Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Kalo Bagijn (Brand New Day): ‘Ik blijf de helft van mijn tijd besteden aan klanten’

Kalo Bagijn heeft als mede-oprichter van BinckBank en Brand New Day de financiële markt flink op zijn kop gezet. Wat heeft hij geleerd in zijn jaren als beroeps-challenger?

Je leest nu: Kalo Bagijn (Brand New Day): ‘Ik blijf de helft van mijn tijd besteden aan klanten’

Rustig met de stroom meegaan is voor hem niet weggelegd. Kalo Bagijn heeft met zijn twee bedrijven tegen behoorlijk wat heilige huisjes aangetrapt. Bij de start van BinckBank twintig jaar geleden riep hij, misschien wel tegen tegen beter weten in, dat het goed zou komen. Ook al hadden hij en zijn partner Thierry Schaap nog nooit een bank gerund.

Zijn andere bedrijf, Brand New Day, richtte hij negen jaar later op. De pensioenbank ging van start met een agressieve campagne tegen de concurrenten. Die lieten die bluf niet zomaar over zich heen gaan en sloegen met paginagrote advertenties terug.

Intussen is BinckBank overgenomen door de Deense Saxobank. De naam zal geleidelijk verdwijnen. Kalo Bagijn is er niet meer actief. Bij Brand New Day is hij dat nog wel. Hij blijkt na al die jaren een voorbeeld voor andere ondernemers. Verschillende mensen die eerder voor hem werkten, begonnen zelf een bedrijf. Ze richtten onder andere Ophen, Bux en Blanco op.

Dit zijn de lessen die Kalo Bagijn andere ondernemers meegeeft:

1. Wees een beetje naïef

Een van de belangrijkste kenmerken van een ondernemer is dat hij of zij gewoon van start gaat. “Dat betekent dat je niet al te veel bezig moet zijn met alle consequenties die dat kan hebben. Er is altijd wel een reden om iets niet te doen’, zegt Bagijn.

‘Een gezonde dosis naïviteit leidt er toe dat je makkelijker de eerste stap neemt. Ook in latere fases kan dat je helpen. Op het moment dat je echt stilstaat bij de consequenties van bepaalde stappen, zou je misschien iets niet doen wat wel nodig is om weer een stap verder te komen.’

2. Wees een disruptor

‘We hebben Brand New Day geïntroduceerd met een tamelijk agressieve campagne tegen de gevestigde orde. Ik kan me nog herinneren dat toen we van start gingen, andere banken met paginagrote advertenties terug sloegen in alle grote landelijke dagbladen. Binck was ook een echte disruptor die het, met zijn tarieven, opnam tegen de gevestigde financiële orde.’


Podcast Leaders in Finance

Dit interview is een verkorte versie van het gesprek met Kalo Bagijn in de podcast van Leaders in Finance. MT/Sprout is mediapartner van de serie. Beluister hier de volledige aflevering.

3. Durf out-of-the-box te denken

Toen hij met Binck begon, lukte het in eerste instantie niet goed om (financieel) succesvol te worden. ‘Dat kwam omdat wij geen bank waren en dus een bank moesten inhuren om de bancaire dienstverlening voor ons te organiseren. Onze financieel directeur kwam toen bij mijn collega Thierry en mij om te vertellen dat hij ermee wilde stoppen. Hij dacht dat we het bedrijf nooit winstgevend konden krijgen door de hoge kosten. Toen zeiden we zonder na te denken dat wij dan maar wij bank moesten worden.’

‘We waren toen allebei 28, 29 jaar en we hadden nooit een bank gerund. De Nederlandsche Bank is natuurlijk niet heel scheutig met het verlenen van bankvergunningen, dus de financieel directeur vond het een krankzinnige reactie van ons. Daar had hij misschien wel gelijk in, maar gelukkig waren wij gezond naïef. We vonden het een hele realistische en verstandige oplossing voor het probleem dat hij schetste.’

4. Blijf niet hangen in twijfels

Elke ondernemer twijfelt wel eens of zijn of haar bedrijf wel echt door kan breken. Dat overkwam ook Bagijn bij de start van Binck. ‘De grote vraag was natuurlijk of we er wel een succes van konden maken. Daar twijfelden we over. Toch wisten we ook dat als we zouden aangeven dat we twijfelden, we zeker zouden moeten stoppen. Daarom hebben we misschien tegen beter weten in geroepen dat het goed zou komen en dat we ervan overtuigd waren dat Binck succesvol zou worden.’

Lees ook: Financiële leiders reflecteren: ‘iemand zag het blijkbaar in mij’

5. Verlies je niet te veel in details

Goed kunnen delegeren is onontbeerlijk voor ondernemers. Toch heeft Bagijn hier zelf nog af en toe moeite mee. ‘Medewerkers hebben me wel aangegeven dat ik me soms te veel bemoei met het proces en me kan verliezen in details. Als je wil groeien is dat niet zo handig, omdat groei bepaald wordt door de mate waarin je in staat bent om te delegeren. Hoe minder goed je dat doet, hoe minder hard je uiteindelijk groeit als ondernemer.’

6. Focus ook op de weerbaarheid van je bedrijf

Heb je eenmaal een gezond bedrijf? Focus dan niet alleen op groei, maar ook op de weerbaarheid van je organisatie. Bagijn: ‘Zorg dat als je groeit, je bedrijf dat ook aankan en je niet kapot groeit. Dat zit voor mij ook in ouderwetse principes als werken met budgetten en businessplannen, om zo aan iedereen te laten weten waar je staat en waar je naartoe wil. Maar ook om vast te stellen wie het wel of niet goed doet en om grip te houden op je onderneming.’

7. Geef iets terug

‘Ik vind dat een onderneming meer verantwoordelijkheid heeft dan alleen maar het najagen van de belangen van de aandeelhouders’, zegt Kalo Bagijn tot slot. ‘Je moet ook gewoon goede producten voor je klanten maken. Klanten zijn de belangrijkste asset van onze organisatie. Ik blijf de rest van mijn werkbare leven minimaal de helft van mijn tijd spenderen aan klanten. Het gaat ook om de maatschappelijke verantwoordelijkheid die je als onderneming hebt. Je kunt iets terug doen voor nieuwe of beginnende ondernemers.’