Bluetick liet in een pitchronde mede-finalisten Waterweg en Aquablu achter zich. De ondernemers achter de zoekmachine winnen de zilveren schaal van Sprout, een Sprout-partnership en 10.000 euro aan bannerwaarde.
Bluetick
Bluetick werkt aan een nieuw type zoekmachine voor advocaten en fiscalisten, waarmee zij sneller en intuïtiever jurisprudentie kunnen vinden. Het foundersteam bestaat naast ceo Aarns (foto boven) en Keizer uit Kasper Kooijman (27) en Thijs Kranenburg (25).
Alle vier de heren volgden een tweejarige master data science and entrepreneurship in Den Bosch. Een juridische achtergrond heeft geen van allen, vertelt Aarns tijdens de competitie. Toch wist Bluetick begin dit jaar al een investering van 2 ton op te halen bij venture capitalist Henq.
Achter Bluetick gaat dan ook gedegen marktonderzoek vooraf, vertelt Aarns. Ze hebben wel honderd advocaten gesproken voordat ze begonnen met Bluetick. Het afgelopen jaar ontwikkelden ze het product samen met wel zeven advocatenkantoren.
Met vier gasten één bedrijf runnen, is volgens Aarns goed te doen. ‘Als er discussie is, is er altijd wel één iemand die als mediator optreedt. Het is dan toevallig niet het onderwerp van die persoon, waardoor hij een afstand tot het onderwerp heeft en als discussieleider kan fungeren.’
Solide ondernemerschap
De jury bestond uit Sprout-redacteur en juryvoorzitter Philip Bueters, Heleen Dura-Van Oord (Peak Capital, Future Food Fund), Manon van Essen (Magioni, 25 onder de 25-veteraan) en Ciphix-ondernemer Mathijs Gast, die in 2019 de award won. ‘De ondernemers achter Bluetick lossen een belangrijk probleem op voor hun klanten – tijdgebrek – met de inzet van nieuwe technologie’, zegt Bueters over de winnaars. ‘Koen Aarns en zijn team hebben een goed doordacht businessplan, en hun ondernemerschap en de taakverdeling binnen het team zien er heel solide uit.’
Dat de startup in zijn relatief korte bestaan al een investeerder als Henq achter zijn plannen heeft gekregen, en al heel vroeg pilots draaide met zowel grote advocatenkantoren als eenpitters, noemt hij ook een goed teken. ‘De grote juridische uitgevers zullen niet zomaar hun content beschikbaar stellen voor de slimme zoektool van Bluetick, zodat die voorlopig aanvullend zal zijn op de bronnen die juristen al gebruiken.’ Aarns was blij verrast met het winnen van de award. Hij ziet het als een ‘bevestiging dat we juiste richting opgaan’.
Lees ook: 25 onder de 25-winnaars Bluetick wimpelden recruiters af
Ook de twee runners-up maakten ook indruk op de jury.
Waterweg
Eva Aarts (22, foto boven) en compagnon Wies van Lieshout maken met Waterweg circulaire waterdoorlatende tegels van baggerspecie. ‘Zo lossen ze in één klap twee grote problemen op. Indrukwekkend hoeveel partijen uit de aannemerij en overheid Eva en haar compagnon voor hun grote ambitie hebben weten te winnen. Zodra hun tegels er klaar voor zijn, moet het geen probleem zijn om de wereld ermee te verduurzamen.’
Aquablu
Marnix Stokvis (24, rechts) en Marc van Zuylen (24, links) hebben binnen Aquablu een intelligent waterfilter ontwikkeld waarmee ze in het Westen de strijd aangaan tegen flessenwater en uiteindelijk de hele wereld willen voorzien van veilig drinkwater. ‘Superondernemend hoe ze bestaande technologie doorontwikkelen tot een aantrekkelijk product waarvoor ze na een zekere ontdekkingstocht de meest kansrijke markt voor hebben bepaald’, aldus juryvoorzitter Bueters.
Publieksprijs
Naast de award was in coronajaar 2020 ook een publieksprijs verbonden aan de 25 onder de 25. Deze gaat naar Tim van der Plaats, die met Wunderbricks (software voor vastgoedbeheer). Hij wist ruim 700 stemmen wist te vergaren onder bezoekers van Sprout. Runners-up voor de publieksprijs waren startups Flex-Fix en Orderme.
De wedstrijd vond donderdagmiddag en -avond geheel in coronaproof-stijl plaats via Zoom. In verband met het risico op verspreiding van het coronavirus hebben we bij Sprout besloten het dit jaar niet face-to-face te doen. Uiteraard was het even wennen, maar het ging – op een incidenteel, herkenbaar, geluidsdipje na – heel aardig.
Hopelijk vindt, zoals Hans Teeuwen het onlangs mooi omschreef, de ‘begrafenis van covid-19’ spoedig plaats en kunnen we volgend jaar weer in real life genieten van een nieuwe – anologe – 25 onder de 25-verkiezing. De startups die dit jaar in de finale belandden, lijken in ieder geval qua businessmodel uiterst goed bestand te zijn tegen de financiële aanvallen van het virus, dus grote kans dat we de komende tijd nog veel van ze zullen horen.