschuldigd ­druppelsgewijs medewerkers te ontslaan om de cao-bepalingen te kunnen omzeilen. Het bedrijf ontkende.
De arbeidsmarkt voor IT’ers is, ondanks de crisis, voor veel functies nog steeds krap. ICT~Office, de branchevereniging van ­ict-bedrijven, heeft al bekendgemaakt dat met het aantrekken van de economie en de vergrijzing de IT-arbeidsmarkt nog krapper zal worden. Menig detacheerder zal zich, ­denkend aan de ontslagen van vorig jaar, de haren uit het hoofd trekken.

Arbeidsmarkt ontspant zich

De ict-arbeidsmarkt kan zich na jaren van krapte weer even ontspannen. Het tekort aan ict-professionals zal in de komende jaren echter weer oplopen, naar verwachting tot boven de 8.500 per jaar in 2015.

Deze gegevens staan in de ICT~Marktmonitor 2010, die ICT~Office in samenwerking met Heliview Research heeft gepubliceerd. Ondanks de recessie blijft het aantal ­werkloze ICT’ers relatief laag. Gemiddeld 3,6 procent van alle informatietechneuten zit zonder werk, versus 6,9 procent van de totale beroepsbevolking. De verwachting voor 2010 is dat vraag en aanbod min of meer in ­evenwicht zullen zijn. Wel houden bedrijven moeite met het vervullen van vacatures die specialistische kennis, ervaring of vaardigheden vereisen. Na de recessie zal het tekort aan ict-professionals weer oplopen. Bij ­langzaam economisch herstel tot ruim 8.500 ict’ers per jaar in 2015, bij een krachtig ­herstel kan dat zelfs oplopen tot 16.000.

Detachering komt op afstand

In plaats van ‘gewone’ detachering moeten we naar ‘detachering op afstand’ en een aan ­offshoring gekoppelde resultaatverplichting. Dat stelt Paul Schuyt, de ex-aanvoerder van ­Logica, die alweer ruime tijd aan het roer staat van nearshorebedrijf Levi9 Global Sourcing.

Schuyt schat de Nederlandse detacheringsmarkt voor door externe partijen geleverde IT-services op een kleine 3 miljard euro. Hoewel de budgetten door de economische situatie en ­toenemende concurrentie onder druk staan, wordt de situatie niettemin precair. “We komen in Nederland op termijn zeker zo’n 8.000 IT’ers tekort. De oplossing zit hem in off- en nearshore.”
De Levi9-ceo adviseert de offshoring te koppelen aan een resultaatverplichting. De ontwikkeling loopt volgens hem in een kwadrant van onsite-detachering (linksboven), naar detachering op ­afstand door middel van off- en nearshore (linksonder), naar off- en nearshore verbonden met een resultaatverplichting. “De voordelen van zo’n stapsgewijze overgang zijn een verlaagd risico, doordat je gebruikmaakt van bestaande ervaring en potentiële groei in de relatie door een ­langetermijnfocus.”
Bij detachering op afstand is het volgens Schuyt belangrijk om allereerst de offshoresituatie goed te analyseren, een eerste cluster van minimaal vijf mensen te formeren en een zogenoemde ­assignment initiation te organiseren, waarbij het off- of nearshoreteam voor twee tot acht weken onsite wordt gehaald voor kennismaking, inleren, inwerken en kennisoverdracht. Bovendien zijn de procedures en communicatielijnen dan goed vast te stellen. Vervolgens is het een kwestie van uitvoering en een regelmatige evaluatie.