Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat is een ‘growth team’ en hoe stel je die samen

Veel ambitieuze bedrijven maken gebruik van Growth Hackers om hun groei te accelereren. Maar wie heb je nodig voor de levensfase van jouw bedrijf? Sprout-expert David Arnoux van de Growth Tribe legt uit hoe jij het ideale growth-team samenstelt.

Volgens de Amerikaanse ondernemer Brian Balfour zijn growth-teams kleine, data-gedreven groepen die bestaan uit mensen met diverse kwaliteiten en achtergronden. Van design-experts, tot programmeurs en marketeers. Samen zetten ze strategieën uit, om de resultaten aan de hand van data te testen en meten. Dit gaat in razendsnelle cycli die gericht zijn op de groei van specifieke bedrijfsdoelstellingen.

Voordat je als bedrijf op zoek gaat naar een growth-team, moet je je 3 dingen afvragen:

  • In welke fase is mijn bedrijf?
  • Wat wil ik bereiken?
  • Wat zijn de bestaande mogelijkheden?

Volgens Samuel Woods, is het beste moment om een growth-team samen te stellen als je jouw product/market-fit gevonden hebt. Zodra je dat punt bereikt hebt, is het doel om nieuwe acquisitie tactieken te bedenken en de conversie funnel te optimaliseren door te experimenteren.

Het ultieme growth team ziet er als volgt uit:

Allereerst heb je een Head of Growth nodig. Een analytisch en creatieve denker die niet bang is om risico’s te nemen. Het is in hrowth hacking-termen een t-shaped player. Deze heeft een brede set vaardigheden, een overtuigende schrijfstijl en kennis van data-mining. Als leidinggevende moet hij of zij ervoor zorgen dat het groeiproces wordt geïmplementeerd en dat de juiste lessen worden geleerd uit deze experimenten. 

De rechterhand van de Head of Growth is een full-stack programmeur. Deze programmeur levert snel is bij voorkeur niet al te secuur – dat kan immers de testcycli vertragen. Net zoals de Head of Growth, houdt de rechterhand van data, is creatief en onderschrijft de “build now, fix later”-ideologie.

De linkerhand is een UI/UX designer of front-end developer. Zijn rol is om gedragspsychologie toe te passen en om het gedrag van de gebruiker te begrijpen tijdens de experimenten. Normaliter is deze designer iemand die niet wakker ligt van de kleur van een bestelknop of winkelmandje, zolang het product maar zo snel mogelijk aangeleverd kan worden. Aanpassen kan altijd nog.

Tenslotte is er nog de data analist. Hij snapt data – zowel in grote als in kleine hoeveelheden. Hij heeft een voorliefde voor ‘soft data’ (de kwalitatieve informatie die de waarom van de harde data uitlegt) en kan hieruit tot actiegerichte inzichten komen. Hij weet veel over analytics en programmeren waardoor hij gemakkelijk databases kan doorgronden. Ook werkt hij samen met de andere personen binnen het growth hacking team.

Wie moet je nemen?

Niet elk bedrijf heeft de financiële middelen om direct meerdere growth teams in te zetten. De onderstaande infograpghic helpt daarom welke optie het beste past bij jouw groeifase. De begrippen die je hierbij moet snappen zijn de pirate funnel en de One Metric That Matters (OMTM). De pirate funnel is een eenvoudig framework om conversie te meten en te optimaliseren, de OMTM legt de focus op de belangrijkste doelstelling van dat moment. 

Wanneer je bedrijf groeit en je team met meer dan 15 mensen zit, wordt het tijd om ze te splitsen in meerdere clusters. Elk cluster krijgt zijn eigen focusgebied. Je kan de clusters indelen naar de fases in de pirate funnel, naar specifieke bezoekerstromen of bepaalde functionaliteiten (bijvoorbeeld het aanmeldproces, de activatie, notificaties, etc) of ze zich laten toespitsen op apparaat niveau, waarbij de één kijkt naar mobiele gebruikers en de andere naar tabletbezoekers.

Uiteindelijk hangt alles af van je doelen jij het belangrijkst vindt voor je bedrijf. Je growth team kan je geheime wapen worden. Dus in plaats van lukraak elke growth hack te gebruiken die je tegen komt: identificeer de metric die jij het belangrijkst vindt, investeer in het samenstellen van een goed growth team en geef ze het vertrouwen en de ruimte om je business te lanceren tot hoogtes die je niet hebt durven dromen.

Afbeelding via Dashmote