Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

5 startups die met Dutch design de wereld kunnen veroveren

Omdat het deze week Dutch Design Week is duiken wij in de Nederlandse startups met oog voor uiterlijk. Deze week in de vijf: vijf startups die opvallen met - inderdaad - Dutch design.

Lightyear
Je leest nu: 5 startups die met Dutch design de wereld kunnen veroveren

In Eindhoven zal het deze week waarschijnlijk weer pre-coronaësk druk zijn, want de Dutch Design Week vindt er plaats in fysieke vorm. Nu het vizier er op Dutch design is gericht, duiken wij bij MT/Sprout ook maar eens in de designers van Hollandse bodem. Welke startups maken de mooiste consumentenproducten verliezen daarbij nooit en te nimmer het design uit het oog? Welke ondernemers kijken door de bril van Steve Jobs naar hun product?

In de serie De Vijf licht MT/Sprout startups uit die je in de gaten moet houden. Hier vind je ze allemaal.

Fietsmerk VanMoof liet de afgelopen jaren zien dat je met Dutch design de wereld kunt veroveren. De strakke e-bikes van het merk worden inmiddels in liefst 25 landen geleverd. Onderstaande startups tonen aan dat Hollands design ook zijn weg vindt in geheel andere sectoren, zoals de zorg-, energie- en autobranche. Hustlers, hackers? Kijk mee naar het werk der hipsters.

1. Brekr

BrekrBrekr is een startup uit Doetinchem, die zich specialiseert in de productie van elektrische brommers. Tijdens een eerdere editie van de Dutch Design Week kreeg het bedrijf al eens de publieksprijs voor Goed Industrieel Ontwerp (GIO). ‘Wij kozen voor een laaggeplaatste accubox die betere rijeigenschappen oplevert, de accu makkelijk uitneembaar maakt en de Brekr Model B een logisch design geeft’, zei medeoprichter Jasper Hagedoorn erover tegen RTL Nieuws. Nu zijn elektrische voertuigen vaak stil, wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen als je ze niet goed hoort aankomen. Brekr bouwde een functie in waarmee gebruikers een artificieel brommergeluid aan kunnen zetten. Eind goed, al goed.

Brekr werd in 2018 opgericht en bracht twee jaar later zijn eerste elektrische brommer op de markt. Het bedrijf is behalve in Nederland ook actief in België en Duitsland. Eerder dit jaar haalde het een investering van anderhalf miljoen euro op. Begin volgend jaar reist het bedrijf naar Las Vegas, als onderdeel van de Nederlandse delegatie van de Consumer Electronics Show (CES).

2. Hydraloop

HydraloopAfgelopen jaar waren ze de winnaar van onze innovatieprijs Challenger50: Arthur Valkieser en Sabine Stuiver van startup Hydraloop. Het koppel probeert waterschaarste in ons land een halt toe te roepen. Hiervoor ontwierpen ze een apparaat waarmee je drinkwater in je huis kunt hergebruiken. Je moet er natuurlijk maar zin in hebben: een waterzuiveringsinstallatie ter grootte van een koelkast in je huis. Gelukkig is het ontwerp van de Hydraloop een heel aardig staaltje Dutch design. Zoals wij eerder schreven: ‘Deze zou met zijn futuristische vormgeving niet (…) misstaan naast een Powerwall-batterij van Tesla’. We bedoelen maar.

Hydraloop deed in 2020 mee aan de CES om er liefst vijf ondernemersprijzen in de wacht te slepen. Ook dit jaar zal het bedrijf weer aan het evenement deelnemen. De startup vergaarde enige internationale bekendheid nadat het in de Netflix-documentaire Brave Blue World werd uitgelicht als oplossing om de mondiale watercrisis op te lossen. Het concern heeft talloze klanten, van een Leeuwardense voetbalclub tot een Australisch leidingwaterbedrijf.

3. Ziemi

ZiemiBegin dit jaar waren ze Startup van de Week op MT/Sprout: de Delftse ondernemers Luci Santema en Elianne Koetzier van startup Ziemi. Ze ontwikkelden een fietslamp die in plaats van de weg je broekspijpen verlicht. De Ziemi moet aan de balhoofdbuis van je fiets worden bevestigd. Het idee erachter is dat andere weggebruikers menselijke beweging zien als iemands onderlichaam wordt verlicht. Door deze vorm van biomotion hopen de ondernemers het aantal verkeersongelukken op straat te verminderen. Jaarlijks vallen er zo’n 220 doden op de fiets. Het lichtje is niet alleen een symbool van veiligheid, ook het design ziet er strak uit, vinden wij. In het midden zie je het logo en aan weerszijden de disco-achtige lichten die je broekspijpen verlichten.

Via crowdfunding haalden de ondernemers 36.000 euro op en inmiddels hebben de twee liefst 700 lampjes verkocht, lezen we in een recent interview met Quote. Santema en Koetzier wonnen al verscheidene startup-prijzen, waaronder de Tour de Force Innovatieprijs op het Nationaal Fietscongres. Die laatste onderscheiding leverde het bedrijf 10.000 euro op.

4. Somnox

SomnoxHij mag niet ontbreken in dit lijstje: de Somnox, oftewel de slaaprobot van ondernemers Julian Jagtenberg, Stijn Antonisse, Wouter Kooyman van Guldener en Job Engel. De robot, die eigenlijk meer op een kussen lijkt, stimuleert je ademhaling, speelt rustgevende muziek af en gaat, zo beloven de ontwerpers, op het juiste moment weer uit. ‘Zo helpen we slechte slapers met bewezen slaaphulpmiddelen, zonder medicatie, bij het verminderen van stress en angst om zo beter en dieper te slapen’, zei Jagtenberg vorig jaar tegen MT/Sprout. Het in 2016 opgerichte bedrijf belandde toen in onze Challenger50. De Somnox-slaaprobot ziet eruit als een soort futuristische, uitvergrote erwt. Klinkt misschien een beetje vaag, maar door het strakke design had het zo een product van Apple kunnen zijn. De heren wonnen er eerder een Red Dot Design Award mee.

Somnox heeft een vreemd jaar achter de rug. Aanvankelijk leek het bedrijf 2 miljoen euro te hebben binnengehaald bij de investeerders van tv-programma Dragon’s Den. Maar op het laatste moment ketste deze investering af. De reden hiervoor is nog altijd onbekend. Vermoedelijk wilden de dragons te veel aandelen voor te weinig geld. Gelukkig voor Somnox wist het bedrijf even later een miljoeneninvestering los te peuteren bij zijn bestaande geldschieter Health Investment Partners. Daarmee wil Somnox de Britse en Amerikaanse markt op gaan.

5. Lightyear

LightyearHet T-woord van Tesla viel al eerder, maar als je een elektrische auto maakt die vernieuwender is dan die van Elon Musk en co, dan ben je op zijn minst veelbelovend. Die eer valt het Eindhovense Lightyear toe. Dit bedrijf van ondernemer Lex Hoefsloot werkt aan een zogeheten zonneauto, met ingebouwde zonnepanelen op de bumper en de bovenkant van de auto. Deze wagen, de Lightyear One, kan hierdoor opladen zonder aan de stroom te moeten. Een auto met zonnepanelen, dat klinkt op papier als een lelijk eendje, maar niets is minder waar. De Eindhovenaren zijn erin geslaagd om de Lightyear One strak en futuristisch te laten ogen. Hij kan zo in de volgende Bond-film. Tijd-technisch zou dat moeten lukken, want voor het eind van dit jaar gaat de auto in de verkoop.

Investeerders tonen aardig wat interesse in de Eindhovense noviteit. Begin dit jaar kreeg Lightyear een investering van wel 40 miljoen euro uit de hoek van een groepje business angels. Onder de investeerders bevinden zich bekende namen als Jaap Korteweg (De Vegetarische Slager) en Rob van Gansewinkel (zoon van afvalmagnaat Leo van Gansewinkel). Korteweg rijdt nu nog in een Tesla, maar zal dus vermoedelijk binnenkort overstappen op een zonnewagen van Nederlandse makelij.