Een jaar na de lancering van hun webwinkel hebben Peters en zijn vrouw Stephanie Dijkstra zeventien mensen in dienst om de productie aan te kunnen. De succesfactoren? “Mond-tot-mondreclame en een hele goede website,” antwoordt Peters.
“We hebben van tevoren heel goed nagedacht over de navigatie,” vertelt hij, “de bezoeker moet na één klik kunnen bestellen. Om onze site oma-proof te krijgen, hadden we een testpanel met onervaren computergebruikers.” Ook belangrijk volgens Peters is dat de klant ziet wat hij gaat bestellen. Bij Simply Colors, kunnen de gebruikers zelf de kleuren en de tekst van het shirtje of rompertje bepalen en dat ook direct zien. Tenslotte moet de betaling eenvoudig zijn: bij Simply Colors kan dit met een overboeking, credit card of Ideal, waarbij de klant automatisch naar de website van zijn eigen bank wordt doorgelinkt om elektronisch te betalen. Aan de ‘voorkant’, de website zoals de klant die ziet, heeft Peters, behalve nieuwe producten, sinds de lancering niets meer veranderd.
Aan de achterkant maakte Peters wel allerlei aanpassingen. “Alles wat je kunt automatiseren, moet je automatiseren.” Niemand in zijn bedrijf hoeft zich bezig te houden met debiteuren, omdat er pas een productieopdracht wordt gemaakt als de betaling binnen is.
Internetconsultant Robert Vlug legt op dit moment de laatste hand aan zijn boek Webwinkel voor dummies, dat voor Sinterklaas in de winkels moet liggen. “Er zijn vele programma’s om een webwinkel te bouwen, gratis verkrijgbaar op het internet, maar begin er niet aan,” is zijn advies. “Tenzij je van programmeren houdt.”
Vlug schetst de mogelijkheden om een webwinkel te beginnen. Die lopen van standaard en goedkoop naar uniek en duur. De populaire internetmarktplaats eBay heeft een module waarmee gebruikers hun eigen webwinkel kunnen bouwen. Nadeel: uw winkel ziet er vrijwel hetzelfde uit als die van uw collega’s. Voordeel: het is gratis en eBay heeft veel bezoekers, die ook uw winkel kunnen binnenklikken.
Wie meer wil uitgeven kan naar een webwinkelbouwer gaan. Maar hoe scheidt je het kaf van het koren? Vlug: “Kijk eens naar de webwinkels die een bedrijf eerder heeft gebouwd en vraag de opdrachtgever hoe de achterkant bevalt.” De kosten variëren van enkele honderden tot duizenden euro’s. Het huren van serverruimte om de winkel op te laten draaien, mag niet meer dan een tientje per maand kosten.
Wie voorbeelden van websites wil zien die het in de ogen van Vlug goed aanpakken, moet eens kijken op Esprit.com en pdashop.com. “Bij Esprit kan je de producten van alle kanten bekijken en in- en uitzoomen, zodat je ook het materiaal van de kleding goed kunt bekijken.” Bij pdashop is Vlug vooral onder de indruk van de logistiek die er achter zit: “Voor 19:30 uur besteld, de volgende dag in huis, heel knap. Dan moet je je logistiek goed voor elkaar hebben.”
Om meer bezoekers trekken raadt Vlug onder andere Google AdWords aan (zie verder kader). “Maar zorg eerst dat je een goed werkende site en een goede logistiek hebt,” waarschuwt Vlug, “je moet dus of een flinke voorraad hebben of een leverancier hebben die snel kan leveren. Nee verkopen is dodelijk op internet.”
Een betere webwinkel
1. Zorg dat u hoog op de lijst met resultaten van zoekmachines zoals Google komt – er zijn bedrijven die zijn gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie
2. Toon op uw site verwijzingen naar gerelateerde artikelen en laat een lijst zien met de best verkochte artikelen; het brengt klanten op ideeën
3. Maak reclame op andere websites met banners
4. Zorg voor verwijzingen op marktplaats.nl
5. Stuur uw klanten regelmatig nieuwsbrieven; bouw een klantenbestand op door iedere bezoeker van de site zijn gegevens te vragen
6. Zorg dat startpagina’s naar uw website verwijzen
7. Gebruik Google AdWords – de zogeheten sponsored links bij de Google zoekresulaten. Per klant die via deze link op uw site terecht komt, betaalt u enkele dubbeltjes aan Google
8. Genereer free publicity door persberichten