Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

5 recruitment-startups die uitblinken in een krappe arbeidsmarkt

De spanning op de arbeidsmarkt stijgt naar een kookpunt, en dat is een kans voor oplossingen waarmee bedrijven schaars talent kunnen aanboren. Daarom deze week in De Vijf: Nederlandse startups die het leven van recruiters makkelijker pogen te maken.

Recruitee
Je leest nu: 5 recruitment-startups die uitblinken in een krappe arbeidsmarkt

In het tweede kwartaal van dit jaar waren er voor het eerst meer openstaande vacatures dan werklozen. In zo’n overspannen arbeidsmarkt zijn bedrijven naarstig op zoek naar nieuwe manieren om geschikte kandidaten te vinden.

In de serie De Vijf licht MT/Sprout startups uit die je in de gaten moet houden. Hier vind je ze allemaal.

In combinatie met investeerders die het breed laten hangen ontstaan er ook op recruitmentgebied de nodige unicorns. Dit jaar waren er megarondes (100 miljoen dollar+) voor onder meer AI-recruiter EightFold, Gem, Beamery, SmartRecruiters en het Duitse Personio, dat dit jaar een kantoor opende in Nederland.

Ook hier gonst het van de recruitment-tech, met bijvoorbeeld de exit (naar het Amerikaanse Outmatch) van sollicitatie-scanner Harver. Vanuit Rotterdam koppelt Magnet.me duizenden bedrijven aan zo’n 250.000 ingeschreven young professionals. Het selecteren van kandidaten wordt meer en meer een digitaal proces, gesteund door algoritmes die objectief bergen data uitpluizen. Deze vijf startups zitten in de voorhoede van die beweging:

Recruitee

Perry Oostdam en Paweł Smoczyk besloten in 2015 met Recruitee vol in te zetten op de groei van collaborative hiring, oftewel een sollicitatieproces waar meerdere mensen binnen het bedrijf aan meedoen. Met wereldwijd 4.000 klanten waaronder Swapfiets, Taco Bell en Asus blijkt dat een paar jaar later een prima inschatting. Oostdam en Smoczyk bouwden hun bedrijf (met inmiddels ruim honderd werknemers) zonder extern kapitaal. Dat zorgde ervoor dat het product naadloos aansloot bij de behoefte van gebruikers, in plaats van de puur financiële doelstellingen van een investeerder, schreef Oostdam eerder in Fast Company.

Het bedrijf breidde zijn recruitmentplatform deze maand uit met een (no-code) tool waarmee hr-teams zelf pagina’s kunnen houwen om hun concern en bedrijfscultuur te presenteren aan potentiële kandidaten. Daarmee gaat de dienst de concurrentie aan met het eveneens Nederlandse Homerun, dat ook de markt veroverde met strak vormgegeven carrièrepagina’s.

TestGorilla

testgorilla

Otto Verhage en Wouter Durville storten zich met TestGorilla op een (cruciaal) onderdeel van recruiting, het inschatten van vaardigheden, met een geautomatiseerd cloudplatform. Vooral voor banen op het gebied van data en software is dat een betere voorspeller dan iemands werkverleden, vermoedt de dienst. Omdat de (150 verschillende) assessments van TestGorilla automatisch worden beoordeeld, kunnen bedrijven relatief snel en met minder vooroordelen de beste kandidaten eruit pikken.

Verhage en Durville haalden een eerste miljoen euro op bij CapitalT, het investeringsfonds van Janneke Niessen en Eva de Mol. Toen na een paar maanden de coronapandemie uitbrak, en de vraag naar digitale oplossingen omhoog schoot, klopten investeerders massaal op de deur, vertelde Verhage eerder dit jaar in Quote. Na die gesprekken kon TestGorilla aan de bak met een investering van 8,5 miljoen euro.

Lees ook: Duitsland weinig tech-savvy? Deze 5 startups bewijzen het tegendeel

Neurolytics

Neurolytics bouwde met kennis uit de gedragswetenschap een AI-tool waarmee bedrijven bij kandidaten onder andere stressbestendigheid, motivatie en match met een team kunnen inschatten. Dat voorkomt in potentie behalve vooroordelen ook een hoop mis-hires. Oprichters Belén Hein, Marnix Naber en Felix Hermsen sleepten er eerder dit jaar de titel Startup van het Jaar mee in de wacht.

De digitaliseringsslag na corona zou wel eens heel goed in hun voordeel kunnen zijn. De Utrechtse startup sloot eerder accountant PwC en het ministerie van Defensie aan als launching customer. Lukt het om meer bedrijven te overtuigen van de vernieuwende aanpak, dan kan Neurolytics een nieuwe categorie claimen binnen de recruitmentwereld.

Bekijk ook: op bezoek bij Neurolytics in Utrecht

CorTexter

Ook bij CorTexter is kunstmatige intelligentie het geheime wapen. De Amsterdamse startup legt daarmee alleen niet kandidaten, maar vacatures onder de loep. Belangrijkste doel is het herkennen en voorkomen van – meestal onbewuste – voordelen en het beter recruiten dankzij ‘drempelvrije’ vacatureteksten. Want ook recruiters hebben soms een blinde vlek, zagen Miguel van Bodegom en Erik Tromp.

Met de digitale recruitment-assistent van CorTexter kunnen bedrijven tweeënhalf uur productietijd besparen per vacature, schat de dienst. Zij kunnen de Bias Detector via een API ook koppelen aan hun hr-software. Van Bodegom en Tromp haalden vorige maand in een seed-ronde 420.000 euro op. Dat zou het begin moeten zijn van een ambitieus groeiplan. Over vijf jaar wil de dienst een wereldwijde speler zijn met ook kantoren in de Verenigde Staten en Duitsland.

Lees ook: 5 startups die remote werk aanboren als verdienmodel

Brght.com

Brght.com

Met assessments kun je bedrijven bedienen, maar je kunt er ook werkzoekers mee helpen, bewijst Brght.com. Recruiters kunnen daarmee de verbale, numerieke en abstract denk-skills van sollicitanten inschatten. Oprichters Jacques Huppes en Jelmer van der Ploeg maakten gebruik van hun ervaring bij studieplatform StuDocu, waar ze merkten dat nieuwe krachten in de praktijk niet altijd op hun plek passen.

Bedrijven stellen assessments zelf samen met behulp van losse componenten, waarna ze online kunnen worden gedeeld. Met de assessment-dienst begeven Huppes en Van der Ploeg zich op het terrein van grote testaanbieders zoals LTP en GITP, waarbij ze de doelgroep vergroten naar kleinere bedrijven. Met oefenplatform Assess.ly bedienen ze sollicitanten die zich willen voorbereiden op assessments.