Wat is Choose?
Tandpasta, maar dan in tabletvorm. Dat is volgens startup Choose dé manier om iets te doen aan de 1,5 miljard plastic tandpastatubes die ieder jaar in de vuilnisbak verdwijnen. In die tubes blijft ook nog eens 5 tot 20 procent tandpasta achter. De tandpastatabletten van Choose kauw je eerst fijn, waarna je met een paar seconden poetsen de boel laat opschuimen.
De tabletten zijn samen met tandartsen ontwikkeld, en bevatten natuurlijke oliën en fluoride om tandbederf te voorkomen. De startup verkoopt de tabletten los, of op abonnementsbasis. Om het plasticvrije plaatje af te maken levert Choose ook tandenborstels van bamboe.
De startup voegt ook een sociale dimensie toe. Per abonnementslevering wordt 1 euro overgemaakt naar Dutch Dental Care, een stichting die ieder jaar een groep Nederlandse tandartsen op pad stuurt om mondzorg te verlenen in Kenia.
Choose wil ook de tandartsbranche warm maken voor zijn (nou ja, bijna) zero waste-oplossing, en legde samples bij enkele tientallen tandartspraktijken. ‘Ga naar een gemiddelde tandartspraktijk en alle samples zijn van plastic’, zegt oprichter Pim van der Grind. ‘Terwijl iedereen steeds bewuster wordt, loopt de mondzorgindustrie nog een beetje achter.’
Wie zit erachter?
Oprichter Pim van der Grind zag in Azië, waar hij destijds werkte als freelancer, de stranden volstromen met plasticsoep. Ook zag hij veel – onverzekerde – mensen met een slecht gebit. ‘Het reizen opende bij mij de ogen om meer vanuit het collectief te denken’, zegt hij.
Van der Grind werkte destijds als freelancer voor Yos Bottle (een waterfles met pillendoos), maar wilde zijn eigen ‘kindje’ creëren. Het liefst met een volledig nieuw product. Een paar jaar geleden dook het verschijnsel poetsen met tabletten op in onder meer Duitsland en de VS, en rook de ondernemer zijn kans.
Van der Grind benaderde een eerste groep potentiële klanten via social media en legde zijn pitch voor. Waar ben je naar op zoek en wat zou je een reële prijs vinden? Hij haakte een aantal tandspecialisten aan, die hem op het hart drukten om wel fluoride te gebruiken en stuurde de eerste samples uit.
Wie zitten erop te wachten?
Van der Grind: ‘Iedereen die op een verantwoorde manier zijn tanden wil poetsen en die bij wil dragen aan betere planeet. Dat is een enorm brede doelgroep, en je moet ook eerlijk zijn over het feit dat niet iedereen er direct op zit te wachten. Het is voor mensen die wat bewuster in het leven staan en die bijvoorbeeld al andere duurzame producten kopen, meestal mannen en vrouwen van boven de dertig. Dat kunnen ook reizigers zijn die geen lekkende tandpastatube meer willen en moeiteloos door de douane willen komen.’
Als die sneeuwbal eenmaal gaat rollen, is de sky the limit
Om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met het fenomeen van tandpastatabletten deelt Van der Grind veel samples uit. Hij beseft dat je de nodige drempels moet overwinnen wanneer je met een nieuw product een ingesleten gewoonte als tandenpoetsen wil veranderen. ‘Maar als de branding sterk is, de boodschap klopt en het duidelijk is wat je ermee kunt bereiken, dan kun je alles verkopen. Als die sneeuwbal eenmaal gaat rollen, is de sky the limit.’
Hoever is Choose?
Na tien maanden ontwikkeltijd werd Choose twee maanden geleden officieel gelanceerd. ‘Je begint met een bepaald geloof in iets, en nu lig je in honderden badkamers, dat is geweldig om te zien. Ook is het mooi dat ik nu kan doneren aan een stichting als Dutch Dental Care. Maar het is nog maar het begin.’
Wat is het businessmodel
Van der Grind mikte in eerste instantie op abonnementen, maar voegde daar losse verkoop aan toe. ‘In het begin heb je een bepaald beeld en kijk je naar de Amerikaanse markt, daar zie je meer abonnementen en minder losse producten. Maar ik kwam er al snel achter dat de Nederlandse markt toch echt anders is dan in de VS. Mensen willen hier liever iets los kopen voordat ze op een abonnementsvorm overstappen. Vanuit die losse verkoop kun je klanten converteren naar een abonnement.’
De ondernemer kiest bewust voor een direct to consumer-aanpak. ‘Omdat ik zelf de regie met de klant wil behouden. Ik heb liever tienduizend directe klanten, dan twintigduizend via een verkooppartner. Je moet kort op je doelgroep zitten, waardoor je veel beter kan horen wat ze van je product vinden, en waardoor cross selling veel makkelijker is.’ Choose ligt wel in een aantal mondzorgpraktijken, een groeiende groep bedrijven die vaak een klein assortiment van tandenborstels en tandpasta verkopen.
Nog geld nodig?
Om startkapitaal vrij te spelen verkocht Van der Grind zijn huis (hij nam zijn intrek in een huurwoning), en legde hij zijn eigen spaargeld in. ‘Uiteindelijk wil je dat er een investeerder bijspringt, zeker als je ook internationaal veel terrein wil winnen. Het liefst een investeerder met een netwerk in de cosmeticabranche. Maar in Nederland en België is nog veel te halen, met een enorme groep mensen die bewust duurzame producten aanschaffen.’