Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Smiler bouwt de grootste marktplaats voor fotografen wereldwijd

Een fotograaf biedt zich aan op een goed bezochte toeristische locatie en verdient een zakcentje bij. En de consument meldt zich voor een fotoshoot en ontvangt in de app een professionele foto. Dat is Smiler in een notendop. De startup is pas sinds mei 2021 actief, maar haalde onlangs al 7,4 miljoen euro op.

smiler kasper middelkoop martine rooth rob hulleman
Foto: Founders Rob Hulleman, Martine Rooth en Kasper Middelkoop. Foto: Alizée Le Bouteiller

Wat is Smiler?

Smiler is een online ‘marktplaats’ die (hobby)fotografen matcht met toeristische trekpleisters, zoals museum het Louvre in Parijs, en commerciële locaties, zoals dierentuin Artis. Bezoekers die op de kiek zijn gezet, kunnen hun gegevens per QR-code delen met de smartphone van de fotograaf. Achteraf verschijnen de foto’s in de app, waar de consument bepaalt of-ie ze wel of niet wil kopen. Vindt de consument de foto mooi? Dan kan hij ze downloaden of meer betalen en een printproduct krijgen.

Met dit concept is Smiler uniek, zegt medeoprichter Martine Rooth. ‘Iedereen kent de, volgens ons ouderwetse, fotografie bij dierentuinen of pretparken. Je foto wordt geprint, zelden gekocht en vaak weggegooid. Dat is niet duurzaam of creatief. Wij pakken het anders aan en werken volledig online. Dat biedt ons ook de kans om een hogere capture rate (meer mensen op een foto) aan te bieden en slimme remarketing-campagnes op te zetten.’

Het resultaat? In ongeveer een derde van de gevallen kiest de consument ervoor de foto’s te kopen, aldus Rooth.

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wie zitten erachter?

Aan het roer staan: CEO Kasper Middelkoop, (39) CRO Martine Rooth (34) en CPO Rob Hulleman (34). Middelkoop heeft met Tiqets en Hotelchamp een trackrecord in de reis- en vrijetijdsbranche en Rooth is als ondernemer bekend van verschillende online platforms, waaronder Solvo, dat zij verkocht aan Ahold Delhaize. Dit duo – tevens levenspartners – bezocht in 2014 voor het eerst The Big Apple, waar het idee voor Smiler ontstond.

‘Op Times Square werden wij benaderd door een fotograaf. We betaalden 15 dollar cash en gaven hem ons mailadres mee. Onder de omschrijving blond couple beloofde hij ons de foto toe te sturen. Jaja, dachten we toen nog. Twee weken later ontvingen wij een online foto van de allerhoogste kwaliteit. Toen ging er een lampje branden.’

Wie zitten erop te wachten?

In de eerste plaats richt Smiler zich op (hobby)fotografen en net afgestudeerde creatieven. Kortom, iedereen die een camera heeft, daar nog geen geld mee verdient, maar dat wel wil. ‘Deze fotografen staan te springen om een creatieve bijbaan. Wij bieden die, op basis van commissie. Hoe beter de fotograaf presteert, hoe meer hij verdient.’

Hoever is Smiler?

Met negenduizend fotografen en een volledig remote team van veertig man over de hele wereld is Smiler actief in vijf steden: Barcelona, Rome, Londen, Parijs en Amsterdam. ‘In mei 2021 zijn we van start gegaan in Nederland, want daar liggen onze roots. Door de coronacrisis moesten wij echter al snel uitwijken naar andere landen, dus deden we in Dubai en Singapore onze pilots. Nu de toeristische markt weer aantrekt, zijn we terug in Europa, waar we snel hopen uit te breiden.’

Met de recent opgehaalde investering hoopt Smiler het aantal aangesloten locaties in Europa en de Verenigde Staten vergroten. ‘We zijn net in het Verenigd Koninkrijk gestart en hebben de eerste tests in de VS achter de rug.’

Het is nu zaak door te pakken, want er moet snel gegroeid worden

In Zuid-Europa scoort Smiler goed op toeristische trekpleisters en in West-Europa ziet de startup veel tractie op locaties zoals een Duinrell, boottour of chic restaurant. ‘Je kunt Smiler eigenlijk overal op toepassen. Dat is tevens onze valkuil. Daarbij moeten we iets gaan bedenken voor de populaire plekken, zoals bijvoorbeeld de Sagrada Família. Daar wil elke Spaanse fotograaf wel staan, maar dat kan natuurlijk niet. Dus willen wij een soort timeslots inbouwen waardoor de populaire plekken in de stad altijd goed gevuld zijn.’

smiler fotograaf

Wat is het verdienmodel?

Rooth noemt Smiler een win-win-winconcept. ‘De fotograaf krijgt het grootste deel van de omzet, de locatie een kleiner deel en wij het kleinste deel. Daarmee ondersteunt ons concept niet alleen freelance creatieven, maar ook (culturele) toeristische instanties.’

Op dit moment biedt Smiler een fotoshoot vanaf 15 euro aan, waarbij de fotograaf tussen de 30 en 70 euro per uur verdient. Daarnaast experimenteert de startup met fotoshoots voor 30 euro. ‘Welk prijspunt past bij welke plek en welk aantal foto’s hoort daarbij? Dat zoeken we nu uit.’

Over de omzet willen de founders nog niets kwijt.

Nog geld nodig?

Deze maand maakte Smiler bekend 7,4 miljoen euro aan investeringen te hebben opgehaald. Dat bedrag komt van Mosaic Ventures, in samenwerking met Speedinvest, Dutch Founders Fund en PROFounders Capital. ‘Zij krijgen daarvoor equity’, vertelt Middelkoop, ‘maar wij houden een meerderheidsbelang.’ Het opgehaalde geld steekt de startup onder meer in een opschaling naar andere hotspots.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Coronatijd of niet, wij konden op kleine schaal consistente data laten zien. Daardoor zagen deze investeerders de schaalbaarheid van ons platform. Het is nu zaak door te pakken, want er moet snel gegroeid worden. Een series A laat dan ook niet lang op zich wachten.’

Lees meer over startups: