Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 5 Nederlandse fatbikes rollen uit met dikke banden

Fatbikes zijn de SUV's van de fietswereld: stoer en niet aan te slepen. Deze week in De Vijf: deze Nederlandse merken lusten scooters rauw, en worden in het zadel geholpen door bekende voetballers.

Phatfour
Foto: Phatfour

Met hun ruige uiterlijk en de dikke banden is het niet moeilijk om fatbikes voor te stellen in hun oorspronkelijke habitat, zoals een besneeuwde helling in Alaska of zandheuvel in de Sahara. Vanuit die ongerepte natuur denderden de eerste fatbikes een paar jaar geleden ook naar de urban jungle.

In de serie De Vijf licht MT/Sprout startups uit die je in de gaten moet houden. Lees ze hier allemaal.

Rust een fatbike uit met een elektrische aandrijving en stadsbewoners hoeven zich niet in het zweet te werken, terwijl de oversized banden zorgen voor een comfortabele rit. Zo gaan deze stevige tweewielers niet alleen de concurrentie aan met gewone fietsen, maar ook met scooters. Die kans lieten deze vijf Nederlandse fietsondernemers zich geen twee keer zeggen:

1. Doppio

Doppio

Met zijn vering en lage (twee)zit hoeft de fatbike van Doppio zich niet te schamen naast een Vespa. Het bedrijf van Peter Eiselin opende tot nu toe verkooppunten in Amsterdam en Utrecht. Dankzij een recente investering (van onbekende omvang) breidt het merk binnenkort ook uit naar Rotterdam en Maastricht. Investeerder is Airbridge Capital, een fonds van ex-ceo van Bol.com Rick van Boekel. Eiselin kon zijn groeiplannen nog wat verder opkrikken dankzij een rondje crowdfunding van 220.000 euro,

Doppio verkocht tot nu toe ongeveer 700 e-bikes (vanaf 2500 euro per stuk). Eiselin krijgt bij het bekend maken van zijn merk (naar eigen zeggen zonder tegenprestatie) steun van een een paar bekende Nederlanders. Zoals acteur Frank Lammers en voetballer Johnny Heitinga, die zich enthousiast laten fotograferen op de tweezitter.

2. Phatfour

Wordt de productie bij Doppio in China uitbesteed, Phatfour maakt zijn stalen rossen in Nederland. Phatfour onderscheidt zich met een spartaans retro-uiterlijk (geïnspireerd door het honderd jaar oude Simplex), een verwisselbare batterij en opschroefbare accessoires zoals kinderzitjes en telefoonhouders.

Oprichters Daan Valk, Mels van Hoolwerff en Pieter van Beusekom hielden zich bezig met marketing, zonnepanelen en bestuurskunde, toen ze ‘s avonds in een Amsterdamse garage hun eerste fatbike in elkaar sleutelden. Ook Phatfour wordt in het zadel geholpen door voetbal-vips:

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Ronald Koeman (@ronaldkoeman)

3. Knaap Bikes

Knaap

Met Knaap Bikes lijkt eigenaar Robin Cats zich weinig aan te trekken van de Brexit. Gewapend met een lening van de Rabobank bouwt hij aan een flink dealernetwerk in Groot-Brittannië. Cats werkte eerder bij oBike, een van de Aziatische deelfietsbedrijven die een paar jaar geleden in Nederlandse steden net zo snel opkwam als weer verdween.

De e-bike van Knaap oogt als een broertje van Phatfour, met eveneens een aantal modulaire elementen. Om het merk te laden sloot het bedrijf een partnership met Coca-Cola. Qua influencers spotten we bij Knaap niet alleen bekende gezichten uit de voetbalwereld (waaronder trainer Frank de Boer, international Ryan Gravenberch en Phil Foden van Machester City), maar vinken we voor de afwisseling ook dj Nicky Romero af.

Lees ook: 5 Nederlandse startups die Tinder uitdagen

4. Vintage Cruiser

Vintage Cruiser

De Vintage-Cruiser is geen motor, maar de e-bike doet wel z’n best om daarop te lijken. Met een dikke brandstoftank buis, kloeke banden en een fors, gebogen stuur ontbreekt alleen nog het motorgeronk. De Harley Davidson van de e-bikes oogt zo vintage dat het bedrijf ‘m ook aanprijst als eyecatcher in bijvoorbeeld een jeans-winkel of mancave.

Het merk haalt zijn onderdelen uit China, waarna de fietsen in Nederland in elkaar worden geschroefd. Het Zeeuwse bedrijf (Ecruiser) achter de vintage fatbike is ook aanbieder van een bonte stoet van e-scooters elektrische motoren.

5. Lacros

Maker van elektrische vouwfietsen Lacros (eerder: Shinga) lanceerde vorig jaar met de Mustang een fiets die zowel ‘fat’ als vouwbaar is. Daarmee mikt het Brabantse merk ook op ov-reizigers en boot- en campereigenaren, en mensen die hun fatbike achter in de auto leggen en buiten de stad willen parkeren. Fatbike-liefhebbers met weinig bergruimte in hun stadswoning kunnen hun ingevouwde tweewieler onder de kapstok in de hal kwijt.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lacros-oprichter Ton van den Oetelaar stortte zich als fervent langeafstandsfietser – van Nijmegen naar Johannesburg bijvoorbeeld – op fietsen die je tijdens verre reizen ook in de bus of trein kan meenemen. Met een fors nieuw pand in Schijndel en klanten in heel Europa ontpopt zijn merk zich inmiddels tot de Stella van de vouwfietsen. De uitdager van het Britse Brompton liet zich op marketinggebied inspireren door een ander stukje Brits cultuurgoed, met deze knipoog naar James Bond: