Wist je dat.. Sprout je van A tot Z helpt bij investeringen? Bekijk onze nieuwe Funding Toolkit.
Als pitch-coach trainde ik de afgelopen jaren ruim 4000 mensen, waaronder ook de finalisten van het NK Pitchen voor Ondernemers. Veel ondernemers vragen mij dan ook hoe zij net zo’n goede pitch kunnen maken als deze finalisten.
Mijn antwoord: “Er is maar één iemand die ervoor kan zorgen dat dit gebeurt, en dat is degene die erover vertelt. Alle écht goede pitchers zijn meesters in het maken van connecties, weten wanneer ze hun mond moeten houden en kiezen een eigen pitch-stijl. Ga dus eerst bij jezelf te rade, voordat je de inhoud van je pitch induikt.’
Dit zijn de 3 belangrijkste eigenschappen van een goede pitcher:
1. Verbinden: voer een gesprek
Briljante pitchers zijn verbinders. Zij zijn niet zozeer geïnteresseerd in het pitchen van hun verhaal, maar meer in waar de pitch toe leidt. Een pitch is namelijk geen monoloog, maar de start van een dialoog.
Het doel van een pitch is om een connectie te maken. En die maak je pas als er vertrouwen is. Je hebt vast wel eens een pitch of verkooppresentatie gehoord die heel strak was, maar waar je niets bij voelde. De meest voorkomende oorzaak is dat deze spreker vooral bezig was met zichzelf en zijn eigen doelstellingen (verkopen!) en dat jij dat voelde.
De beste pitchers zien de pitch als de introductie van een mooi gesprek waarin van beide kanten interesse wordt getoond. Wanneer je de connectie maakt en het vertrouwen wint, is de kans veel groter dat je samen zaken gaan doen.
Wist je dat.. Sprout een complete Funding Toolkit heeft gemaakt? Hierin vind je alles wat je nodig hebt om met jouw bedrijf (groei)geld op te halen.
2. Kernachtig: houd op tijd je mond!
Wanneer ondernemers een pitch over hun bedrijf maken, beginnen ze vaak bij deze vraag: “Wat wil ik vertellen over mijn bedrijf?”. De vraag die je eigenlijk zou moeten stellen is: “Wat zou de luisteraar écht willen horen? Wat zou hem triggeren om een gesprek met mij aan te gaan?”
Dit helpt je om tot de kern te komen van wat de ander zou willen horen. Wat ook helpt in de voorbereiding is om in één zin op te schrijven wat jij wilt dat de ander onthoudt over jouw bedrijf. Dit wordt ook wel de kernboodschap genoemd. De beste pitchers starten op deze manier met het maken van hun pitch. Zij beginnen bij de kern en bekijken hun verhaal vanuit het perspectief van de ander.
Ook realiseren zij zich dat de luisteraar centraal staat. De pitch moet dus niet te lang moet zijn. Voordat de aandacht van de ander verslapt wil jij klaar zijn! Volledig zijn is uit den boze. Wanneer mensen enthousiast zijn en nieuwsgierig, gaan zij namelijk vragen stellen en komt de dialoog op gang.
Bovendien vragen zij dan naar deze informatie in plaats van dat jij het over hen heen stort. Kort samengevat: Stop wanneer jij je kernboodschap hebt overgedragen, vertel wat de ander nieuwsgierig maakt en houd dan je mond!
3. Authentiek: kies een eigen pitch stijl
Herinner jij nog de spreekbeurten van vroeger? Waar je alle zinnetjes van je presentatie uit je hoofd leerde omdat je bang was iets te vergeten? Het klinkt gek, maar veel pitches worden nog steeds op deze manier gehouden. Echter, een ingestudeerd verhaal over de inhoud, voelt nooit eigen.
De beste pitchers kiezen een pitch stijl die bij hen past. Een manier waarop ze met vertrouwen over hun bedrijf kunnen vertellen. Dan voelt het ‘eigen’ en heb je geen flashback naar de spreekbeurten van vroeger.
Je kunt bijvoorbeeld storytelling inzetten, (gesloten) vragen stellen in je pitch omdat je je prettig voelt bij interactie, of je visie delen. Wil je hier meer van weten en voorbeelden hiervan zien, lees dan de blog die Nathalie hier eerder over schreef.
Wist je dat.. Sprout een complete Funding Toolkit heeft gemaakt? Hierin vind je alles wat je nodig hebt om met jouw bedrijf (groei)geld op te halen met onder andere een video-cursus hoe jij de beste pitch kan geven.