Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 vooroordelen over de cloud weerlegd

Door verkeerde vooroordelen weigeren bedrijven in de cloud te stappen. Zonde, want de cloud biedt veel vooroordelen. Podiumauteur Mark Raben ontkracht de 5 belangrijkste vooroordelen over de cloud.

Cloud computing is een van de grootste doorbraken op IT-gebied en heeft bedrijven veel te bieden. Organisaties kunnen immers profiteren van het allerbeste op IT-gebied, zonder dat zij hoeven te investeren in hard- en software, netwerken en mensen. Zij betalen op basis van pay-as-you-use.

Toch twijfelen ondernemers nog vaak over de cloud vanwege de vele vooroordelen. Daardoor onderzoeken ze uiteindelijk de mogelijkheden van de cloud niet serieus. Zonde, want zo lopen ze niet alleen de voordelen mis, maar zetten ze feitelijk de toekomst van de hele organisatie op het spel. Dit zijn de belangrijkste 5 vooroordelen over cloud computing op dit moment:

1. Cloud computing is onveilig

Dat veel organisaties denken dat de cloud niet veilig is, is een begrijpelijke gedachte. Deze is alleen onjuist. De beveiligingsproblemen waar organisaties tot op heden vooral mee te maken hebben gehad, zijn interne aangelegenheden. Zo komen hackers bijvoorbeeld binnen via onbeveiligde printservers. Of gevoelige informatie komt in de openbaarheid doordat medewerkers bestanden in Dropbox zetten, naar hun Gmail-account sturen of meenemen op vakantie in hun laptop.

Informatie lekt dus niet uit tijdens de reis van en naar de cloud, maar juist op locatie – met of zonder cloud. De beveiliging in de cloud wordt daarentegen uitgevoerd door IT-professionals die al jaren bezig zijn met het tot stand brengen van veilige verbindingen. Naast het feit dat de cloud dus als veilig mag worden beschouwd, kunnen deskundigen van de cloud-provider heel goed adviseren om de beveiliging op locatie te verbeteren.

2. Als er iets misgaat, is alle data verdwenen

Als organisaties hun data bij de cloud-provider plaatsen, is deze data juist in goede, professionele handen. De provider zorgt dat de data naar andere systemen worden gemigreerd in het geval de servers uitvallen. De provider maakt back-ups en heeft de plannen hoe te handelen bij uitval uitvoerig getest.

In de praktijk maak ik helaas nog te vaak mee dat organisaties zelf back-up tapes vergeten veilig op te bergen en een heel weekend onbeheerd op een bureau laten liggen, of in een taxi of hotelkamer laten liggen. Ook komen zij er bij bijvoorbeeld een kortsluiting in de serverruimte achter dat hun plan in geval van uitval niet goed werkt. Dus ook hier zijn het vaak interne situaties waardoor er problemen met data ontstaan.

3. In de cloud is alles standaard

De gebruikte hardware en infrastructuur in de cloud voldoen vanzelfsprekend aan alle industriestandaards. Dat is nodig om te kunnen communiceren met zoveel mogelijk gebruikers en leveranciers. Maar de applicaties en platforms kunnen net zo worden getweakt en gefinetuned als op locatie. Veel organisaties zijn verbaasd over hoeveel maatwerk er in de cloud mogelijk is.

4. Je weet vooraf niet wat je in de cloud krijgt

Sommige organisatie zijn huiverig voor de cloud omdat ze denken dat ze van te voren niet weten wat ze aan oplossingen kunnen verwachten. Bij de meeste cloud-providers is het mogelijk van te voren uitgebreid te testen, zodat de dienstverlening helemaal kan worden afgestemd op de behoefte van de gebruiker. Vaak kan een testcommissie van de eindgebruiker zelf op verschillende locaties de cloud-dienst testen op functionaliteit en prestaties, voordat zij besluiten de dienst te kopen.

5. De cloud is alleen voor multinationals

Dat is eigenlijk de grootste denkfout. Grote ondernemingen maken steeds meer gebruik van cloud computing omdat het ontzorgt: het maakt de bedrijven flexibel en de kosten zijn goed beheersbaar. Die argumenten gelden dubbel voor het MKB: het brengt het beste dat de IT-wereld te bieden heeft – binnen het bereik van het MKB. Systemen zoals financiële planning, bedrijfsprocessen, verslaglegging en salesondersteuning, die voorheen voor het MKB té grote investeringen op locatie vroegen, zijn nu betaalbaar.

Eerdere bijdrage:

Over de auteur: 
Podiumauteur Mark Raben is 
Director Innovation & Product Strategy bij SAP