Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lockdowns? Too Good To Go redde meer maaltijden dan ooit

Groeien terwijl een groot deel van je leveranciers op apegapen ligt. Too Good To Go flikte het door in 2021 maar liefst 5,2 miljoen maaltijden van de afvalbak te redden. ‘Dit jaar gaan we nóg veel harder.’

Geertje Zeegers Too Good to Go

Iets langer dan negen maanden staat Geertje Zeegers nu aan het roer van Too Good to Go in Nederland. Ze volgde Joost Rietveld op, die in de mondiale organisatie de rol van commercieel manager is gaan vervullen. ‘Normaal’ is het nog geen moment geweest. Er waren lockdowns, aangepaste horecatijden, weinig festivals en nauwelijks klussen voor cateraars. Volop stagnatie aan de aanbodkant dus.

Verspilling als businessmodel

En toch lukte het de verspillings-app opnieuw om stevig te plussen. ‘Wij drukken groei uit in de hoeveelheid geredde maaltijden. Dat waren er vorig jaar 1,6 miljoen meer dan in 2020. Als je daar de coronacrisis bij in ogenschouw neemt, valt de groei eigenlijk nog veel hoger uit’, aldus Zeegers.

Het businessmodel van de Deense scaleup, die sinds 2018 in Nederland actief is: restaurants, winkels en cateraars hebben vaak eten over. Via de Too Good To Go-app vinden de producten hun weg naar de consument. Doorgaans voor een derde van de oorspronkelijke prijs of waarde. Klanten halen de zogeheten Magic Box zelf op, afrekenen gaat via de app. Too Good To Go casht ongeveer een euro per bestelling.

Voedselverspilling en co2-uitstoot

Vier jaar bestaat de missie-gedreven scaleup nu. En het doel is simpel: voedselverspilling tegengaan. Dat probleem laat zich het beste duiden aan de hand van een aantal getallen. Meer dan een derde van al het eten dat voor mensen wordt geproduceerd, belandt niet in onze magen. Denk aan brood, groenten met een afwijking, zuivelproducten en vlees.

Lees ook: Deze app tegen voedselverspilling is Europa’s heetste startup

Bij elkaar opgeteld gaat het om 1,3 miljard ton eetbaar voedsel. Het aantal landbouwhectares dat hiervoor wordt gebruikt, past niet eens binnen de landsgrenzen van China. En met het verspilde water kun je drie keer het Meer van Genève vullen. Er is uitgerekend dat ongeveer 6 procent van de mondiale CO2-uitstoot te wijten is aan voedsel dat we niet opeten.

11 miljoen afgedankte maaltijden per jaar

De afgelopen vier jaar wist Too Good To Go 11 miljoen afgedankte maaltijden van de vuilnisbak te redden. Maar als het aan Zeegers ligt, wordt datzelfde aantal straks binnen één jaar gehaald. ‘Dat is nodig om echt impact te maken. Want 11 miljoen klinkt best veel, het gaat om minder dan 4 procent van de totale voedselverspilling in Nederland.’

Bakken met online marketinggeld gaat ze er in ieder geval niet tegenaan smijten. Dat heeft volgens haar namelijk weinig zin. ‘Zo’n 2,8 miljoen Nederlanders hebben onze app al eens gebruikt. Aan die kant van het platform zit het wel goed dus. Onze uitdaging is vooral het aansluiten van nieuwe winkels, nu zijn dat er nog 7.000. We nemen nieuwe mensen aan die dit jaar de straat opgaan om winkeliers en horecaondernemers enthousiast te maken voor onze missie.’

Kloon dient zich aan

Bij de grootste supermarktketen van Nederland zien ze in ieder geval wel brood in zo’n verspillings-app. Ze zijn zelfs zó enthousiast, dat ze onlangs een eigen versie lanceerden: AH Overblijvers. In tien winkels in de Randstad vinden momenteel proeven plaats.

‘Het klinkt misschien gek uit mijn mond, maar wij juichen dit alleen maar toe. Het past namelijk bij onze missie van minder voedselverspilling. Als andere initiatieven daaraan kunnen bijdragen, is dat alleen maar goed nieuws’, zegt Zeegers. Een aantal franchisevestigingen van Albert Heijn maakt overigens nog steeds gebruik van Too Good To Go. Of dat zo blijft? ‘De tijd zal het leren, ik maak me er in ieder geval geen zorgen over.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Grote producenten in het vizier

In de nabije toekomst wil het bedrijf meer voedselproducenten aansluiten. Dat kunnen bijvoorbeeld boeren zijn met overschotten. Ook een concern als Unilever is een optie. Hun restpartijen krijgen nu nog een enkeltje richting kliko, maar als het aan Zeegers ligt, komt daar snel verandering in. Voor dit jaar rekent ze in ieder geval op minimaal 7,5 miljoen geredde maaltijden, om dan in 2024 het magische getal van 1 miljoen per maand aan te tikken.

‘Consumenten willen het, ondernemers zien de meerwaarde en met een beetje hulp van de overheid zou het zomaar kunnen lukken. Wist je dat in Frankrijk tegenwoordig een wet geldt die het retailers verbiedt om onnodig eten weg te gooien? Dat is echt mijn ultieme droom voor Nederland.’