Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

TomTom wil geen coronasteun, noemt crisis ‘ondernemersrisico’; Is Twitter-algoritme racistisch?

Ondernemersnieuws: TomTom weigert belastingsteun corona, TikTok is wel/niet Amerikaans en Twitter kampt met discriminerend algoritme.

Je leest nu: TomTom wil geen coronasteun, noemt crisis ‘ondernemersrisico’; Is Twitter-algoritme racistisch?

1. Verlieslatend TomTom wil geen coronasteun: ‘Het is ondernemersrisico’

Een bijzonder welkome stem in een jaar waarin we de staatsschuld ten koste van toekomstige generaties laten oplopen tot ongekende hoogten: TomTom-ondernemer en CEO Harold Goddijn stelt in een interview in het Parool dat zijn bedrijf géén coronasteun wil, ook al lijdt het bedrijf ontzettend onder de coronacrisis. TomTom leed in het tweede kwartaal een verlies van wel 62 miljoen euro en de omzet daalde met 40 procent. TomTom mocht dan aanspraak maken op de NOW-steun, het leek zijn bedrijf ‘niet correct’, zegt Goddijn. ‘We beschouwen deze crisis als ondernemersrisico en dat willen we niet afwentelen op de belastingbetaler. Kappers en cafés moesten van de ene op de andere dag dicht, dus dan is het logisch dat zij bij de overheid aankloppen. Voor een beursgenoteerd technologiebedrijf ligt dat toch anders.’ 

Lees ook: Dit zijn de 15 grootste NOW-steuntrekkers uit de tech- en startupwereld

2. Is TikTok nou Amerikaans geworden, of niet?

TikTok komt via een nieuw moederbedrijf, TikTok Global, voor 20 procent in handen van de Amerikaanse bedrijven Oracle en Walmart, meldt het bedrijf maandag. TikTok Global zal vervolgens onder het Chinese Bytedance worden gehangen. Dit zou betekenen dat TikTok niet is overgenomen door een Amerikaanse partij. Dit was een gisteren door de rechter teruggetrokken eis van president Donald Trump, die zich zorgen maakt over de veiligheid van data van Amerikaanse gebruikers. Reuters meldt op basis van bronnen binnen de organisatie echter dat al 41 procent van de aandelen van ByteDance in handen van Amerikaanse investeerders was, waardoor een meerderheid van de aandelen wél in Amerikaanse handen zou zijn. Dat zou wijzen op een overname. Om het nog ingewikkelder te maken: Oracle en Walmart wijzen erop dat de overige 80 procent van de aandelen in handen zou zijn van niet TikTok-moeder ByteDance, maar diens investeerders, waardoor TikTok zijn meerderheidsbelang kwijt zou zijn. Ook Trump kiest voor die lezing.

3. Twitter biedt excuses aan voor racistisch algoritme

Pijnlijk: maak je een op Twitter preview van een foto met daarop een zwarte en witte persoon, dan snijdt het bedrijf de foto zo uit dat alleen het gezicht van de witte persoon te zien is. Die ontdekking deden twitter-gebruikers afgelopen week, met onder meer een foto van de Amerikaanse oud-president Barack Obama als de Amerikaanse senator Mitch McConnell. Reden genoeg voor de – overigens zwarte – chief design officer van Twitter Dantley Davis om op Twitter zijn excuses voor dit kennelijk racistische algoritme aan te bieden. Twitter onderzoekt de kwestie momenteel en probeert zeker te krijgen dat het niet aan bijvoorbeeld het contrast op de foto’s ligt. ‘De volgende stap is het oplossen van het probleem, aldus David op het platform van zijn werkgever.

4. Bux groeit naar 150.000 Nederlandse gebruikers

Online broker Bux heeft in Nederland nu 150.000 gebruikers, die er een rekening hebben geopend. Dat meldt het bedrijf van ondernemer Nick Bortot vanochtend in een persbericht. Wereldwijd maken nu 2,5 miljoen mensen gebruik van de apps van het Amsterdamse bedrijf. Bux spint garen bij de coronacrisis, die zorgde voor een toename van particuliere beleggers. Zij probeerden te profiteren van de koersschommelingen, stelt het bedrijf, dat er aan toevoegt een grote toevlucht te zien van jongeren richting beursapps. Bux lanceerde afgelopen jaar Bux Zero, een app waarmee gebruikers commissieloos kunnen beleggen. Hoeveel van de 150.000 Nederlandse gebruikers toe te schrijven zijn aan deze app maakt het bedrijf dinsdag niet bekend.

5. Behartigers retailbelangen houden het – juist nu? – voor gezien

Opvallend: terwijl de retail piept en kraakt onder de coronacrisis, zal de branche het vanaf 2021 met een belangenbehartiger minder moeten doen. Brancheorganisatie Detailhandel Nederland maakt maandag bekend er na dit jaar de brui aan te geven. De reden: de visies van alle betrokken partijen lag te ver uit elkaar, zo vermeldt het persbericht. Als je het samen al niet eens kunt worden over een visie, dan is het natuurlijk moeilijk partijen buiten je vereniging te overtuigen, moeten ze bij Detailhandel Nederland denken. Of, zoals de het zelf verwoorden: ‘Daarmee is er onvoldoende draagvlak voor continuering van de collectieve belangenbehartiging van de retail door Detailhandel Nederland.’

6. En dan dit: Zalando-plan voor tweedehands kleding is greenwashing

Zalando laat particulieren binnenkort tweedehandskleding op diens platform verhandelen, in een poging een antwoord te formuleren op online vintage-outlets Vinted en United Wardrobe. De retailer gaat er prat op hierdoor een duurzaam element aan zijn model toe te voegen. Uit een analyse op Management Team blijkt dat dit bij lange na niet het geval is. Doordat verkopers een Zalando-voucher per verkocht kledingstuk krijgen, spoort Zalando alleen maar aan tot extra consumptie van haar verre van duurzaam geproduceerde collectie. Verkopers kunnen hun geld ook aan een goed doel doneren, maar dat de massa dat zal doen lijkt niet aannemelijk. Greenwashing, dus.

Wat we ook lazen:

  • De Correspondent richt stichting op voor ‘constructieve journalistiek’. (Instagram)
  • Oprichter Magnet.me/VVD’er Vincent Karremans is boos op studenten die agenten bekogelden. (Twitter)
  • Save us, Elon! Het tijdperk van elektrische auto’s loopt voor op schema. (The New York Times)
  • Silicon Valley is soms ‘een Neverland vol Peter Pans’, zegt Frank Slootman, die net Snowflake naar de beurs bracht. (Telegraaf)
  • Omdenken: een Frans bedrijf maakt leer van oude vishuiden. (Reuters)
  • Die zag je niet aankomen: Trump verliest terrein onder witte Amerikanen. (Politico)

Tot zover de Sprout-update van 22 september. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.