Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vijf tips voor korte contracten waar klanten blij van worden

We worden allemaal blij van bedrijven die een feel good-moment bij ons aanwakkeren. Bijvoorbeeld met korte, klantvriendelijke contracten, schrijft Sara Liesker. Positieve reacties gegarandeerd.

Sara Liesker
Foto: Sara Liesker

Deze zomer schreef ik voor MT/Sprout een column over zorgwil in plaats van zorgplicht. In het verlengde daarvan ligt de vraag hoe je als bedrijf je contracten vriendelijker kunt maken.

Hoe zorg je voor een glimlach bij je klant wanneer die jouw offerte of contract ontvangt? Wij adviseren bedrijven over conscious contracting en conscious credit management. Tony Chocolonely paste dit bijvoorbeeld toe met arbeidscontracten.

Conscious contracting betekent niet klakkeloos doorgaan met wat je al jaren deed, of wat jouw branche ‘nou eenmaal altijd zo doet’, maar echt een stap terug zetten en nadenken over de vorm van je contracten. Wat zijn je kernwaarden en zijn je contracten en facturen in lijn hiermee?

De vijf tips die voor iedere onderneming opgaan en waarmee je zelf als ondernemer met conscious contracting aan de slag kunt, deel ik hier met je.

Tip 1. Less is more

Lange contracten zijn onvriendelijke contracten. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Vertrouw op de wet en een set goede algemene voorwaarden.

Als die voorwaarden specifiek voor jouw branche of bedrijf geschreven zijn, zou de opdrachtbevestiging van vrijwel alle diensten en producten beperkt moeten kunnen blijven tot niet veel meer dan één A4.

[article]Lees ook: Waarom contracten juist korter zouden moeten worden[/article_card]

Tip 2: Betalingskorting

De meeste bedrijven werken met boetes (rente) bij te late betaling. Het is veel klantvriendelijker om het om te keren. Verhoog je standaardprijs en geef een percentage korting aan een klant die sneller dan de reguliere betalingstermijn betaalt.

Maak het niet te moeilijk met een staffel; bijvoorbeeld 2,5% korting voor betalingen binnen één week levert veel goodwill op. Als jouw klant dit pas leest in de opdrachtbevestiging, is het een onverwachte meevaller.

Vraag vóórdat je factureert aan je klant of hij van de betalingskorting gebruik wil maken. Je hebt een contactmoment met positieve aanleiding en attendeert je klant meteen erop dat je factuur eraan zit te komen.

Tip 3: Feel good-verplichting

In een contract staan alleen maar afspraken: verplichtingen dus. De meeste mensen zijn hier (onbewust) allergisch voor.

Onderbreek de rij afspraken met een onverwachte feel good-verplichting. Bijvoorbeeld: ‘Huurder verplicht zich om van de woning te gaan genieten’ of ‘Koper verplicht zich steeds met een glimlach aan Verkoper te denken als hij het product gebruikt’.

Het heeft juridisch niks om het lijf, maar stopt wel nét een beetje meer menselijkheid in je opdrachtbevestiging. Positieve reacties gegarandeerd!

Tip 4: Korte zinnen. Makkelijke woorden

Als je je dienst of product moet omschrijven, gebruiken de meeste bedrijven hun vakjargon. Soms is dat nodig, maar beperkt dit tot het minimale. Gebruik dus korte zinnen en makkelijke woorden.

Een check of je opdrachtbevestiging toegankelijk genoeg is, kun je vaak prima thuis bij je tiener kinderen doen. Als zij niet snappen wat er verkocht wordt, dan is er nog werk aan de winkel.

Tip 5: Maak accepteren makkelijk

Zorg voor werkende links naar alle (digitale) documenten waar je naar verwijst. Maak accepteren van de opdrachtbevestiging makkelijk door je klant uit te nodigen per mail met ‘akkoord’ te bevestigen. En bedank je klant voor de gegunde opdracht. Stel bedanken dus niet uit tot ná het betalen van je factuur.

Van bedrijven die een feel good-moment bij ons aanwakkeren, worden we allemaal blij. Coolblue is van oorsprong een online winkel, maar door hun continue aandacht voor de glimlach hebben ze een enorme gunfactor. Met het inzetten van conscious contracting draag je een steentje bij aan de SDG’s én vergroot je je aantrekkelijkheid voor je klanten.