Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Deze twee ondernemers willen de markt voor assessments disrupten

Jacques Huppes en Jelmer van der Ploeg deden bij StuDocu veel recruitment-ervaring op. Met die kennis bouwden ze startup van de week Brght.com, een online assessment-platform waarmee ze duurdere testaanbieders zoals LTP en GITP uitdagen.

Brght.com
Je leest nu: Deze twee ondernemers willen de markt voor assessments disrupten

Wat is Brght.com?

Een online platform waar sollicitanten gestandaardiseerde assessments kunnen afnemen. Een belangrijk doel is om die normaal gesproken vrij kostbare tests ook toegankelijk te maken voor kleinere bedrijven zoals startups, zegt bedenker Jacques Huppes. De ondernemer was eerder oprichter van StuDocu (StudeerSnel), een platform waar inmiddels 17 miljoen studenten in tientallen landen studiemateriaal delen.

De tests van Brght.com meten iemands capaciteiten op numeriek, verbaal en abstract niveau, zodat een bedrijf een slimme voorselectie kan maken. Dat kan van pas komen wanneer het takenpakket van een baan nog niet helemaal vastomlijnd is, zoals bij een startup vaak het geval is. De tests zij een extra datapunt naast een cv, zegt Huppes. ‘Intelligentie is de beste voorspeller voor toekomstig werksucces. Een andere optie is om iemand twee weken mee te laten werken, dus staren mensen zich vaak blind op CV.’

Mede om veel data te kunnen verzamelen lanceerde Brght.com ook een test-platform (Assess.ly) waarmee kandidaten tests alvast kunnen oefenen.

Wie zitten erachter?

Jacques Huppes (foto boven rechts) vertrok ongeveer een jaar geleden bij StuDocu, het bedrijf dat hij in 2010 oprichtte met Marnix Broer (de huidige CEO), toen de twee nog studeerden aan de TU Delft. Huppes werd er uiteindelijk verantwoordelijk voor de internationale groei, maar in die rol kwam hij voor zijn gevoel minder goed tot zijn recht. ‘Ik ben vooral goed in de opstartfase en een model uitwerken. Dat was inmiddels wel duidelijk, waardoor het vooral een kwestie was van heel hard opschalen. Ik voelde me daardoor wat minder op mijn plek.’

StuDocu was onder Huppes al bezig met de vraag hoe je studenten kan testen, maar zo’n dienst kwam nooit van de grond. Tegelijk zag Huppes hoe bij StuDocu veel mensen werden aangenomen, maar dat die nieuwe krachten in de praktijk niet altijd goed bij hun functie bleken te passen. De ondernemer nam het idee na zijn vertrek bij StuDocu mee, en werkte het uit met programmeur Jelmer van der Ploeg (foto l.), met wie hij bij StuDocu al aan assessments had gewerkt en die co-founder werd van Brght.com.

Nu beleeft Huppes als startup-founder weer ‘de eerste succesjes en heb je de spanning of iets wel of niet gaat werken. Je hebt nog geen naam en je zit met z’n tweeën achter je bureau en je moet zorgen dat mensen het gaan gebruiken.’

Wie zitten erop te wachten?

Huppes: ‘Groeiende bedrijven die goede mensen willen aannemen en daarbij moeten kiezen uit veel sollicitanten.’ Behalve voor functies als marketing en data-analisten komt de dienst van pas bij het vullen van (veel) stageplekken. Bedrijven zetten een test in een paar minuten online, en kunnen die vervolgens makkelijk delen. ‘We hopen dat dit een omslag kan veroorzaken, zodat ook kleinere bedrijven dit kunnen doen.’ Ondertussen bedient de startup met oefenplatform Assess.ly de andere kant van de sollicitatietafel.

Hoever is Brght.com?

Vooral bij Assess.ly lijkt het drukker dan de startup vooraf misschien had gedacht, met momenteel per dag zo’n duizend mensen die een test oefenen. Dat bezorgt de startup steeds meer data en inzicht in hoe de testvragen gemaakt worden.

Aan de bedrijvenkant verleidde Brght.com tot nu toe een handjevol bedrijven als launching customers, waaronder cosmeticagigant L’Oreal. Dat is weliswaar geen startup, maar het bedrijf zocht een plek om tijdens de coronalockdown op afstand assessments te kunnen afnemen. Brght.com greep die kans met beide handen aan door de dienst gratis aan te bieden, waardoor de startup zijn model kon fijnslijpen.

Wat is het businessmodel?

De dienst is nu nog gratis, omdat we de startup alle opties nog open wil houden. Een beoogd verdienmodel is het vragen van een vergoeding boven een bepaald aantal tests. Maar ook het toegang geven tot kandidaten of kandidaten laten betalen om zich voor te bereiden, behoren nog tot de mogelijkheden. Huppes: ‘Het is goed om dat nog even open te houden, te kijken waar we de meeste waarde toevoegen en te kunnen beoordelen waarvoor mensen bereid zijn om te betalen.’ Zo wil Huppes de dienst ‘van onderaf opbouwen’. ‘Zonder moeilijke demo’s of salesgesprekken.’

Nog geld nodig?

Huppes en Van der Ploeg financieren hun startup vooralsnog zelf. ‘Er is nu zicht op omzet, dus voorlopig hebben we geen funding nodig. Later zal dat misschien nodig zijn om het team uit te breiden, maar dat doen we pas als we precies weten hoe het model zich ontwikkelt. Nu kunnen we met z’n tweetjes makkelijk en snel werken. Op het moment dat we raak schieten, wil je een investering om dat uit te bouwen. Je moet pas een investering nemen als je goed weet hoe je wil groeien en hoe je dat geld in wil zetten. Zodat je geen plan bij je geld hoeft te bedenken, maar geld hebt voor een plan.’

Bonus: lessen van een scaleup-ondernemer:
Een van de belangrijkste inzichten die Huppes meenam naar zijn nieuwe startup is dat hij er zo snel mogelijk een ‘echt bedrijf’ van wilde maken door gelijk een kantoor te huren. ‘Ga meteen vijf dagen per week samen zitten en zet vervolgens zo snel mogelijk je product in de markt’, tipt hij. ‘Na twee maanden hadden we de eerste versie online staan, waarna we elke twee weken iets zijn gaan toevoegen. Werk niet aan een megaproductie, maar zet het meteen online.’

‘In het begin van StuDocu werkten we soms een half jaar aan iets wat het toch niet bleek te zijn. Maar zet je iets gelijk online, en zie je dat mensen het gebruiken, dan geeft dat gelijk motivatie, en zie je direct wat er wel en niet goed werkt. Je moet eigenlijk een product online zetten waar je je nét niet voor schaamt en dat zo min mogelijk ‘goed’ is. Vraag jezelf af: wat is de meest basale dat mensen willen?’