Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Daan Weddepohl een ster werd in de VS

Toen Daan Weddepohl vier jaar geleden 100.000 euro won bij de Postcode Lottery Green Challenge was zijn deelplatform Peerby amper een paar maanden oud. Inmiddels willen Amerikanen met hem op de foto. Hoe beleefde hij de afgelopen periode?

daan weddepohl peerby
Foto: Peerby
Zo toevallig kan het gaan: het was zijn accountant die Weddepohl vier jaar geleden een linkje doorstuurde van de Postcode Lottery Green Challenge, misschien wel de meest toonaangevende competitie voor duurzame ondernemers. “Toen beseften we ons dat we inderdaad best wel een duurzaam bedrijf waren.”

Hóe duurzaam precies wist Weddepohl nog niet. Maar toen hij plotsklaps in de finale van de competitie belandde, schreef hij een Amerikaanse hoogleraar aan: kon die niet eens uitrekenen hoeveel CO2 Peerby eigenlijk bespaarde doordat mensen minder spullen kopen? Met die berekeningen op zak pitchte Weddepohl zijn startup in Amsterdam – en won 100.000 euro als runner-up, na winnaar Molly Morse (Mango Materials).

Boost

Dat kapitaal was voor een piepjong bedrijf uiteraard een flinke boost. “In de vroege fase waarin we zaten was dat een heleboel geld waarmee we ons bedrijf een tijd lang konden voortzetten en ons product konden ontwikkelen. Je hebt tijd nodig als startup, en dat koop je met geld.” Tegelijkertijd kon Peerby mensen gaan aannemen en werd Weddepohl ook een werkgever.

De Postcode Lottery Green Challenge betekende ook een nieuw en waardevol netwerk. En het is jaarlijks een soort van reünie van voormalige winnaars, zegt Weddepohl. “En we hebben een aantal mooie introducties gehad bij potentiële investeerders. De uitreiking zelf, in Amsterdam, was heel bijzonder en spectaculair, met een videotoespraak van Bill Cllinton.” Toen Peerby als enige overgebleven Nederlands bedrijf in de finale stond buitelden de media in een mum van tijd over de startup heen. Iets dat natuurlijk ook voor een boost en extra inschrijvingen zorgt, voor een platform met op – dat moment – amper 300 deelnemers.

Lees ook: Het bizarre crowdfund-weekend van Daan Weddepohl

Globetrotter

Weddepohl is vier jaar later een heuse globetrotter, niet in minst dankzij de 2 miljoen euro aan crowdfunding die Peerby onlangs binnensleepte. “Deze maand is best wel heftig”, zegt de 35-jarige ondernemer tussen twee vluchten door. “Ik ben zeg maar af en toe een weekendje in Nederland.” Weddepohl is net terug uit de VS, waar hij onder meer de perfecte stad probeerde te scouten voor een Amerikaanse vestiging van zijn bedrijf. Ook stond hij onlangs in Silicon Valley op het podium om te spreken over de deeleconomie.

Daar merkt hij dat hij inmiddels een bescheiden ster is binnen op dat gebied en “bekender ben dan ik me soms realiseer”. “Mensen wilden met me op de foto en riepen ‘I can’t believe you’re here!’. Waarop ik zei: I can’t believe you can’t believe I’m here!”. En dan zijn er nog de tripjes naar Londen, waar Weddepohl voor de Europese Unie meedenkt over nieuwe regels voor de deeleconomie, of de conferentie OuiShare in Parijs.

“Iedere keer worden mijn ambities en dromen overtroffen”, zegt de ondernemer over de (internationale) groei van Peerby. “Toen ik begon dacht ik, het zou mooi zijn als we in Nederland het grootste deelplatform zouden kunnen worden. Die fase zijn we nu al voorbij.” Het klopt: in Nederland hielp Peerby het beeld van de deeleconomie op ieders netvlies te krijgen en onderdeel te maken van de cultuur. “Als we iets bereikt hebben, dan is dat het idee dat je spullen kunt uitlenen aan elkaar. Dat vind ik fantastisch.”

China

“De VS komt ‘groot’ over, maar ik kan me voorstellen dat er een dag komt waarop ik denk: India en China, dát is de volgende stap. We zijn nog maar net begonnen. Ons doel is dat de hele wereld spullen gaat delen. Op dat gebied hebben we nog maar een klein stapje gezet.”

De groeipotentie van zijn bedrijf daagde pas echt goed toen de New York Times vorig jaar een artikel schreef waarin de krant concludeerde dat Peerby de wereldwijde marktleider is op zijn gebied. “We zijn in een paar jaar uitgegroeid naar grootste leenplatform qua leden, transacties en funding.”

Maar dat is allemaal nog niks vergeleken bij een reus als Airbnb, erkent Weddepohl. “Vastgoed is financieel gezien de meest voor de hand liggende deelcategorie, “er valt nogal wat geld mee te verdienen”. Hij wijst erop dat Airbnb in het begin werd uitgelachen. “Wat wij doen is misschien nog een tandje ingewikkelder. Wij moeten nog wat harder werken om het financieel rond te krijgen.”

Dubbel gevoel

De megabedragen die een Airbnb weet op te halen geven hem een dubbel gevoel. “Geld is iets dat je helpt om ergens energie in te kunnen steken, het is vloeibare energie waarmee je je je plannen groot kunt maken. Ik ben ervan overtuigd dat meest gefunde bedrijven succesvol zullen zijn. Zij hebben een goede groeiformule en sterk verdienmodel.”

“Maar tegelijkertijd ontstaat er bij zulke bedrijven ontzettend veel druk om die geïnvesteerde waarde terug te verdienen. Dat kan een druk zetten op de impact die je bijvoorbeeld op ecologisch vlak wil halen. Ik vind dat een spannende balans.”

Twee bedrijven

Het zoeken naar een succesvol verdienmodel Peerby kan, net als bij een Airbnb of Blablacar, jaren duren. Een bedrijf beginnen is op zichzelf een uitdaging, maar een ‘tweezijdige’ marktplaats is in feite twee bedrijven starten, zegt Weddepohl. Je hebt immers te maken met een vrager (lener) en een aanbieder (uitlener). “Normaal heb je één product. Als je een marktplaats begint moet je 2 producten creëren en die zo laten overlappen dat het een goede match is.”

Maar dat alles schrikt Weddepohl niet af. “Ondernemen is altijd een soort achtbaan, met constant hoogte- en dieptepunten. Je bent constant aan het worstelen.” Hij haalt een gevleugelde uitspraak van Biz Stone (Twitter) aan: “Timing, doorzettingsvermogen en tien jaar ploeteren zorgen er uiteindelijk voor dat je overkomt als overnight succes.”