Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo onderscheidt leasebedrijf Beequip zich van de gevestigde bankenorde

Maar weinig uitdagers uit de Challenger50 gaan zo hard als leasebedrijf Beequip. De specialist in graafmachines, trucks en ander zwaar materiaal heeft als motto 'ijzer boven cijfers'. Is het nu wel of niet een fintech? 'We zijn vooral géén bank.'

Beequip - Challenger50 van 2021

Beequip

Wat: Leasing van zwaar materieel
Wie: Joris Linders, Peter Loef en Giel Claes
Sinds: 2015
Volume: half miljard (2021)
Werknemers: 90
Daagt uit: banken
Website: Beequip.nl

Eind 2021 schopten Joris Linders, Peter Loef en Giel Claes het met Beequip tot de MT/Sprout Challenger50, de lijst met meest uitdagende ondernemingen van Nederland. Voor een jong, snelgroeiend leasebedrijf voor machines, vaar- of voertuigen is meteen duidelijk wie ze uitdagen: de gevestigde orde van banken en hun leasedochters.

Half miljard aan leasecontracten

Dat een challenger zaken anders aanpakt is een voorwaarde om in de lijst te worden opgenomen, maar met zijn groei bewijst Beequip als weinig andere uitdagers dat het daarmee helemaal goed zit. In 2021 groeide de totale financiering die gemoeid was met de leasecontracten voor graafmachines, trucks, bouwbatterijen en meer met maar liefst 55 procent tot een half miljard euro.

Beequip stond in 2021 in de Challenger50 van MT/Sprout, de lijst met vijftig meest uitdagende, innovatieve en snelgroeiende bedrijven van Nederland. Deze ondernemers breken met bestaande businessmodellen en laten de gevestigde orde zien hoe het anders, sneller en beter kan. De Challenger50 is mede mogelijk gemaakt door EY en Tech Rise People. Bekijk alle vijftig challengers »

Pandemie? De disruptie van logistieke ketens die voor een gebrek aan nieuwe vrachtwagens en zoveel meer zorgde? Niks van te merken in Rotterdam, waar Beequip kantoor houdt pal onder de Erasmusbrug.

‘Het is niet dat corona nou zo goed is geweest voor de markt als geheel’, zegt medeoprichter Joris Linders. ‘Maar bij onze concurrenten, de banken, ging het loket dicht, terwijl wij nog wel konden meedenken met klanten. Bovendien doen wij veel aan sale and lease back, waarbij ondernemers hun materieel aan ons verkopen en dan terughuren. Dat heeft wel een vlucht genomen vorig jaar: ondernemers waren tijdens corona toch hard op zoek naar liquiditeit.’

Beequip is geen bank

Het is al te horen: Beequip is geen bank, al kwam NIBC al vlak na het begin in 2016 aan boord als aandeelhouder en huisfinancier. Zelf heeft Linders het leasevak ooit geleerd bij Amstel Lease, maar hij gaat er prat op dat de cultuur in Rotterdam toch echt anders is dan bij de grote banken. ‘Ik heb er een mooie tijd gehad en veel geleerd, maar onze way of working is echt heel anders. Je zult hier maar weinig mensen tegenkomen die überhaupt bij een bank zouden kunnen werken.’

‘Het is bij ons ondernemers voor ondernemers. Wij zeggen pas nee tegen een klant als het ook echt nee is. We gaan eerst op zoek om te kijken wat wél kan, waar banken werken met richtlijnen waar mkb-ondernemers vaak niet aan kunnen voldoen. Sowieso: als je ons nummer belt, krijg je iemand met verstand van zaken aan de lijn, die maar op één ding is gefocust: ondernemers helpen. Dat bijtje in onze naam staat er niet voor niets: we willen een bestuiver zijn voor de motor van de economie: het mkb.’

Focus op zwaar materieel

Een ander onderscheid in focus tussen het bijengeel-zwarte Beequip en concurrenten als ING Lease, ABN Amro Lease en De Lage Landen is die op zwaar materieel. De bankendochters pakken de markt in de breedte, Beequip en zijn medewerkers zijn specialiseerd in kranen, containers, busjes.

IJzer noemen ze dat, als in: ‘IJzer boven cijfers’. Het is ook niet voor niets dat na Linders en Loef, die vrienden werden in hun vorige carrière in de leasewereld, ook Giel Claes als medeoprichter aan boord stapte: die werkte eerder bij Pon Equipment, leverancier van zware machines en motoren.

Beequip kijkt naar de waarde en afschrijving van het materieel, eerder dan naar het track record van de gebruiker. Meer dan de helft van de portefeuille bestaat uit ‘gebruikt’. En dat is best comfortabel, legt Linders uit: ‘Net als bij een auto is na een jaar of 3 ook bij een kraan ‘de kop eraf’. Als je hem dan financiert, is zowel het leasebedrag als de jaarlijkse afschrijving lager. En voor ons is het risico als het een keer misgaat veel lager.’

Fintech met persoonlijk klantcontact

De derde manier waarop Beequip afstand neemt van de gevestigde orde is bijna existentieel: het zet zwaar in op digitalisering. Vandaar dat de vraag: is Beequip nou een fintech of een financiële dienstverlener? ‘Belangrijker dan het feit of we een fintech zijn, is het persoonlijk contact met de klant. Dat automatiseren we niet. Maar we zetten wel alle mogelijkheden van fintech in om bijvoorbeeld zo snel mogelijk een aanvraag goed te keuren en liefst binnen 4 minuten te kunnen uitbetalen.’

Chief product and technology officer Jasper van Tongeren, ook aangeschoven voor het interview, is verantwoordelijk voor het ogenschijnlijke gemak waarmee bijvoorbeeld een button op een dealersite of marktplaats voor gebruikt materieel meteen duidelijk maakt wat het ‘maandbedrag’ is als de machines worden geleased via Beequip.

‘Het liefst wil je ook de stratenmaker op de hoek bedienen’, zegt Van Tongeren. ‘Dan gaat het om beperkte bedragen en daarom moet je bedieningsmodel ook online efficiënt en snel zijn. De droom is natuurlijk om net zo snel te kunnen leasen als je tegenwoordig online geld overmaakt.’

Meekijken op de bankrekening dankzij PSD2

Hij werkte eerder in Silicon Valley bij de Amerikaanse retailgiganten Wallmart en Williams-Sonoma. Lachend: ‘Het leasen van graafmachines klinkt niet zo sexy, maar ik zag een markt die op technologiegebied onderontwikkeld was met daardoor volop mogelijkheden om de technologie toe te passen die ik me in de VS eigen had gemaakt.’

Mede door de know-how van Van Tongeren kan Beequip op een state of the art-manier nieuwe klanten checken op hun kredietwaardigheid. Voor de dagwaarde van een hijskraan bestaan geen databases zoals je die voor auto’s wel hebt. Ook dat is dus voer voor de interne data scientists.

En ook nieuw: als klanten daarvoor toestemming geven, kijkt hun leasebedrijf mee op hun bankrekening om in te kunnen schatten wat de financieringsmogelijkheden zijn – iets wat de Europese PSD2-richtlijn mogelijk maakt. Een uitkomst voor vooral jonge bedrijven die nog geen jaarrekening kunnen overleggen.

Combinatie van tech en touch

Linders: ‘Concurrenten haken daar ook op in, maar doordat wij ons systeem zelf ontwikkelen en sneller besluiten, liepen wij ermee voorop. Zeker tijdens corona gaf dat een voordeel doordat we vrijwel onmiddellijk konden aangeven of een ondernemer wel of niet in aanmerking kwam voor een lease. Maar de klanten willen altijd iemand spreken die vertrouwen geeft. Het blijft dus altijd een combinatie van tech en touch.’

Voorlopig groeit Beequip door, over een balanstotaal van een miljard euro heen. Sinds vorige zomer is het ook in het buitenland actief, te beginnen rond het zeevervoer, waar het kranen en containers leaset voor onder meer Engelse, Italiaanse en Duitse klanten.

Batterijen voor de bouw, EV’s voor Instabox

Nog een interessante nieuwe groeimarkt is die voor duurzaam materieel. De bouwplaats moet in rap tempo worden geëlektrificeerd om aan milieu-eisen en lokale voorschriften te kunnen voldoen. De startups die daarop met batterijen inhaken zijn inmiddels goede bekenden van MT/Sprout. Beequip wil als leasepartij vooroplopen. ‘Als frontrunner die weet wat de waardeontwikkeling is van die elektrische equipment, een die ook in de gaten houdt welke rol nieuwe technologie als waterstof gaat spelen in de toekomst.’

Sinds 2019 dekt Beequip een deel van zijn risico’s af met een garantie uit het Europees Fonds voor Strategische Investeringen, waarmee Brussel mkb-ondernemers ondersteunt. EU-ambtenaren hebben Linders c.s. ook gevraagd om mee te denken over een fonds dat de leasemarkt helpt te vergroenen. ‘Als ik kijk naar mijn klanten, dan heeft elektrificatie een aarzelende start gekend, maar inmiddels heeft iedereen het erover. En rijdt Instabox, wat veel mensen nog zullen kennen onder de naam Redjepakketje, met een paar honderd elektrische bussen die wij financieren.’

Hack week

Als 6-jarige scaleup kan Beequip zich als werkgever zo te horen met gemak onderscheiden van de gevestigde bankenorde. Met borrels die ook tijdens de lockdown virtueel doorgingen en nu gelukkig weer live zijn. Met nieuwkomers die zich met een vlog voorstellen. Linders stelt zijn bedrijf graag voor als een huis, waarvan de bewoners de waarden onafhankelijkheid, onderscheidend, gedreven en samenwerken delen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook een mooi fintech-randje: elk kwartaal organiseert Beequip een hack week, waarbij developers – ook van buiten zijn ze van harte welkom – de ideeën uit de business proberen om te zetten in werkende prototypes. Van Tongeren: ‘Vrijdag om half vijf is het dan demo day, met een biertje erbij. Sommige applicaties blijken dan echt een mooie aanvulling, maar het kan net zo goed dat iets niks wordt. Het gaat ook om de lol van iets uit te vinden, en dat je laat zien dat je werk als it’er ertoe doet. En voor de winnaars zijn er unicorn awards: van een spaarpot tot zo’n opblaasbeest van twee meter.’

Bekijk alle uitdagers in de Challenger50