Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De man achter Boekhoorn

Woensdag trok PCM zich terug uit het gratis krantenproject van Marcel Boekhoorn. Partner of niet, de krant gaat er komen. Boekhoorn is slechts investeerder. De echte man achter de krant is Cornelis van den Berg (31). Wie is deze jonge entrepreneur?

Van den Berg doet wat Wegener en PCM niet aandurven. Met Marcel Boekhoorn (nr 20 van de Quote 500 lijst) heeft hij een investeerder gevonden die goed is voor vele honderden miljoenen.
Eind juni bracht Sprout als eerste het grote nieuws dat de durfinvesteerder Marcel Boekhoorn een nieuwe gratis krant gaat beginnen met, toen nog, Jort Kelder als beoogd hoofdredacteur. Het nieuws slaat binnen Wegener en PCM in als een bom.

Investeerder
Het gratis dagblad is geen project van Marcel Boekhoorn – hij is slechts investeerder. Cornelis van den Berg, initiator van het project, heeft in een paar maanden tijd de krantenwereld, een van de meest conservatieve bedrijfstakken van Nederland, op zijn kop gezet. Hoe krijgt hij dit voor elkaar?

Mysterieus
“Eerlijk gezegd heb ik nog altijd geen idee wie Van den Berg is”, zegt Jan Dijkgraaf, oud-hoofdredacteur van Metro. Van den Berg was als trainee ingehuurd om de distributie op te krikken. Dijkgraaf: “Hij viel me nooit zo op. Ik heb drie maanden lang elke dag met hem gerookt, maar ik zou hem op straat zo voorbij lopen. Het is een vrij grijs type.” Dat werkt in zijn voordeel. Zo heeft Van den Berg het idee voor de gratis krant heel rustig in de luwte kunnen uitwerken.

Potten pindakaas
Cornelis van den Berg (1975) wordt geboren in Arnhem. Midden jaren tachtig verhuist het gezin naar Alphen aan den Rijn. Na de middelbare school kiest Van den Berg voor een ’studie met inhoud’ en gaat Psychologie studeren in Rotterdam. Maar hij kan zijn draai niet vinden, stopt met zijn studie en vertrekt voor een jaar naar New York. Hij leeft daar voornamelijk op potten pindakaas en leest een hele bibliotheek aan boeken totdat hij weet wat hij wel wil: het bedrijfsleven in.

Bedrijfskunde
Bij terugkomst kiest hij voor een studie Bedrijfskunde en studeert in 2001 af op een onderzoeksproject bij het gratis krantenconcern Metro. Al snel blijkt Van den Berg een goede cijferaar. Dijkgraaf: “Bij Metro heeft hij in no time geleerd hoe je een gratis krant in de markt zet. Vervolgens is hij naar Wegener gegaan en daar heeft hij gezien hoe je betaalde kranten maakt. Al die kennis kan hij nu perfect combineren.”

Omstreden
Binnen Wegener was Van den Berg niet onomstreden, vertelt Hille van der Kaa, hoofd online van Intermediair. “Hij kon tijdens vergaderingen af en toe heel nukkig kijken en zwaar chagrijnig achterover leunen om vervolgens midden in een verhaal van iemand uit te roepen dat er ‘echt geen ruk van klopte’. Dat deed hij ook bij de Raad van Bestuur. Cornelis is bepaald niet snel geïmponeerd.”

Wars van reputaties
Ook is hij niet snel onder de indruk van reputaties. Met speels gemak bindt hij grote namen aan zijn nieuwe krant. Quote-adjunct Eric Smit, Ben Rogmans – net benoemd groepsdirecteur bij Wegener Dagbladen, Frank Poorthuis – adjunct bij Vrij Nederland en Marcel van Engelen en Kustaw Bessems (beiden oud-winnaar van het Gouden Pennetje). Alle grote namen schuiven graag aan bij Van den Berg.

Deloyaal gedrag
Bij Wegener zijn ze not amused dat Van den Berg met een eigen gratis krant komt. De ambitieuze dertiger zou een sluw spelletje hebben gespeeld. Hij was betrokken bij de reorganisatie van het AD en zag zo goed wat de problemen zijn van de huidige betaalde kranten. Volgens een anonieme medewerker van Van den Berg is dat volstrekt onterecht. Van den Berg heeft het idee voor een gratis kwaliteitskrant een paar keer aan Wegener aangeboden, maar zij durfden het niet aan. “Ze hebben gewoon niet goed opgelet. Maar je kunt zo’n jongen toch geen deloyaal gedrag verwijten als hij het dan zelf gaat proberen?”.

Lees het volledige portret van Cornelis van den Berg in de nieuwe Sprout die volgende week vrijdag verschijnt. 

Lees hier het volledige artikel.