Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Startup van de Week Edibles maakt eetbare koffiebekers

Plastic rond je eten en drinken? Niet meer van deze tijd, vindt Startup van de Week Edibles. Het bedrijf denkt een beter, lekkerder en biologisch alternatief te kunnen bieden: eetbaar servies. Het eerste product? Knapperige koffiekopjes.

edibles arnhem startup eetbare koffiebeker
Je leest nu: Startup van de Week Edibles maakt eetbare koffiebekers

Wat is Edibles?

De nieuwe startup Edibles uit Arnhem (2021) komt met een ‘lekker’ alternatief voor bekers van plastic en papier: eetbare bekers. Voor honderd procent natuurlijk, veganistisch en vrij van conserveermiddelen, kunstmatige kleur- en zoetstoffen. Met dit ‘knapperige koffiekopje’ wil ondernemer Maximilian Schupp (op de foto rechts) het gebruik van wegwerpplastic aan banden leggen.

Startup van de week
MT/Sprout licht iedere week een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt aan het einde van het jaar mee om de titel Startup van het Jaar. Alle afleveringen lees je hier.

‘Ben je onderweg? En drink je koffie uit een plastic beker? Wat doe je dan? Juist, je gebruikt het product één keer en gooit het daarna weg. Zonde. Want waarom afval creëren als je het ook op kunt eten?’

De eetbare beker bestaat voornamelijk uit haverzemelen, tarwebloem en water. Geen trek? Dan gooi je het – zonder zorgen – weg, want in drie tot zeven dagen valt het product op natuurlijke wijze uiteen.

Wie zitten erachter?

De Zwitserse ceo Maximilian Schupp (21) en zijn vier teamleden (Maxy Mukri, Amber Verstegen, Ruymand Soltani en Andres Savid) liepen elkaar tegen het lijf op de HAN University of Applied Sciences in Arnhem.

‘Wij delen eenzelfde ondernemersmentaliteit. Fijn, maar niet per se uniek in onze studierichting International Business. Wel uniek is onze gezamenlijke droom: een alternatief bieden voor wegwerpservies en -bestek dat dagelijks door miljarden mensen gebruikt wordt. Met ons eetbare alternatief dragen wij bij aan een duurzame planneet voor de volgende generatie.’

Mooi? Ja. Makkelijk? Nee, want de voordelen van plastic zijn onmiskenbaar, zegt Schupp. ‘Het is goedkoop, licht en makkelijk te maken. Die kwaliteiten zorgden in de vorige eeuw voor een run op plastic en in deze eeuw op een groeiend milieu- en klimaatprobleem. We zijn nu al niet in staat om te gaan met de gigantische hoeveelheden plastic in de wereld, laat staan met de hoeveelheid die nog volgt als we eenzelfde productie doorzetten. Het alternatief? Eetbaar bestek en servies. Leuk en lekker, maar bovenal duurzaam.’

edibles eetbare koffiebeker

Wie zitten erop te wachten?

Edibles richt zich op iedere organisatie die plastic of papieren bestek en servies gebruikt. ‘Alleen al op de HAN worden jaarlijks zo’n 2,5 miljoen plastic bekers gebruikt en weggegooid. En dat is nog een kleine speler. Een van de meest prominente plastic consumenten is de luchtvaartindustrie. Zo heeft elke Boeing 787 ongeveer 3.000 stuks serviesgoed aan boord en een A380 bijna het dubbele. Met 14 miljoen maaltijden, die elk jaar aan boord worden geserveerd, komt dit neer op 2.742 ton plastic afval. Een gat in de markt, of niet?’

Hoever is Edibles?

De startup staat volgens eigen zeggen ‘aan het begin van iets moois’, oftewel; de productproeffase. Het concept is van toepassing op al het servies en bestek, maar de focus gaat voor nu uit naar de eetbare koffiebeker. ‘Voordat we ons veelbelovende veldonderzoek verder uitbreiden en naar grotere bedrijven brengen, testen we met een proof of concept of het idee aansluit bij de belevingswereld van onze gebruikers. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden voor productie, marketing en distributie om de organisatie op te schalen en schaalvoordelen te behalen.’

Productproeffase of niet, Schupp durft te dromen. ‘Wij hebben een kantoor op Industriepark Kleefse Waard, dat in 2025 het meest duurzame bedrijventerrein van Nederland wil zijn. We zouden wel gek zijn als we daar nu niet alvast wat gesprekken voeren. Daarnaast spreken we met het stadhuis van Arnhem en de HAN. Zo starten we letterlijk voor onze deur. Stap voor stap, tot we klaar zijn voor het grotere werk.’

Nieuw is het idee niet. Zo maken het Bulgaarse Cupffee en het Nieuw-Zeelandse Twiice al enkele jaren eetbare koffiebekers.

Wat is het verdienmodel?

Het businessmodel is vrij eenvoudig: Edibles produceert de eetbare bekers – nu nog in het buitenland – en verkoopt deze aan organisaties die plastic of papieren bekers gebruiken. ‘In onze contractvorm zijn we redelijk flexibel. We hebben contracten waarin we een vaste hoeveelheid bekers per maand of kwartaal bepalen, maar bieden de bekers ook on demand aan.’

Omdat de startup nu nog in de opstartfase, zit, is er nog geen winst. ‘Een eetbare beker is natuurlijk duurder dan een plastic of papieren beker. Daar zit de uitdaging in. We focussen ons daarom echt op de waarden die deze beker toevoegt: lekker, leuk en duurzaam.’

Nog geld nodig?

Momenteel worden alle kosten – nu nog minimaal – gedekt door de vijf teamleden. In totaal investeerden zij tot nu toe 3.000 euro. In de nabije toekomst is uiteraard meer geld nodig. Zo’n 500.000 euro (ruwe schatting), om onder meer de productiefaciliteit naar Nederland te halen.

‘Op dit moment produceren we elders in Europa, maar dat voelt niet goed’, zegt Schupp.  ‘You have to practice what you preach. Heel Europa rondrijden, hoort daar niet bij. Om onze productie naar Nederland te halen, is nog wel een flinke investering nodig, maar zover zijn we nu nog niet.’