Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sorry, Las Vegas: de oranje startups moeten het doen met een virtuele techbeurs CES

Door corona dreigt de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas dit jaar een slap virtueel aftreksel te worden van het tech-walhalla. De delegatie 'oranje' startups zet toch alles op alles om zo veel mogelijk aandacht trekken.

Het doet pijn. Bij de duizenden bedrijven die zouden exposeren op de beursvloeren van Las Vegas, bij de meer dan 150.000 vaste bezoekers van de CES en ook bij ons. Want ook MT/Sprout reisde altijd af naar het gokparadijs/gadgetwalhalla, in het kielzog van het oranjelegioen aan Nederlandse startups dat zichzelf jaar na jaar op een eigen paviljoen steeds beter in de kijker wist te zetten. Kijk toch wat een feest dat vorig jaar was!

Livestreams en virtuele stands

Jazeker, CES gaat ook de komende week door en barst 11 januari los. Maar wel: virtueel. Dat betekent naar verwachting een woud aan livestreams met keynotes van de grootste techspelers op aarde. Sommigen vanaf de online beursvloer, anderen kunnen het zich permitteren hun eigen feestje te bouwen. Maar voor de kleinere exposanten die op de virtuele vloer met hun nieuwste innovaties willen shinen: dit jaar geen leads van partijen die stomtoevallig met hun linnen tasje langs je stand struinen. Het wordt doelgericht online sessies zien te regelen met prospects, door te vuren op alle online en socialmediakanalen die tot je beschikking staan. Alles onder het motto: probeer er wat van te maken!

80 Nederlandse startups

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), de motor achter het oranjepaviljoen, doet intussen zijn uiterste best om de online versie van de CES zo goed mogelijk te laten lijken op the real thing. Het goede nieuws:  maar liefst tachtig startups nemen deel aan de eerste virtuele editie van de CES. ‘Nooit eerder deden zoveel Nederlandse bedrijven mee’, aldus RVO. Het overzicht barst van de voor Sproutvolgers bekende namen: Amberscript, Leyden Jar, LightYear, Skoon, SwipeGuide, Pandora Intelligence, Hydraloop, Birds.ai. Ook een meevaller: het hoofdprogramma van de CES loopt van 11 tot en met 14 januari, de virtuele show loopt in totaal vijf weken door.

Nederlands Paviljoen

Wat helpt: de financiële drempel voor deelname is dit keer een stuk lager dan bij vorige edities: voor 250 euro treed je als bedrijf al toe tot de oranje delegatie, vorige jaren kon daar al sowieso een nul achter – en dan waren reis, overnachtingen en gezelligheid in het uitpuilende Vegas nog niet afgetikt. Waar vorig jaar alle startups een tafeltje en pakweg 2 vierkante meter vloer kregen in het Nederlands paviljoen, kunnen ze zich nu aanmelden voor de virtuele versie daarvan. Onder de vlag ‘Tech Solutions for Global Challenges’ presenteert RVO de deelnemers volgende week aan de buitenwereld. Hou dus deze site in de gaten.

Pre-view

Ondernemers die hun eigen ‘stand’ huren op de CES, zullen zelf de techniek moeten verzorgen. CES zelf heeft onder meer een deal met Microsoft, dat Teams regelt voor bijeenkomsten, en liet zelf een LinkedIn-achtige app bouwen voor de betere beurscontacten. Als we eerlijk mogen zijn: ondanks het feit dat alles draait om online en tech op de gigantische beurs, is de organisator nooit een ster geweest in online multimedia. Zelf gaf het via dit filmpje een preview van wat ons te wachten staat:

2022 weer gewoon in person

Is dit the real thing? Nee, daar was Gary Shapiro, de baas van de brancheclub die de CES organiseert, deze week eerlijk over: ‘Laten we onszelf als branche niet voor de gek houden: we hebben het het afgelopen jaar digitaal niet goed gedaan. Veel platforms werken gewoon niet, de exposanten komen niet terug, deels omdat ze menselijk contact missen. Dat wilden we veranderen en daarom hebben we flink geïnvesteerd in de techniek.’ Shapiro verwacht ongeveer de helft van het gebruikelijke aantal exposanten, maar het bezoekersaantal ligt wel op het normale niveau. Maar net als wij droomt hij van een Vegas dat zelf bruist van de mind blowing innovaties en hilarische gadgets. ‘Het is zaak om voor 2022 bij onze klanten op de kaart te blijven staan. Ik hoop dat we tegen die tijd CES 2022 een hybride event mogen noemen.’

MT/Sprout volgt de komende weken de CES en houdt je op de hoogte van de beste startups en coolste innovaties.

Lees ook: 80 Nederlandse startups slijpen hun digitale pitches fijn voor de CES

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.