Veel ondernemers starten in loondienst, doen werkervaring op en worden ingeleid in geautomatiseerde bedrijfsprocessen. Dat heeft niet alleen maar voordelen. U bent gewend een pakket van Microsoft in te pluggen en blijft dat doen als zelfstandige, maar dat is niet altijd de beste optie.
Office Small Business bijvoorbeeld, kost bijna 550 euro. Daarvoor krijgt u de meest gebruikte Officeprogramma’s. Zoals Excel, Word, Publisher, Outlook en Powerpoint. U bent een keurige ondernemer. Dus iedere pc wordt voorzien van zijn eigen pakket/licentie. En dat kan flink in de papieren lopen.
Open Source
De laatste jaren kiezen steeds meer ondernemers voor open-souce software en het Linux besturingssystemen, want nagenoeg gratis en minder vatbaar voor virussen. Helaas vereisen beiden nogal wat technische ondersteuning.
Online werken
Relatief nieuw is bedrijfsbrede inzet van online applicaties.
Grootste voordeel:
U kunt overal werken
Grootste nadeel: u moet online zijn om gebruik te kunnen maken van de applicaties. Geen probleem als u in Nederland werkt, maar lastig als u regelmatig in Polen zit. Steeds meer aanbieders verzorgen daarom ook een offline oplossing. Meestal een uitgeklede versie van de online applicatie.
Online pakketten bestaan in ieder geval uit applicaties voor mail, tekstverwerken, spreadsheets en presenteren – min of meer dezelfde features als Microsofts’ Office.
Google
Meest bekende aanbieder is Google. Voor 38 euro maakt u een jaar lang gebruik van alle applicaties, plus 10 gigabyte opslag. Google lanceerde dinsdag uitbreidingen op haar Apps-pakket. Waar concurrenten voornamelijk Engelstalig zijn, verzorgt Google ook een Nederlandstalige variant.
Zoho
Concurrent Zoho biedt meer dan Google. Waaronder eigen projectmanagementsoftware, een wiki applicatie en CRM software. Grootste nadeel: Zoho zit in de bètaversie. Dus weinig opslagruimte en weinig uitzicht op meer. Na de beta-test gaat het systeem over op 1 GB opslag.
Grootste voordeel: bij Zoho is het gebruik van alle features gratis. Wie wil betalen kan kiezen voor Zoho professional, die kost tussen de 3 en twintig dollar per maand (afhankelijk van plug-ins en opslagruimte). Ook Google heeft een gratis variant. Deze biedt net als Zoho minder opslagruimte en u moet een belangrijke feature missen – gepersonaliseerde e-mail.
Hyperoffice
Is Zoho of Google te beperkt voor u? Kies dan voor Hyperoffice. Een zeer professionele, uitgebreide applicatie voor een relatief lage prijs. 5 licenties kosten 55 dollar per maand, inclusief 500MB opslagruimte. 100MB extra kost 3 dollar extra per gebruiker.
Gratis
U gaat liever shoppen gelooft niet in applicatie-verzamelbakken als bovenstaand? Op internet zijn volop losstaande – vaak gratis – applicaties te vinden. Daarnaast zijn er een aantal gespecialiseerde aanbieders. Zoals Basecamp en Fogbugz voor projectmanagement, Kayako voor het onderhoud aan het computersysteem en 8apps voor netwerken en brainstormen.
Gaat u shoppen? Let dan goed op back-up mogelijkheden en opslagruimte. Er zijn genoeg cowboys in de markt, vraag is of die er volgende week ook nog zijn.
Nadelen
Is het alleen maar hosanna? Nee. Natuurlijk krijgt u minder opties dan een vast (Office)pakket, maar hoeveel van die functies gebruikt u nou echt? Daarnaast zijn er zorgen over de beveiliging van data. Ook is het mogelijk dat servers af en toe uit de lucht zijn – zoals Google in maart ondervond. Wat dat betreft is het net alsof u via de eigen kantoorservers werkt.