Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De leerzame playlists van Gibbon

Platforms als Snappcar, Peerby en Airbnb dagen de traditionele economie uit. Hoe doen ze dat, en hoe ga je daar als ondernemer mee om? Martijn Arets stuurt een laptop op reis die telkens bij een hem onbekende ervaringsdeskundige terecht komt. Deze week: Wout Laban van kennisdeelplatform Gibbon.

Dit interview is ook beschikbaar als podcast

De hele dag wordt je via Twitter, Facebook, Linkedin, nieuwsbrieven, email en andere kanalen bestookt met de meest interessante berichten. Hoe houdt je het overzicht en hoe deel je al die kennis? Dat het probleem waar de oprichters van Gibbon tegenaan liepen. En dus besloten ze zelf met een oplossing te bouwen voor het opslaan van linkjes in lijsten. Daarmee kun je je als individuele thought leader jouw favoriete artikelen in een deelbare lijst zetten. Zo maak je een soort educatieve playlist. Gebruikers kunnen elkaars playlists ontdekken en volgen.

Zoals zoveel startups probeert Gibbon massa te creeren met een gratis basisversie. De deelbare lijstjes zorgen voor de nodige viraliteit. Gibbon inmiddels claimt het 100.000 gebruikers, vooral onder softwareontwikkelaars.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voor een meer professionele omgeving is er een betaald team-account. Het idee achter Gibbon is dat mensen meer en meer zelf verantwoordelijk worden voor hun ontwikkeling, legt Laban uit. De Leidse startup hanteert een 70/20/10-model: 70 procent leer je op de werkvloer, 20 procent via mentoring en coaching en 10 procent in het klaslokaal.

Zie ook:
Aflevering: 1: De internationale ambities van Barqo
Aflevering 2: Hoe Vandebron een marktplaats voor energie bouwt
Aflevering 3: Hoe The Awesome foundation de stad ‘awesome’ maakt