Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Sendcloud op zoek naar 200 nieuwe medewerkers dankzij 12 miljoen euro groeigeld

Ook verzenddienst voor webshops Sendcloud prijkt dit jaar op de Challenger50-lijst. Dankzij een net aangekondigde financieringsronde groeit het Eindhovense bedrijf van 260 naar 460 medewerkers.

Je leest nu: Sendcloud op zoek naar 200 nieuwe medewerkers dankzij 12 miljoen euro groeigeld

Wat: verzenddienst voor webshops
Wie: Rob van den Heuvel (28), Bas Smeulders (28), Sabi Tolou (31)
Sinds: 2012
Werknemers: 260
Omzet: 44 miljoen euro (prognose 2020: 80 miljoen)  
Website: Sendcloud.nl

Sprout presenteerde afgelopen week de nieuwe Challenger50 met de meest uitdagende bedrijven van Nederland. Bekijk de hele lijst hier.

Sendcloud-oprichters Rob van den Heuvel (foto r.), Bas Smeulders (foto l.) en Sabi Tolou runden als piepjonge ondernemers een webshop met smartphone-accessoires, maar merkten dat het verzendproces een blok aan hun been was. Met Sendcloud, een alles-in-een verzendoplossing voor webshops, boorden zij vervolgens een gat aan in een markt die – mede door corona – nog altijd hard groeit.

Toen Sendcloud in 2014 werd geselecteerd voor de accelerator Startupbootcamp waren er weinig mensen die hadden kunnen voorzien hoe groot de verzenddienst voor webshops zou worden. Bij Sprout stonden ze in datzelfde jaar nog in de finale van de 25 onder de 25-award voor veelbelovende jonge ondernemers, en de drie omringen zichzelf zes jaar later met een team van 235 medewerkers, die dit jaar samen afstevenen op een omzet van om en nabij de 80 miljoen euro.

Dinsdag maakte het bedrijf een Series B-investering bekend van 12,6 miljoen euro. Het geld is grotendeels afkomstig van AXA Venture Partners, aangevuld met BOM Brabant Ventures, Bonsai Partners en een lening van de Rabobank. Met het groeigeld wil Sendcloud nog eens 200 medewerkers aannemen.

Opschalen

De dienst helpt nu zo’n 15.000 ondernemers met het optimaliseren en opschalen van hun verzendproces, van checkout tot retouren. Dankzij opties zoals geautomatiseerde orderverwerking, track & trace en een retour-portal heeft zo’n beetje iedere online retailer kans om het tegen grote webgiganten op te nemen, dat is de insteek van Sendcloud. Ook in het buitenland, aangezien de dienst beschikt over een internationaal netwerk.

Moesten de oprichters er bij vervoerders zoals PostNL nog flink aan trekken, inmiddels bellen die logistieke partijen zelf aan bij de voordeur van het Eindhovense bedrijf. Met Sendcloud boren die pakketdiensten immers een flink netwerk aan. Om die vervoerders snel te kunnen onboarden lanceerde Sendcloud eerder dit jaar een koppeling (API), waarmee vervoerders hun eigen platform makkelijk kunnen integreren met Sendcloud.

Corona

De coronapandemie gaf het aantal online verkopen dit jaar een nieuwe boost, met Sendcloud als een van de spelers in de frontlinie. De extra berg pakketten maakt een gestroomlijnd verzendproces (waarmee je op tijd kan leveren) nog waardevoller, aangezien pakketbezorgers drukker zijn dan ooit. Wanneer een bezorger ‘vol’ zit kan een webshop via Sendcloud een andere bezorgdienst bijschakelen. Mocht een pakket vertraagd zijn, dan kunnen retailers met Sendcloud hun klanten automatisch op de hoogte houden van de status van hun pakket.

Sendcloud is in Nederland al een tijdje het grootste verzendplatform, maar met een internationaal schaalbaar product reikt de ambitie natuurlijk verder dan ons kikkerlandje. De dienst ging eerder dit jaar live in Groot-Brittannië en is daarmee nu actief in zeven landen. Het doel is om in die landen de komende jaren net zo groot te worden als in Nederland.