Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hoe startups hun kans grijpen met NFT’s, van digitale sneakers tot de metaverse

NFT's (non-fungible tokens) brengen meer teweeg dan alleen de recente goudkoorts in de kunstwereld. De techniek ontpopt zich tot een creatief broeinest voor nieuwe startups en businessmodellen.

NFT's RTFKT Studios
Je leest nu: Hoe startups hun kans grijpen met NFT’s, van digitale sneakers tot de metaverse

Kunst, memes en digitale sportplaatjes, ze krijgen allemaal te maken met de non-fungible token (NFT). Dat is net als een bitcoin een crypto-token die wordt bijgehouden op een blockchain. Maar in tegenstelling tot een bitcoin is iedere NFT uniek. Daardoor kan een NFT als een smart contract worden gebruikt om afspraken mee vast te leggen. Over het eigenaarschap van een digitaal (of fysiek) object bijvoorbeeld.

NFT’s bereikten dit jaar een groot publiek toen een digitaal kunstwerk (een .jpg-bestand) van Beeple werd geveild voor 69 miljoen dollar. Iets later verkocht Twitter-oprichter Jack Dorsey een NFT van zijn eerste tweet voor bijna 3 miljoen dollar. Het gif-bestandje Nyan Cat leverde (tot nu toe) 836.000 dollar op. De Nederlandse DJ Don Diablo verkocht in april een digitaal concert voor meer dan een miljoen euro.

De NFT-markt bereikte een voorlopige piek op 3 mei, toen er voor ruim 100 miljoen dollar aan NFT’s werd verhandeld. Daarmee lijkt de eerste goudkoorts inmiddels achter de rug, maar de ontwikkelingen op het gebied van digitaal eigendom gaan nog altijd razendsnel. Zoals in de virtuele NFTwerelden (metaverses) DecentralandSomnium en Upland, waar ook bedrijven zich willen laten zien. Ook de digitale pronkjuwelen van CryptoPunks en CryptoKiddies, die met NFT’s worden verzegeld, vinden nog altijd gretig aftrek.

NFT-startups

De NFT-boom levert veel nieuwe bedrijven en businessmodellen op, en investeerders die die projecten willen funden. Zo worden de meeste NFT’s verhandeld op marktplaatsen als OpenSea.io, een platform dat in maart een investering van 23 miljoen dollar ophaalde bij Andreessen Horowitz. Andere bekende marktplaatsen zijn Makersplace en Rarible. Infinite Objects, een startup die NFT-kunst naar de fysieke wereld brengt, haalde vorige maand 6 miljoen dollar groeikapitaal op.

Ook zijn er steeds meer bedrijven die andere bedrijven (of artiesten) de NFT-wereld in helpen. Een van de drijvende krachten in de NFT-wereld is Alchemy. Oprichters Nikil Viswanathan en Joe Lau omhelsden NFT’s eerst als een zijproject. Inmiddels leveren zij de techniek achter NFT-hit CryptoPunks en van marktplaatsen als OpenSea en Makersplace, het platform waar het kunstwerk van Beeple werd verkocht.

In Nederland stort onder andere reclamebureau Dept zich sinds kort op NFT’s. Om te laten zien wat er mogelijk is op modegebied en digitaal eigendom lanceerde het Amsterdamse bedrijf Augmented Reality-jassen, die je met behulp van Snapchat aan kan trekken en delen met de rest van de wereld.

Metaverse

EDM-muzikanten Deadmau5 en Richie Hawtin bouwen met hun startup Pixelynx een toegangspoort voor bedrijven die actief willen worden in de ‘metaverse‘. Die term dekt zo’n beetje alle virtuele werelden waar mensen elkaar ontmoeten, zoals Decentraland of Roblox, maar ook social media. Pixelynx helpt bedrijven die daar bijvoorbeeld digitale producten willen lanceren of die zelf virtuele werelden willen opzetten.

Sound Ventures, een investeringsfonds van acteur-vc Ashton Kutcher, stelde onlangs 1 miljoen dollar beschikbaar voor NFT-startups, beoordeeld door een jury met onder andere Mark Cuban en Snoop Dogg.

Lees ook: 5 Nederlandse startups die met blockchain de wereld veroveren

NFT’s vernieuwen meer branches dan games en kunst. We lichten er nog twee sectoren uit waar de ontwikkelingen hard gaan:

Sport

Schaarsheid is ook in de sportwereld goud waard, zoals de schoenen van Michael Jordan of een gele trui van een Tour de France-winnaar. Die schaarsheid wordt dankzij NFT’s naar het digitale tijdperk getild. Misschien wel het meest succesvolle voorbeeld tot nu toe is NBA Top Shot, korte videoclips uit basketbalwedstrijden, die je via een marktplaats kan verhandelen.

Honderdduizenden mensen staan digitaal in de rij wanneer er nieuwe Top Shot-packs worden onthuld. In april verwisselde een Top Shot van LA Lakers-speler Lebron James voor 387.600 dollar van eigenaar. Dapper Labs, het blockchainbedrijf achter NBA Top Shot, werkt naar verluidt aan een investeringsronde die het bedrijf waardeert op 7,5 miljard dollar.

Energievreters
Groot bezwaar tegen NFT’s is de enorme hoeveelheid energie die nodig is om ze uit- en door te geven. Volgens een schatting van digitale kunstenaar Memo Akten staat het energieverbruik van een NFT gelijk aan de hoeveelheid energie die een inwoner van de Europese Unie in een maand verbruikt.

Iets dichterbij huis vinden we de digitale voetbalplaatjes van Sorare, een Franse startup die eerder dit jaar 40 miljoen euro groeigeld ophaalde. Meer dan 120 voetbalclubs sloten zich al bij het NFT-platform van Nicolas Julia en Adrien Montfort aan. Tot nu toe werd er op hun platform voor ongeveer 60 miljoen euro aan kaartjes verhandeld. Uitschieter afgelopen week was een kaartje van Kylian Mbappé (Paris Saint-Germain), dat voor 46.000 euro werd doorverkocht.

Via Formule 1-spel F1 Delta Time werd afgelopen week voor ruim 300.000 euro aan auto’s. coureurs en onderdelen verhandeld. NFT-startup SportsIcon maakt voor topsporters 15 tot 20 NFT-video’s van hoogtepunten uit hun carrière. De Amerikaanse startup kreeg groeikapitaal van onder meer rapper Nas en YouTube-oprichter Chad Hurley.

Mode

Vooral (bij verzamelaars geliefde) sneakers lijken tot nu toe op fashion-gebied een goede match met NFT’s. Hier ontpopt CryptoKickers zich met zijn digitale sportschoenen tot de ‘Nike’ van de digitale wereld. Sneakerfans kunnen bij CryptoKickers hun eigen NFT-sneakers ontwerpen en verhandelen. Maar ook grote modemerken betreden de NFT-wereld, zoals modemerk Gucci, dat onlangs neonkleurige sneakers (9 tot 12 dollar) lanceerde.

Lees ook: NFT’s laten de wereld in verbijstering achter

Digitaal sneakermerk RTFKT Studios wil het hippe modemerk Supreme achterna. Een veiling van digitale RTFKT-sneakers bracht vorige maand 3,1 miljoen dollar op. Ook digitaal sneakermerk Aglet gooit NFT’s in de strijd om unieke exemplaren te veilen (die je met een Snapchat-lens kan ‘passen’).

De Franse startup Arianee smeedt NFT’s van luxemerken, zoals horlogemaker Breitling, die daarmee een digital twin van hun product in het leven roepen. Zo kun je je chique horloge ook in een virtuele wereld laten pronken, terwijl het een extra manier is om de echtheid van een product te garanderen. Voor merken kan zo’n geregistreerde digitale tweeling ook een manier zijn om in contact te blijven met kopers.