Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo kijk je door de ogen van een investeerder naar je startup

Een startup laten slagen wordt makkelijker als je de juiste stappen zet. Jan-Willem van Beek en Rutger Huizenga, auteurs van Voorbij de startup mania, delen inzichten uit hun boek. In deze editie: zo kijken investeerders naar jouw startup. 

Team, team, team – de meeste investeerders, zo niet allen, zullen zeggen dat het team het belangrijkste is waarin ze investeren. Of beter gezegd: ze investeren in de ervaring en het executievermogen van dat team. “Want uiteindelijk is dat het enige dat telt,” zegt investeerder Ton van ’t Noordende. “Ook al heb je een briljant idee in een gigantisch grote markt, hoe het team dat idee uitvoert, maakt het verschil tussen 1 euro, 1 miljoen of 1 miljard.”

Van ’t Noordende is general partner en CEO van investeringsbedrijf 01Ventures. Het fonds richt zich op de kleine groep technologische voorlopers in Europa. Daarvoor was hij partner bij de Rotterdamse techstartup-investeerder Keadyn. Onlangs investeerde dat bedrijf nog in 42workspace, de nieuwe Rotterdamse hub voor techbedrijvenm (lees ook: Zo wil Rotterdam de techstad van Europa worden). Keadyn heeft sinds de oprichting in 2012 veertien investeringen gedaan variërend van 200.000 tot 750.000 euro.

Doorlichten

Voordat Van ’t Noordende en zijn partners bij welk bedrijf dan ook instappen, lichten ze dat compleet door. Ze vuren 250 vragen af over dingen als contracten, schaalbaarheid en omzet tot het belangrijkst: het team. En vooral het executievermogen van dat team.

Van ‘t Noordende: “Wij zoeken altijd vastberaden ondernemers. Mensen die het klappen van de zweep kennen. Die niet alleen de leuke dingen omarmen, maar ook de saaie kanten. Een innovatie ontwikkelen en groot maken is niet alleen maar geweldig en avontuurlijk. Soms is het saai. Een kwestie van processen optimaliseren. Maar juist daar valt winst te halen. De ondernemers die dromen omzetten in daden, die zoeken wij.”

Wij zoeken vastberaden ondernemers

En dat executievermogen moet niet alleen maar in de ‘vent’, maar in het hele ondernemersteam zitten, benadrukt Van ’t Noordende. Sterker: een bedrijf met maar één man aan boord is voor hem een absolute investerings-no-go. “Je hebt onmogelijk in je eentje verstand van alles, van sales tot talentacquisitie, van financiën tot productontwikkeling. Alleen een goed samengesteld team laat de verschillende individuele krachten excelleren.”

Vertrouwen verslaat vakbekwaamheid

Teamskills en de juiste set mensen zijn dus belangrijke indicatoren voor succes voor een investeerder, maar ook de mate waarin je als founder vertrouwen kunt opwekken, speelt een rol in het selectieproces, zo ontdekte Lakshmi Balachandra, een assistent-professor aan Babson College en voormalig durfkapitalist.

Balachandra besteedde bijna tien jaar aan het vastleggen van wat er gebeurt in pitchmeetings en het kwantificeren van de resultaten. Sommige patronen waren van meet af aan duidelijk, zoals het feit dat ondernemers die hun investeerders aan het lachen maken, meer succes hebben dan mensen die met een uitgestreken gezicht een liefdeloze riedel afwerken. Maar anderen resultaten waren verrassender.

Zo ontdekte Balachandra dat investeerders betrouwbaarheid prevaleren boven vakbekwaamheid. Een CEO die vaardigheden mist, zoals een gebrek aan financiële of technische kennis, kan dit euvel met de juiste training fixen, maar het karakter is minder kneedbaar, meenden de investeerders.

Tegendraads

Sommigen zien te veel vakkennis zelfs als een belemmering voor vruchtbare innovatie. “De beste startupideeën zijn vaak tegendraads, en mensen die jarenlang in een bepaalde branche hebben gewerkt, kunnen kansen voor ontwrichtende veranderingen moeilijker identificeren,” zegt de internationale investeerder Josh Kopelman, partner bij First Round Capital, op Producthunt.com.

Amazon werd niet opgericht door iemand in de boekenindustrie

‘Amazon werd niet opgericht door iemand in de boekenindustrie. Airbnb niet door iemand met hotel- of hospitality-ervaring. Travis [Kalanick, oprichter en CEO van Uber] werkte niet voor een taxi of limo-bedrijf.’

Het is beter om met een oplossing te komen voor een probleem dat je zelf hebt. Drew Houston bijvoorbeeld kwam op het idee voor Dropbox toen hij zijn usb-stick vergat en dacht: ik moet mijn bestanden echt ergens online kunnen zetten. Hij had een probleem en bedacht de oplossing. Dat is passie waar investeerders warm voor lopen.

Pitchen is een kunst

Het moge duidelijk zijn: met een ervaren team dat overloopt van de passie, executiekracht en ervaring kom je een heel eind in de investeerdersjungle. Alleen moet je dat team dan nog wel weten te verkopen. Want een slechte pitch op een verkeerd moment, en je team als asset glipt als zand door je vingers.

Dat weet ook Ton van ’t Noordende. Hij maakt regelmatig mee dat startup-oprichters hem op dag drie van een intensief evenement, om vier uur ’s nachts, bij de toiletten hun businessplan en teamskills uitleggen. “Dat werkt dus niet. Wacht tot de aandacht er echt is en pak dan je moment.”

Of nog beter: “Zorg voor warme, gekwalificeerde introducties. Een beter signaal dat een startup of innovatie potentie heeft, krijgt een venture capitalist niet. Vind dus de warmste introductie voor je gewenste venture capitalists en je hebt de beste kans om aan tafel te komen.”


Weten welke andere criteria in de ogen van de investeerders het belangrijkst zijn? Bestel Voorbij de startupmania: succesvol innoveren op eigen kracht (en bekijk hier ook de bijbehorende oefeningen)